Svar: Vil pludselig ikke sove om natten

14. juni 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev, og velkommen til - dejligt at du har fået lyst til at skrive til mig, efter at have fulgt med på sidelinjen :)

Der kan være flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig...

At I især har oplevet udfordringer de sidste 1-2 måneder hænger sandsynligvis sammen med jeres datter alder. Netop i 3-4 måneders alderen begynder mange børn at powernappe mere, de sover flere små lure dagen igennem - også selvom man ofte fornemmer, at de egentlig kunne have glæde af at sove et lidt længere søvnstræk. Det hænger blandt andet sammen med, at søvnen i denne alder begynder at indeholde flere stadier, og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, så efter ca 40 minutter, så vågner barnet op.

Mange børn har i denne alder også stadig en aktiv mororefleks, hvilket betyder, at de giver et spjæt, når de er ved at falde i søvn - og dette spjæt vækker dem. Når jeres datter sover i jeres favn, har I måske oplevet, at hun har givet et spjæt, og netop fordi hun er i jeres arme, så har dette gjort, at hun har følt sig holdt, I har med det samme kunne berolige hende og hjælpe hende videre ind i søvnen - og det er en del af forklaringen på, hvorfor det er lettere for hende at sove længere søvnstræk, når hun ligger hos jer - ligesom jeres nærhed, genkendeligheden af jeres duft, hjertelyd, varme osv. naturligt også er beroligende og dejligt for hende :)

Deruover så vil mange børn i jeres datters alder også begynde at spise afbrudt, når de dier ved brystet. Jeres datter tager fat, slipper brystet, smiler til mor, tager fat og dier lidt igen, slipper atter, begynder at pludre, tager fat igen, slipper igen og kikker efter far, og pludselig er det ikke så spændende at spise, men mere spændende at følge med i, hvad der sker omkring jer. Derfor vil mange børn i denne alder også have tendens til at slatspise lidt. Og for at få deres behov tilstrækkeligt dækket, så begynder de at melde sig hyppigere om natten...

Derfor er det vigtigt, at du forsøger at tilbyde jeres datter tilstrækkeligt med mælk i dagtimerne, så hun fyldes godt op hele dagen igennem. Og det er også rigtig fint, at du er begyndt med skemad to gange dagligt, ligesom hun også meget gerne må få vand af kop. Det er også helt okay, hvis I vil forsøge med en flaske igen, for at se om hun vil acceptere denne - det kan være med til at give dig lidt ro og også give far bedre mulighed for at tage over, så mor kan få koblet lidt fra.. det lyder som om, at det efterhånden er lidt hårdt for dig....

Det vil være rigtig godt hvis I kan få jeres datter til at sove 3 lure dagligt - sover hun meget kortvarigt, kan hun godt have brug for 4 lure, men umiddelbart tænker jeg altså 3. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen.

Jeg vil anbefale jer, at I forsøger at gøre middagsluren til den længste lur, og det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun f.eks. trilles en tur midt på dagen for på den måde at holde hende sovende - og samtidig også lære hende at sove i barnevognen og dermed uden altid at skulle være i jeres favn.

Jeg vil også anbefale jer, at I en perioder lægger et bad ind midt på dagen. Det vil sige ...

Annonce

... mellem hendes formiddagslur og middagslur. Badet vil være med til at forlænge hendes vågenperiode lidt, det vil aktivere hende rigtig godt både motorisk og mentalt, og det vil kunne hjælpe hende til at sove et længere søvnstræk, når hun så puttes til sin middagslur.

Mit forslag til en dagsrytme ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, tilbydes ofte også brystet om morgenen, før I står op - altså omkring kl ca. 7, som du beskriver :)

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Kommer op, leger, tumler, hygger.

Frokost 11: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov og gøres klar til sin middagslur.

Ammes og puttes til middagslur måske kl ca 12 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren har været, og hvor lang tid I bruger på frokost, bad osv. Puttes til middagslur i barnevognen og I triller en tur for på den måde at forsøge at holde hende sovende... Er det dårligt vejr, kan du lægger dig med hende og amme hende i dobbeltsengen og lade hende falde i søvn ved siden af dig.

Vågner, hygger, pludrer, tumler lidt...

Eftermiddag 14.30: Ammes

Leger, hygger, pludrer, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen eftermiddag/tidlig aften 17-18: Ammes og sover dagens 3 lur som ofte er en kort lur

Aften 18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes ofte hyppigt i løbet af aftenen, fordi hun på den måde fylder sig lidt ekstra op til natten.

Ammes (eller flaske) og puttes til natten måske ca kl 21 - afhængig af, hvor sent dagens 3. lur ligger og hvor lang den er...

Sen aften eller først på natten 24: Ammes og sover videre

Midt nat 03: Ammes og sover videre

Ligesom du til middag nogle gange kan vælge at lægge dig med hende i dobbeltsengen, amme hende der og lade hende falde i søvn ved siden af dig, så kan du også vælge denne løsning om eftermiddagen/først på aftenen. Det kan være svært for hende at finde ro til dagens 3. lur og at gå afsides med hende og lægge sig med hende kan være en god idé. din nærhed, hjælper hende til at koble fra og falde i søvn. Samtidig så vænnes hun til at falde i søvn liggende - fremfor at skulle være oppe i dine arme, skulle vugges, hoppes med, eller bæres rundt på... :)

Det er helt okay, hvis jeres datter har en rytme, hvor hun ammes kl 21, 01, 04 og 07 - hun må gerne blive ammet på disse tidspunkter, hvis det passer hende bedst. Det kan dog godt tænkes, at hendes spisetider om natten vil ændre sig lidt, både i takt med, at hun bliver ældre, men også i takt med at hun begynder at spise mere i løbet af dagen. I skal dog naturligt følge det, som I fornemmer vil være bedst for hende :)

Hvis jeres datter pludselig sover en længere lur i løbet af dagen eller hendes 3. lur ligger senere end i min dagsplan eller hun måske sover 4 kortere lure i løbet af dagen, så kan det også forklare, hvorfor hun måske har brug for en vågenperiode om aftenen. Alt efter hvordan hun har sovet, altså hvordan hendes søvn har været fordelt dagen igennem, vil det naturligt påvirke hendes puttetidspunkt om aftenen... :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.