Svar: 1år og har svært ved at falde i søvn

15. juni 2019

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Du skriver, at du er i tvivl om, hvorvidt jeres datter er parat til at sove, når hun puttes, eller om hun måske skal puttes lidt før eller lidt senere, end du forsøger lige nu - og for at finde ud af dette, så må man nogle gange regne lidt og se lidt på tiden :)

Mit skøn vil være, at jeres datter har brug for godt 13.5 times søvn i døgnet, og det vil ofte ligge meget fint fordelt, hvis hun f.eks. sover 11 timer om natten og ca. 2-2.5 time i løbet af dagen. Derfor lyder det egentlig rigtig fint, at du putter hende kl 19 og dagens starter kl 06, og at hun sover ca. 1-1.5 time om formiddagen og 1.5 time til middag, - så får hun samlet den mængde søvn, som hun har behov for... Nogle dage sover hun lidt mere om dagen, og det kan så godt betyde, at hun måske skal puttes lidt senere til natten, måske blot 19.15-19.30 i stedet for klokken 19...:)

Når det så er sagt, så er det heller ikke usædvanligt, at hun kan have brug for 20-30 minutter, før hun er parat til at sove. Og det er helt okay. Der sker rigtig meget motorisk med hende nu, og det er naturligt svært for hende at finde fysisk ro og slappe af i kroppen - og sengen er et dejligt sted at øve sig og tumle lidt rundt. Det betyder dog ikke, at du behøver være der i den periode, hvor hun tumler og får brugt lidt ekstra energi, og det lyder faktisk som om, at du skal forsøge det, som jeg kalder for "se-til-metoden".

Se til metoden er god at bruge, når man som jer har en datter, der ser puttetidspunktet som en mulighed for leg og underholdning. Metoden bruges til at vise hende, at det er sovetid og ikke legetid. Det er ikke en "kontrolleret gråd metode", hvor man lader barnet græde og forlænger tiden, hvor man går frem og tilbage. Det handler ikke om, at jeres datter skal græde og blive ulykkelig, men om at I ved at gå kortvarigt fra hende med jeres kropssprog viser hende, at I ikke sidder der for leg.

Jeres datter er stadig så lille, at hun ikke ved, at du er i stuen og hun er på værelset. Hvis du går fra hende, så bliver hun naturligt ked af det, så føler hun sig naturligt forladt og alene. Hun kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke, når I går, om I kommer igen om 3 minutter eller om 3 timer. Derfor er det vigtigt, at I bruger metoden for at vise hende, at I stadig er der. Det er for at lære hende, at hun trygt og roligt kan lægge sig til at sove, at hun ikke er forladt, ikke er alene - at I er der, passer på hende, men ikke vil lege med bamser nu :)

Derfor skal hun puttes som nu med kærtegn, mælk, beroligende ord, putteklud osv. og når I så går, så vender I hurtigt tilbage. I går tilbage, selvom hun ikke græder og I er kun væk i ca 3 minutter af ingen. I går tilbage til hende, hjælper hende med at blive lagt ned igen, putter hende, kærtegner hende, taler beroligende til hende osv. og så går I kun ud, hvis hun igen rejser sig, hopper rundt og smider med sin bamse, fordi hun tror, at I skal lege...

Ofte behøver du kun gå fra hende 1-2 gange, så forstår hun godt, at ...

Annonce

... det er sovetid, og så vil hun være parat til at ligge ned, og du kan hjælpe hende ind i søvnen med hænder, kærtegn, godnatsang...

Det kan også være en mulighed, at du en periode tilbyder hende mælken i sengen, så hun ikke oplever skiftet fra din favn helt så voldsomt som nu og måske kan hun gradvist gå over til at få lidt mme af en kop i stedet for flasken, og sendere gå over til blot at få en tår vand og derefter lægge sig ned og slappe af.

Det vil være rigtig godt, hvis hun tilbydes et bad om aftenen og dette efterfølges af en godnatgrød. Badet vil - hvis det ligger ca en time før hun puttes, og hvis det afsluttet med lidt babymassage og et godnatmåltid - hjælpe hende til at føle bedre ro i kroppen og dermed bedre kunne slappe af, når hun skal sove. Det vil måske gøre, at hun skal puttes 15-20 minutter senere, end hun bliver lige nu, men det vil som sagt være helt okay.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig er netop badet og godnatgrøden måden at få far på banen på. Jo mere far kan gøre alt det, som leder op til putning, jo mere vil han kunne tage over, hvis du en dag ikke er hjemme til at putte. Det vil derfor være rigtig godt, hvis far er den der sørger for aftenbad, babymassage, nattøj osv. og derefter tilbyder godnatmåltid og børster tænder og mor så putter.

Og det samme kan mormor så gøre, når hun skal passe på lørdag. De kan spise aftensmad, mormor kan give jeres datter et bad, give hende en godnatgrød og børste hendes tænder, og derefter tilbyde hende en flaske, når hun så skal sove. Hvis I har kørt disse rutiner hele ugen igennem, så vil det være genkendeligt for jeres datter og dermed trygt. Og jeg tænker, at I skal lade mormor forsøge dette, og se om det ikke går. Hvis mormor ikke kan få jeres datter til at falde i søvn, hvis hun bliver ked af det, savner jer osv. så må mormor forsøge at skabe ro og gøre det, som hun instinktivt fornemmer vil virke - det kan være blot at putte jeres datter i tremmesengen eller lægge sig med hende i dobbeltsengen eller blot sidde med hende i sofaen. Det betyder ikke så meget, så længe jeres datter finder ro ved det og falder i søvn. Og går det helt galt, så kan mormor naturligvis ringe efter jer :)

Det kan være en fordel, at mormor passer jeres datter hjemme hos jer, så jeres datter er i sine vanlige omgivelser, og mormor netop kan gøre tingene, som jeres datter er vant til. Hvis dette ikke er muligt, så må mormor gøre det, hun nu kan, hvor hun bor, og som rammerne er der. Jeg tænker ikke, at I skal putte jeres datter og køre fra hende, det vil hun blive ked af. Det er bedre, at I kører og vinker farvel og på den måde signalerer overfor jeres datter, at nu passer mormor på hende, og at hun kan være helt tryg ved dette. Så hun ved, at I er kørt, og at mormor har taget over. Og så lad mormor styre det om aftenen og så sms jer, hvis det er nødvendigt eller hvis hun blot vil fortælle, at nu er lillepigen faldet i søvn, og I roligt kan feste videre :)

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke - og rigtig god fest på lørdag :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.