Svar: Længe om at falde i søvn efter putning
12. juni 2019
Alder:
20 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :) Hvor dejligt at høre, at det er gået så fint med at skabe nye søvnvaner og rutiner, så I har kunne gå fra jeres dreng, og han selv har kunne finde ro om aftenen, så dejligt!
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at de 100 ml af flasken har givet ham en ro, og derfor hjulpet ham til at koble bedre fra, når han skulle sove - og at han savner dette nu. Det kan derfor være en god idé at tilbyde ham et lille godnatmåltid og lidt vand eller letmælk af en kop, hvorefter han så kan få børstet tænder og blive puttet som nu. Det giver ham lidt ekstra mad og ro i maven, som så måske vil hjælpe søvnen på vej.
Har han en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller andet, som alternativ til flasken - det vil også være rigtig godt...
I skal også være opmærksomme på, at han drikker nok hele dagen igennem og ikke ligger vågen, fordi han reelt er tørstig. Det er blevet lidt varmere i vejret nu, og nætterne er blvet lidt varmere, og måske har han brug for lidt vand. Det må han naturligvis gerne få, men igen - det er vigtigt, at hans indtag sikres i løbet af dagen og aftenen og ikke når han egentlig skal sove, fordi det naturligt vil afbryde søvnen for meget, hvis han skal drikke vand på dette tidspunkt, og nu er I jo kommet så godt væk fra flasken, så det er vigtigt ikke at få skabt en ny uhensigtsmæssig vane...
Du skriver, at hans middagslur kan vare 2-5-3 timer, og også her skal I naturligvis sikre, at hans puttetidspunkt passer i forhold til, hvornår han er stået op fra sin lur. I skal også være opmærksomme på, at det kan være nødvendigt at holde fast i hans stå op tidspunkt, og varigheden af middagsluren, selvom han igennem den sidste uge har sovet senere. Det vil sige, at han skal op klokken 6.30 uanset om det er hverdag eller weekend, ligesom han ikke bør sove mere end 2.5-3 timer til middag - for det er ikke søvnen om morgenen og midt på dagen, som skal forlænges, det er søvnen om aftenen.
Normalt skal man ikke vække børn som sover - og til en vis grad skal I være fleksible i forhold til hans behov, så han nogle dage naturligt kan have behov for at sove længere eller sove mere om dagen, men hvis det sker flere dage i træk, så vil det naturligt betyde, at hans puttetidspunkt så skal ligge senere, og hvis hverdagen skal hænge sammen for jer alle tre, så er det begrænset, hvor sent han kan gå i seng. Derfor kan man godt forsvare at vække ham om morgenen, hvis han ikke vågner af sig selv, ligesom man kan forsvare at vække ham, når han har sovet godt 2.5 time. Det er helt okay i forhold til at dække hans søvnbehov og sikre ham en god kvalitet af søvnen - og så samtidig sikre ham en god lang nattesøvn.
Alder og udvikling spiller også ind, og det kan sagtens være, at han lige nu har så meget tankemylder og oplever så meget, at han har svært ved at koble fra og slippe dagen - og derfor har brug for lidt vågentid i sin seng, før han kan overgive sig. Og det er naturligvis helt okay. Det vigtigste er, at han ikke ligger og er ked af det, men faktisk lyder til at hygge sig lidt, selvom han ligger alene og I kikker ind til ham en gang imellem.
Jeg tror ikke, at han mangler søvn. Han lyder faktisk til at have en ret god evne til at regulere sit søvnbehov selv, så han nogle gange netop sover lidt mere på andre tidspunkter, for at få sit behov dækket. Og så længe han ligger og slapper af i sin seng og er glad og tilfreds og okay med at ligge der, så synes jeg ikke I skal ændre noget.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske