Svar: Putning af 2 mdr baby

25. juli 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Christina

Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går bedre med amningen, og at det ofte virker, når du lægger dig ned og ammer i dobbeltsengen. Det er super godt! Nogle gange må du gerne lade din dreng ligge i jeres seng, så du helt undgår at flytte ham, men bare lader ham sove videre, hvor han er faldet i søvn. Men du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, han må ikke kunne trille ud af sengen!

Du nævner blandt andet drømmesøvn, og at I ofte sidder med jeres dreng i armene og først putter ham, når han sover drømmesøvn... Du nævner også, at I forsøger at aflæse hans træthedssignaler, og at I har oplevet, at han nogle gange blev overtræt, hvilket gjorde det betydeligt sværere at putte ham.

Det er sådan, at små børn har det, der hedder bevidsthedsstadier, det vil sige, at de har lidt forskellige måde at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. De forskellige bevidsthedsstadier er:

Stille årvågenhed: Det er der, hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.

Aktiv årvågenhed: Her bevæger han sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.

Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv, og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig. Igen ikke ensbetydende med at han skal sove lige nu ...

Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Tegn på døsighed kan ofte også ses lige der, hvor han er ved at vågne op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene har svært ved ...

Annonce

... at fokusere, de virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i, og han ruller med øjnene.

Det er, når han er døsig, at han skal puttes, eller gerne lige før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn. Det kan være svært helt at finde ud af, hvornår det rette tidspunkt er - nogle gange lyder det som om, at det har været lidt for sent, og han er blevet overtræt, grædende og har været vågen for længe. Andre gange putter du ham måske for tidligt, hvorfor det tager rigtig lang tid for ham at finde ro, måske befinder han sig her i "stille årvågenhed" og har blot brug for at ligge og kikke lidt, men endnu ikke brug for at sove... og så lyder det også som om, at du nogle gange har ham for længe i din favn, før du putter ham fra dig, så han bliver frustreret og vågner igen og igen, fordi han ligger et andet sted, og det virker måske utrygt for ham. Derfor vil det være godt, hvis du kan forsøge at putte ham fra dig lige før han sover - altså der, hvor han er døsig - meget træt, men dog ikke sover helt... :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Generelt børn han ikke være vågen i mere end ca 2 timer af gangen og bliver han for træt, har han fået godt med stimuli og har han naturligt svært ved at koble fra overfor verden, så vil det være fint, at du prøver at putte ham i barnevognen, måske putter ham med en sut og en klud, triller ham lidt og på den måde luller ham til ro - eller at du lægger dig med ham i soveværelset, for nedrullede gardiner og med ro omkring jer...

Det er meget fint, at du forsøger at gøre nogenlunde de samme ting, hver gang du putter ham, fordi genkendelighed giver tryghed, og når han oplever det samme igen og igen, så forberedes han naturligt på, hvad der nu skal ske - og forberedes derfor på, at han skal til at sove. Det kan være en sut, sutteklud, kærtegn, beroligende ord, at han bliver lagt i sin barnevogn eller tremmeseng, har en uro han kan kikke på og lignende, jo mere genkendelighed jo bedre :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige