Svar: Søvn - snart 4 måneder
23. maj 2019
Alder:
4 mdr.
Kære Sandra
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med den lille pige :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og give jer lidt gode råd med på vejen :)
Omkring 4 måneders alderen sker der nogle ændringer - både i forhold til søvn og i forhold til spisning - og det er højst sandsynligt dette I oplever. Jeres datter vil naturligt begynde at sove kortere tid af gangen, hendes søvn begynder at indeholde flere stadier og det kan være svært for hende at sove længere søvnstræk. Hvor hun burde sove videre, så vågner hun nu i stedet op - og det er helt normalt, at hun begynder at powernappe og slatsove lidt, og at hun har brug for jeres hjælp til at sove lidt længere lure.
Hun udvikler sig også rigtig meget nu. Hun er langt mere opmærksom på, hvad der sker omkring jer, følger mere og mere med. Hun bruger sig selv mere og mere både motorisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter lys og lyd, skelner mere og mere mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i jeres favn eller ligger et andet sted - og når hun spiser, så vil hun ofte lade sig forstyrre. Hun dier lidt, slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper atter, pludrer med dig, dier igen lidt og så kommer far ind i stuen og hun synes det er langt mere spændende at kikke efter ham - og på den måde kan hun begynde at slatspise lidt hele dagen igennem. Det er sjovere at være opmærksom på verden, end det er at spise.
Det betyder, at børn i denne alder godt kan komme ind i en rytme, hvor de mere eller mindre slatsover og slatspiser lidt hele dagen igennem, og det lyder faktisk til at være tilfældet hos jer.
Samtidig har børn i jeres datters alder ofte en sen søvnrytme. Det betyder, at de ofte går sent i seng. Det er helt normalt, at de f.eks. ofte først sover omkring kl 22. Det er ikke alle børn som gør det, men de fleste... Det kan sagtes være, at jeres datter har behov for en lur omkring kl 19 og vil sove mellem 19-19.45, men det vil være helt normalt for hendes alder, at hun derefter så er vågen og at I så går i seng omkring kl 22. Dette ændrer sig igen, når hun bliver ældre. De fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med et puttetidspunkt omkring kl 20.. på den måde ændrer søvnen og rytmen sig lidt hele tiden netop nu...
Det er også helt normalt og faktisk rigtig fint, hvis I kan arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt. Nogle børn har brug for 4 lure, og det er naturligvis også okay, men ofte er 3 lure godt, så hun sover en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det er vigtigt, at hun får mælk, som en fast del af sit putteritual, fordi hun naturligt vil sove længere på fyldt mave, og det vil også hjælpe hende til at overgive sig til søvnen, hvis hun får mælk. Det at få lidt lun mælk og det at sutte virker beroligende og hjælper hende til at slippe dagen og finde roen.
Det kan nogle gange være en god idé at dele måltidet i to, så hun får mælk, bliver leget med, tumlet med, skiftet - og så får hun mælk igen, før hun så puttes. Sådan kan man også gøre i denne alder, netop for at hjælpe hende til at spise godt og effektivt og komme væk fra at "slatspise" for meget. Og det er naturligvis også helt okay, at du supplerer amning med flaske to gange dagligt. Det lyder som om, at det fungerer fint med en flaske før middagsluren og en flaske før putning om aftenen. Det må du naturligvis gerne bibeholde :)
Udover alt dette, så skal man naturligvis også se på hendes samlede søvnbehov og det er sådan, at de fleste børn i 4 måneders alderen vil trives med ca 15 timers søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan, at de sover 5 timer samlet i løbet af dagen og 10 timer om natten. Det er også sådan, at man ofte anbefaler, at mindst en af dagslurene varer 1.5 time, og det er nok dette jeres sundhedsplejerske har tænkt på.. MEN, det afhænger naturligt af, hvor lang en nattesøvn barnet tager. Og jeres datter sover jo ofte fra kl ca 22 til 10 og dermed 12 timer om natten. Det betyder naturligt, at hun ikke kan sove mere end 3 timer i løbet af dagen og når dette bliver fordelt på 4 lure, hvilket er nødvendigt for at dagen ikke bliver for lang for hende, så vil disse lure naturligt blive korte. I kan derfor ikke forvente længere dagssøvn end hun lige nu tager, fordi hun sover så lang en nattesøvn...
Om man skal ændre på dette afhænger helt af, hvad jeres datter og I trives med. Hvis I selv er b-mennesker, nyder at være længe oppe om aftenen og sove længe om morgenen, så er det helt okay, at jeres datter også har denne rytme. Det kan være rigtig rart ikke at skulle stå tidligt op - mod at hendes dagssøvn så er kortere. Hun må altså gerne sove kortere lure.. hvis det fungerer godt. I kan ikke både få lange dagslure, tidligt aftenputning og sent stå op tidspunkt, men må medtænke, hvad der er vigtigst for jer og hvad I fornemmer at både I og jeres datter vil trives bedst med.
Det lyder som om, at I er bekymrede for hendes korte dagslure og egentlig gerne vil have hende til at sove længere lure om dagen.. og hvis I ønsker dette, så betyder det, at I lige nu er nødt til at stå tidligere op - f.eks. lade dagen starte senest kl 8, fordi det vil være med til at skabe rytme for resten af dagen. De to timer, som hun plejer at sove mellem kl 8-10 kan fordeles ud på dagssøvnen, så hun begynder at sove længere dagslure, kan få 3 lure dagligt - og så gå i seng omkring kl 22.
En skitseret dagsrytme kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, tilbydes brystet igen, når dagen begynder og I står op.
I leger, pludrer, hygger, tumler
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
I leger, pludrer, hygger, tumler
Frokost: Ammes - kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. og aktiveres rigtig godt.
Tilbydes flaske og puttes til middagslur
I leger, pludrer, tumler, hygger - far kommer hjem
Eftermiddag: Ammes
Sover dagens 3. lur
Aften: Ammes efter behov, spiser ofte hyppigt ved brystet aftenen igennem. Måske powernapper hun en lille 4. lur her - det afhænger af, hvor meget hun i øvrigt har sovet i løbet af dagen...
Flaske og puttes til natten
Nat: Ammes et par gange afhængig af hvad tid hun er puttet og hendes behov....
Som du kan se, så indgår mælken som en fast del af putteritualet hele dagen igennem. Derudover har jeg i denne plan lagt et bad ind mellem hendes formiddagslur og middagslur. Dette fordi badet stimulerer hende rigtig godt både motorisk og mentalt, det er samtidig med til at forlænge hendes vågenperiode lidt, så I kommer lidt væk fra at hun skal powernappe for meget, og så hun er parat til en længere middagslur.
I må meget gerne putte hende i barnevognen, når det er tid til at sove til middag, for på den måde at holde hende sovende i længere tid. Hvis hun her kan sove 1.5 time, vil det være rigtig godt - det behøver hun ikke gøre til alle lure. Du kan også nogle gange vælge at lægge dig med hende i dobbeltsengen og lade hende sove ved siden af dig, fordi det kan hjælpe hende til et længere søvnstræk midt på dagen.
De kan være rigtig godt, hvis du nogle gange lægger dig med hende og lader hende falde i søvn liggende ved siden af dig. Det er bedre end at I hopper med hende på en pilatesbold eller holder hende i bevægelse med en rockit eller lignende. Når hun falder i søvn sammen med dig, så lærer hun at falde i søvn liggende i en seng, hun har stadig din nærhed, mærker dig tæt på, men er ikke i din favn, hun falder i søvn uden at skulle hoppes med eller bevæges meget...
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du forsøger at flytte hende fra din favn, før hun sover helt. Du skal som sagt amme hende, før hun puttes, men du skal prøve at putte hende hurtigt efter en amning. Du skal sørge for at holde hende igang, så hun ikke powernapper imens hun ammes, og så skal du tage hende fra brystet og putte hende, før hun når at falde rigtigt i søvn. Det kan nogle gange hjælpe at svøbe hende, gerne allerede inden du ammer hende før luren, så skiftet fra din favn og ned i sengen ikke føles så voldsomt, som det gør lige nu. Svøbet vil hjælpe hende til at føle sig omsluttet og give hende fysisk ro, men det vil være af netop et klæde og ikke af dine arme.
Så start med at skifte hende, svøbe hende og derefter amme hende. Se på hende, lyt til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og så står du lidt ved hende, holder dine hænder berolignede på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Putter du hende i barnevognen, så tril hende lidt og lul hende på den måde ind i søvnen.
Får hun flaske, må hun også gerne tilbydes dette i barnevognen, så I helt undgår skiftet fra jeres favn og ned, hvor hun skal sove. I skal blot sikre jer, at hendes holdende er lidt eleveret. Det kan I gøre ved at komme et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så madrassen løftes lidt op under hendes hoved.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, der er lidt at gå videre med og jeg håber, at det også giver lidt idé om, hvad der sker hos jer lige nu, og hvad I kan forvente med dem alder jeres datter har :)
Jeg vil også anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan I læse meget mere om netop søvnen i 3-4 måneders alderen, og de udfordringer det giver.. og hvordan I kommer videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske