Svar: Bedre nætter, tak! - fortsættelse
11. juni 2019
Alder:
16 mdr.
Kære Silas´ mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kan bruge mine svar :)
Det vil være rigtig godt, hvis du kan starte med at putte Silas i egen seng, så han lærer at det er i egen seng han sover. Jo mere ens du kan gøre hans putteritual og vænne ham til egen seng, jo lettere bliver det på sigt for andre også at putte ham i sengen, hvis du ikke er der - fordi det er sengen han kender og har som søvnassociation.
Sengen skal naturligt være et dejligt sted. Det skal forbindes med noget trygt, dejligt og godt, når man skal sove. Derfor er det vigtigt, at du ikke "kæmper en kamp" om at holde ham i sengen, men lige nu holder fast i, at det er super godt, hvis han kan lære at falde i søvn der. Hvis og når han så vågner om natten og søger dig, så kan du i første omgang godt forsøge at hjælpe ham videre i egen seng - netop ved at bruge samme ritual, altså bamse, putteklud, kærtegn, stillingskift osv. Men hvis dette ikke virker, så er det en god idé at du tager ham over til dig og lader ham sove videre med din nærhed.
Men, når pladsen så begynder at blive lidt trang, når han bliver for urolig, og du synes, at din søvn bliver for forstyrret, måske når han har ligget hos dig i 1-2 timer, så må du gerne flytte ham tilbage i egen seng igen. Det er nemlig en fordel, hvis han oplever at blive puttet i egen seng og også vågne op i egen seng om morgenen. Med den alder han har, så vil han ikke have så meget erindring om, at han har været omkring din seng i løbet af natten, men vil blot have følt sig tryg ved søvnen. Og når han igen og igen oplever at blive puttet i egen seng og vågne i egen seng, så vil det blive lettere for dig også at hjælpe ham videre i egen seng om natten, så han helt undgår at komme over til dig undervejs. Det kan altså være en god prioritering med den alder han har.
Du skal dog være opmærksom på, at det netop er nu, at det vil være rigtig godt at ændre vaner og rutiner. Når han bliver 18-20 måneder, så kommer der ofte en urolig periode igen, hvor han kan få svært ved at overgive sig til søvnen og hvor han kan vågne op om natten - og det vil være rigtig godt ,hvis du derfor kan arbejde på at vænne ham til egen seng hele natten, før I rammer denne periode... :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske