Svar: Bedre nætter, tak! - fortsættelse

11. juni 2019

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Silas´ mor

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kan bruge mine svar :)

Det vil være rigtig godt, hvis du kan starte med at putte Silas i egen seng, så han lærer at det er i egen seng han sover. Jo mere ens du kan gøre hans putteritual og vænne ham til egen seng, jo lettere bliver det på sigt for andre også at putte ham i sengen, hvis du ikke er der - fordi det er sengen han kender og har som søvnassociation.

Sengen skal naturligt være et dejligt sted. Det skal forbindes med noget trygt, dejligt og godt, når man skal sove. Derfor er det vigtigt, at du ikke "kæmper en kamp" om at holde ham i sengen, men lige nu holder fast i, at det er super godt, hvis han kan lære at falde i søvn der. Hvis og når han så vågner om natten og søger dig, så kan du i første omgang godt forsøge at hjælpe ham videre i egen seng - netop ved at bruge samme ritual, altså bamse, putteklud, kærtegn, stillingskift osv. Men hvis dette ikke virker, så er det en god idé at du tager ham over til dig og lader ham sove videre med din nærhed.

Men, når pladsen så begynder at blive lidt trang, når han bliver for urolig, og du synes, ...

Annonce

... at din søvn bliver for forstyrret, måske når han har ligget hos dig i 1-2 timer, så må du gerne flytte ham tilbage i egen seng igen. Det er nemlig en fordel, hvis han oplever at blive puttet i egen seng og også vågne op i egen seng om morgenen. Med den alder han har, så vil han ikke have så meget erindring om, at han har været omkring din seng i løbet af natten, men vil blot have følt sig tryg ved søvnen. Og når han igen og igen oplever at blive puttet i egen seng og vågne i egen seng, så vil det blive lettere for dig også at hjælpe ham videre i egen seng om natten, så han helt undgår at komme over til dig undervejs. Det kan altså være en god prioritering med den alder han har.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skal dog være opmærksom på, at det netop er nu, at det vil være rigtig godt at ændre vaner og rutiner. Når han bliver 18-20 måneder, så kommer der ofte en urolig periode igen, hvor han kan få svært ved at overgive sig til søvnen og hvor han kan vågne op om natten - og det vil være rigtig godt ,hvis du derfor kan arbejde på at vænne ham til egen seng hele natten, før I rammer denne periode... :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor