Svar: Lange opvågninger om natten

10. maj 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Der er flere ting, som I må overveje, og jeg vil meget gerne give jer lidt tanker med på vejen, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker kan være årsagen til, at jeres dreng har så svært ved at sove og også vågner og skriger, græder, om natten...

Der er naturligvis den mulighed, at han savner sin sut - men han nævner den ikke og har ikke umiddelbart givet udtryk for at mangle den. Jeg kan dog ikke ud af jeres brev helt tyde, om han har noget andet at putte med - det ville være relevant med en bamse, slaskedukke eller lignende, som kan kan bruge som substitut for jer og for sutten...

Det kan også skyldes smerter fra f.eks. ørerne, blærebetændelse eller andet. Problemer med langvarig hoste, hævede polypper og lignende - men I nævner ikke noget om at han har været syg eller har eller har haft sådanne problemer. Men når børn vågner, græder, og skriger, så skal man altid medtænke, om det skyldes smerter, sygdom...

Alder og udvikling kan spille ind. Omkring 2.5 års alderen bliver mange børn bange for mørke, ligesom de kan blive bange for små dyr - og disse frygtformer kan vare i mange år. De kan have behov for en natlampe og en åben dør, som sikrer at de ikke føler sig alene, og så de kan orientere sig, når og hvis de vågner...

Det kan også være relevant at se på måden, han falder i søvn på - og der er naturligvis nogle ting her, som kan spille ind: At han ikke længere falder i søvn i eget værelse og derfor har jer ved siden af sig - men det har han jo også om natten, og det gør ham tilsyneladende ikke mere tryg ved at sove. At hans opvågninger påvirker rytmen resten af døgnet, så det måske netop bliver svært for ham at sove om aftenen, hvorfor nattesøvnen også påvirkes af dette...

Det kan heller ikke udelukkes, at han har anfald af natteskræk. Disse anfald ligger ofte netop først på natten - det vil ofte sige før kl 02, og de er kendetegnet ved at barnet vågner med skrig og ikke ved at han kalder på jer.. Det at han er vågen og tydeligt søger jer, gerne vil have jeres kontakt og nærhed og ikke skubber jer fra sig, tyder dog ikke umiddelbart på, at der er tale om natteskræk her...

Det skal også overvejes, om der sker nogle ting i hverdagen, som kan forklare, hvorfor han har ekstra svært ved at sove netop nu. Det kan være ændringer i vuggestuen eller det kan være - at han har fået en lillesøster... Nogle børn reagerer naturligt på, at skulle dele mor og far med en lille og selvom lillesøster er blevet ...

Annonce

... ældre nu, så kan det stadig være svært at skulle dele jer med hende. Netop det at hun er ældre gør også, at hun naturligt fylder mere og kræver jer lidt mere, ligesom hun på forskellig vis er rigtig god til også at gøre opmærksom på sig selv. Hun kan måske også finde på at tage fat i noget af hans legetøj osv. i løbet af dagen...

Når jeres dreng igen og igen søger jer om aftenen, så kan det altså være udtryk for, at han her har behov for at føle sig prioriteret, har brug for at I bruger tid på ham - og alle de overspringshandlinger han har, hvor han kalder, vil have tjekket bleen, skal have læbepomade, kram osv. kan godt være en måde at holde på jer på. Han kan ikke sige "jeg har brug for, at I prioriterer mig nu", men kan vise det ved at finde på forskellige ting, som han ved vil gøre, at I er nødt til at blive hos ham lidt mere...

De kan være krav om nu at skulle "være stor" samtidig med, at han jo stadig er meget lille. Stor derhjemme i forhold til lillesøster, at han skal kunne flere ting selv, - af og påklædning, finde sine sko, slippe sutten, måske også slippe bleen, vente på sin tur, gå selv og ikke længere bæres, generelt give plads og tage hensyn... og det samme i vuggestuen - nye krav til selvhjulpenhed, måske skal han snart i børnehave osv. Det kan alt sammen gøre, at han lige nu har det lidt svært. Derfor skal I være opmærksomme på, hvilke krav der stilles til ham, og om han måske lige nu har brug for lidt mere ro omkring sig, brug for lidt mere hjælp... men naturligt i en balance, for hans lyst til netop at kunne selv og ville selv skal jo også anerkendes og støttes.. :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hverdagen kan godt være stressende for både jer og ham - vi har naturligt travlt i hverdagen, to forældre der skal på arbejde, to børn der skal afleveres og hentes, der skal handles ind, laves mad, gøres rent, ordnes vasketøj osv. osv. Og nogle gange reagerer børn på disse ting - og hvis det bliver for meget - ved ikke at kunne sove...

Det er rigtig godt, at I prioriterer nærhed, tæt fysisk kontakt og også forsøger at skabe rolig afslutning på dagen med bad, lidt frugt og grønt, nattøj, tandbørstning og putning. Det lyder hyggeligt og rart, og det skal I naturligvis blive ved med. Men det kan være en idé at medtænke, om der er sket nogle ændringer i hverdagen, som han kan reagere på og alt efter, hvad det handler om, så måske komme lidt nærmere end løsning :)

Jeg håber, at mine tanker måske hjælper jer lidt videre på vej i forhold til at finde ud af, hvad der kan spille ind hos jer...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder