Svar: Lange opvågninger om natten
10. maj 2019
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Der er flere ting, som I må overveje, og jeg vil meget gerne give jer lidt tanker med på vejen, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker kan være årsagen til, at jeres dreng har så svært ved at sove og også vågner og skriger, græder, om natten...
Der er naturligvis den mulighed, at han savner sin sut - men han nævner den ikke og har ikke umiddelbart givet udtryk for at mangle den. Jeg kan dog ikke ud af jeres brev helt tyde, om han har noget andet at putte med - det ville være relevant med en bamse, slaskedukke eller lignende, som kan kan bruge som substitut for jer og for sutten...
Det kan også skyldes smerter fra f.eks. ørerne, blærebetændelse eller andet. Problemer med langvarig hoste, hævede polypper og lignende - men I nævner ikke noget om at han har været syg eller har eller har haft sådanne problemer. Men når børn vågner, græder, og skriger, så skal man altid medtænke, om det skyldes smerter, sygdom...
Alder og udvikling kan spille ind. Omkring 2.5 års alderen bliver mange børn bange for mørke, ligesom de kan blive bange for små dyr - og disse frygtformer kan vare i mange år. De kan have behov for en natlampe og en åben dør, som sikrer at de ikke føler sig alene, og så de kan orientere sig, når og hvis de vågner...
Det kan også være relevant at se på måden, han falder i søvn på - og der er naturligvis nogle ting her, som kan spille ind: At han ikke længere falder i søvn i eget værelse og derfor har jer ved siden af sig - men det har han jo også om natten, og det gør ham tilsyneladende ikke mere tryg ved at sove. At hans opvågninger påvirker rytmen resten af døgnet, så det måske netop bliver svært for ham at sove om aftenen, hvorfor nattesøvnen også påvirkes af dette...
Det kan heller ikke udelukkes, at han har anfald af natteskræk. Disse anfald ligger ofte netop først på natten - det vil ofte sige før kl 02, og de er kendetegnet ved at barnet vågner med skrig og ikke ved at han kalder på jer.. Det at han er vågen og tydeligt søger jer, gerne vil have jeres kontakt og nærhed og ikke skubber jer fra sig, tyder dog ikke umiddelbart på, at der er tale om natteskræk her...
Det skal også overvejes, om der sker nogle ting i hverdagen, som kan forklare, hvorfor han har ekstra svært ved at sove netop nu. Det kan være ændringer i vuggestuen eller det kan være - at han har fået en lillesøster... Nogle børn reagerer naturligt på, at skulle dele mor og far med en lille og selvom lillesøster er blevet ældre nu, så kan det stadig være svært at skulle dele jer med hende. Netop det at hun er ældre gør også, at hun naturligt fylder mere og kræver jer lidt mere, ligesom hun på forskellig vis er rigtig god til også at gøre opmærksom på sig selv. Hun kan måske også finde på at tage fat i noget af hans legetøj osv. i løbet af dagen...
Når jeres dreng igen og igen søger jer om aftenen, så kan det altså være udtryk for, at han her har behov for at føle sig prioriteret, har brug for at I bruger tid på ham - og alle de overspringshandlinger han har, hvor han kalder, vil have tjekket bleen, skal have læbepomade, kram osv. kan godt være en måde at holde på jer på. Han kan ikke sige "jeg har brug for, at I prioriterer mig nu", men kan vise det ved at finde på forskellige ting, som han ved vil gøre, at I er nødt til at blive hos ham lidt mere...
De kan være krav om nu at skulle "være stor" samtidig med, at han jo stadig er meget lille. Stor derhjemme i forhold til lillesøster, at han skal kunne flere ting selv, - af og påklædning, finde sine sko, slippe sutten, måske også slippe bleen, vente på sin tur, gå selv og ikke længere bæres, generelt give plads og tage hensyn... og det samme i vuggestuen - nye krav til selvhjulpenhed, måske skal han snart i børnehave osv. Det kan alt sammen gøre, at han lige nu har det lidt svært. Derfor skal I være opmærksomme på, hvilke krav der stilles til ham, og om han måske lige nu har brug for lidt mere ro omkring sig, brug for lidt mere hjælp... men naturligt i en balance, for hans lyst til netop at kunne selv og ville selv skal jo også anerkendes og støttes.. :)
Hverdagen kan godt være stressende for både jer og ham - vi har naturligt travlt i hverdagen, to forældre der skal på arbejde, to børn der skal afleveres og hentes, der skal handles ind, laves mad, gøres rent, ordnes vasketøj osv. osv. Og nogle gange reagerer børn på disse ting - og hvis det bliver for meget - ved ikke at kunne sove...
Det er rigtig godt, at I prioriterer nærhed, tæt fysisk kontakt og også forsøger at skabe rolig afslutning på dagen med bad, lidt frugt og grønt, nattøj, tandbørstning og putning. Det lyder hyggeligt og rart, og det skal I naturligvis blive ved med. Men det kan være en idé at medtænke, om der er sket nogle ændringer i hverdagen, som han kan reagere på og alt efter, hvad det handler om, så måske komme lidt nærmere end løsning :)
Jeg håber, at mine tanker måske hjælper jer lidt videre på vej i forhold til at finde ud af, hvad der kan spille ind hos jer...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske