Svar: Længe om at falde i søvn efter putning

12. juni 2019

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev :) Hvor dejligt at høre, at det er gået så fint med at skabe nye søvnvaner og rutiner, så I har kunne gå fra jeres dreng, og han selv har kunne finde ro om aftenen, så dejligt!

Det kan naturligvis ikke udelukkes, at de 100 ml af flasken har givet ham en ro, og derfor hjulpet ham til at koble bedre fra, når han skulle sove - og at han savner dette nu. Det kan derfor være en god idé at tilbyde ham et lille godnatmåltid og lidt vand eller letmælk af en kop, hvorefter han så kan få børstet tænder og blive puttet som nu. Det giver ham lidt ekstra mad og ro i maven, som så måske vil hjælpe søvnen på vej.

Har han en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller andet, som alternativ til flasken - det vil også være rigtig godt...

I skal også være opmærksomme på, at han drikker nok hele dagen igennem og ikke ligger vågen, fordi han reelt er tørstig. Det er blevet lidt varmere i vejret nu, og nætterne er blvet lidt varmere, og måske har han brug for lidt vand. Det må han naturligvis gerne få, men igen - det er vigtigt, at hans indtag sikres i løbet af dagen og aftenen og ikke når han egentlig skal sove, fordi det naturligt vil afbryde søvnen for meget, hvis han skal drikke vand på dette tidspunkt, og nu er I jo kommet så godt væk fra flasken, så det er vigtigt ikke at få skabt en ny uhensigtsmæssig vane...

Du skriver, at hans middagslur kan vare 2-5-3 timer, og også her skal I naturligvis sikre, at hans puttetidspunkt passer i forhold til, hvornår han er stået op fra sin lur. I skal også være opmærksomme på, at det kan være nødvendigt at holde fast i hans stå op tidspunkt, og varigheden af middagsluren, selvom han igennem den sidste uge har sovet senere. Det vil sige, at han skal op klokken 6.30 uanset om det er hverdag eller weekend, ...

Annonce

... ligesom han ikke bør sove mere end 2.5-3 timer til middag - for det er ikke søvnen om morgenen og midt på dagen, som skal forlænges, det er søvnen om aftenen.

Normalt skal man ikke vække børn som sover - og til en vis grad skal I være fleksible i forhold til hans behov, så han nogle dage naturligt kan have behov for at sove længere eller sove mere om dagen, men hvis det sker flere dage i træk, så vil det naturligt betyde, at hans puttetidspunkt så skal ligge senere, og hvis hverdagen skal hænge sammen for jer alle tre, så er det begrænset, hvor sent han kan gå i seng. Derfor kan man godt forsvare at vække ham om morgenen, hvis han ikke vågner af sig selv, ligesom man kan forsvare at vække ham, når han har sovet godt 2.5 time. Det er helt okay i forhold til at dække hans søvnbehov og sikre ham en god kvalitet af søvnen - og så samtidig sikre ham en god lang nattesøvn.

Alder og udvikling spiller også ind, og det kan sagtens være, at han lige nu har så meget tankemylder og oplever så meget, at han har svært ved at koble fra og slippe dagen - og derfor har brug for lidt vågentid i sin seng, før han kan overgive sig. Og det er naturligvis helt okay. Det vigtigste er, at han ikke ligger og er ked af det, men faktisk lyder til at hygge sig lidt, selvom han ligger alene og I kikker ind til ham en gang imellem.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tror ikke, at han mangler søvn. Han lyder faktisk til at have en ret god evne til at regulere sit søvnbehov selv, så han nogle gange netop sover lidt mere på andre tidspunkter, for at få sit behov dækket. Og så længe han ligger og slapper af i sin seng og er glad og tilfreds og okay med at ligge der, så synes jeg ikke I skal ændre noget.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.