Svar: Udfordringer med søvn

21. april 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :) Og du gør ikke noget galt - det lyder som om, at jeres lillesøster er en meget aktiv pige, som følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring hende og derfor naturligt har svært ved at sove længere søvnstræk. Der skal ske noget, hun vil gerne opleve og suge til sig af indtryk, og det er naturligvis helt okay :)

Dertil kommer, at hun sover en meget lang nattesøvn. ofte puttes hun kl 18-18.30 og står op kl senest 06. Det betyder, at hun ofte sover 11-12 timer om natten, naturligt afbrudt af mælk. Det gennemsnitlige søvnbehov for børn i denne alder er ca 14.5 time i døgnet - nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Og det betyder, at jeres datter naturligt ikke kan sove mere end ca. 2.5-3.5 time samlet i løbet af dagen. Det lyder derfor helt normalt, hvis hun ofte kun sover 45 minutter om formiddagen og 2 timer til middag.. og at det efterfølgende kan være svært at få hende til at sove en 3. lur. De dage, hvor hun sover to meget korte lure, kan det dog være en god idé, hvis du kan få hende til at sove 3 lure dagligt, fordi det vil gøre, at hendes puttetidspunkt om aftenen kan komme til at ligge lidt senere, så nattesøvnen bliver det kortere - og døgnet måske derfor vil hænge bedre sammen for jer alle :)

Det er meget fint, at du forsøger at aktivere hende rigtig godt mellem første og anden lur, så hendes vågenperiode bliver lidt længere midt på dagen - og jeg vil faktisk anbefale dig, at du i en periode forsøge at lægge et bad ind her. Det betyder, at en dagsplan f.eks. kunne se således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og forsøge at få hende til at sove lidt videre, så dagen ikke starter før omkring kl 06...

Morgen 6.30-7.00 Havregrød og vand af kop.

8.00. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca 8.30 som nu - forsøge uden flaske, men hjælper det hende til at overgive sig, at hun får 40 ml mme, så er det helt okay :) Du kan evt. også komme lidt mme på frugtmosen eller give lidt mme af en kop...

Leger, tumler, kommer i bad, frotteres god tmed håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 12....

Eftermiddag 14.30: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Sen eftermiddag - Puttes til dagens 3. lur - hvis hun kan finde ro ved at blive tilbudt 40 ml mme, så er det helt okay at give hende lidt af dette at sove på her lige nu - det kan være bedre, at hun får lidt her end midt nat, ...

Annonce

... hvor du også har brug for din søvn...

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 19...

Sen aften 22.30: Drømmeflaske

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er vigtigt, når du putter din datter, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden og formiddag og eftermiddag vil det være fint, hvis hun f.eks. tilbydes lidt mme af en kop, så hun stadig får lidt mælk. Da hun aldrig har indtaget store mængder og da mælken lyder til at hjælpe hende til at koble fra, er det fint at du fortsat tilbyder lidt mme her. Når hun puttes med flaske, så kan du med fordel udnytte, at hun kan få flasken i sin barnevogn. Det betyder, at hun ikke oplever skiftet fra din favn og ned, hvor hun skal sove, men kan få lov til at falde i søvn der, hvor hun fra starten er puttet. Du bør stadig sikre, at hun ikke falder i søvn med flaske i munden, men skal helst nå dertil, hvor hun drikker, slipper sin flaske, smiler til dig og triller om på siden og sover.

For at vænne hende til en 3. lur sidst på dagen, så vil jeg foreslå dig, at du putter hende til denne lur, når du henter storesøster i børnehave. Kan du gå med lillesøster i barnevognen hen og hente storesøster? Det vil være praktisk, hvis du kan, fordi lillesøster så naturligt får sovet en lur her. Samtidig giver det dig mulighed for at lave lidt sammen med storesøster, prioritere lidt tid på hende om eftermiddagen, når hun hentes og lillesøster ligger i sin vogn og sover imens. du og storesøster kan tale lidt om dagen på vej hjem, måske gå forbi en legeplads eller lignende på vejen eller du kan medbringe en lille snack til storesøster, som hun kan spise på vejen - og vågner lillesøster op, så kan du sætte lillesøster op i vognen og lade hende sidde og gumle på lidt frugt og lignende også.

Hvis det er svært for dig at overskue salmesang og mødregruppe lige nu, så kan det være en god prioritering at sige nej til dette de næste par uger. I stedet kan du bruge dagene derhjemme på at få skabt en mere fast rytme, lægge et bad ind midt på dagen, arbejde på de tre lure dagligt osv. så det hele måske kan hænge bedre sammen for dig og dit overskud blive lidt større igen :) Det er vigtigt, at du mærker efter, hvad du har behov for og husker på, at din datter lyder til at trives. Selvom hun på grund af sygdom har tabt sig, så lyder hun til at være glad og smilende, hun lyder også til at være rigtig godt igang både motorisk og mentalt :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.