Svar: Den svære middagslur
16. april 2019
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære L
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at I er frustrerede, og det er rigtig svært, hvis I er nødt til at vente til sommerferien, hvor I har en længere periode til at hjælpe jeres dreng ind i en rytme, som kan fungere for jer i hverdagen, men det lyder til at det måske bliver nødvendigt.. selvom påsken lige nu giver jer lidt dage at arbejde med, så vil det højst sandsynligt ikke være nok i jeres situation...
Det er ikke nødvendigvis for sent at sove kl 21.30, hvis jeres dreng får sin middagslur og her sover det, som han viser behov for. Han kan sagtens få sit søvnbehov dækket via en sådan rytme - så det kan være okay. Problemet er, at det ikke passer ret godt ind i jeres hverdag, at han sover så sent....
I princippet er det rigtig godt, at pædagogerne har udarbejdet en søvnpolitik, og at en del af denne politik handler om, at børnene ikke skal vækkes. Det viser jo, at de har gjort sig mange overvejelser omkring søvn og søvnens vigtighed for børn - hvilket er rigtig godt. Og samtidig er den overordnede regel også, at børn ikke skal vækkes. Børn falder i søvn, når de er trætte, og de vågner naturligt af sig selv, når de har fået den søvn, som de har behov for. Sådan er det, og det er jeg helt enig i.
Der er dog aldrig regler uden undtagelse, og hos jer kan der godt være tale om en undtagelse, netop fordi det er et forsøg på at hjælpe jeres dreng til en rytme, som på sigt kan fungere bedre for både ham og jer. MEN løsningen er aldrig at tage en time fra hans middagslur fra den ene dag til den anden - løsningen er - lidt kort og firkantet sagt - at putte ham gradvist tidligere og afkorte middagsluren tilsvarende gradvist, så han stadig får sin søvn, men på mere hensigtsmæssige tidspunkter. Det kræver en vis viden om søvn, søvnbehov, søvnrutiner osv. som man naturligt ikke kan forvente at alle har, og derfor holder pædagogerne naturligt fast i, at "han skal ikke vækkes", fordi det er den overordnede regel, og det de har aftalt er en del af deres søvnpolitik...
Du har helt ret i, at det er umuligt at ændre på rytmen, hvis ikke I kan samarbejde omkring det, og alle ved, hvad man gør, hvorfor og hvordan. Det er rigtig godt, at den faste stuepædagog er med på, hvad det handler om, og at hun netop med blide kærtegn og små ord vækker jeres dreng på en omsorgsfuld måde, så dagssøvnen ikke forlænges unødigt, men så han stadig får den mængde søvn, som han vil trives med - ingen taler jo om at fjerne hans lur på nuværende tidspunkt :) Men de andre pædagoger er ikke med på dette, og det kan I nok ikke ændre på...
Det lyder derfor som om, at I må forsøge at rykke jeres drengs puttetidspunkt gradvist frem og fortsætte samarbejdet med stuepædagogen, så hans dagssøvn ikke forlænges men i varighed passer til nattesøvnen.. og de dage, hvor stuepædagogen så ikke er der, og han så sover noget længere, må I forsøge at være forstående om aftenen og putte ham, når han viser sig parat. Det bedste I kan holde fast i om aftenen er, at han kan falde i søvn inden for rimelig kort tid og med feks. puttebamse, godnathistorie, snak om dagen og lignende. Så hans ritual er trygt og genkendeligt - det er det samme som sker, uanset om han puttes på det ene eller det andet tidspunkt. Jo mere ens ritualet er og jo mere han har lært at falde i søvn på denne måde, jo lettere vil det være for jer fortsat at putte ham, når I til sommer så arbejder på en ny rytme og når han fremadrettet skal springe sin middagslur helt over...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske