Svar: Den svære middagslur

16. april 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, at I er frustrerede, og det er rigtig svært, hvis I er nødt til at vente til sommerferien, hvor I har en længere periode til at hjælpe jeres dreng ind i en rytme, som kan fungere for jer i hverdagen, men det lyder til at det måske bliver nødvendigt.. selvom påsken lige nu giver jer lidt dage at arbejde med, så vil det højst sandsynligt ikke være nok i jeres situation...

Det er ikke nødvendigvis for sent at sove kl 21.30, hvis jeres dreng får sin middagslur og her sover det, som han viser behov for. Han kan sagtens få sit søvnbehov dækket via en sådan rytme - så det kan være okay. Problemet er, at det ikke passer ret godt ind i jeres hverdag, at han sover så sent....

I princippet er det rigtig godt, at pædagogerne har udarbejdet en søvnpolitik, og at en del af denne politik handler om, at børnene ikke skal vækkes. Det viser jo, at de har gjort sig mange overvejelser omkring søvn og søvnens vigtighed for børn - hvilket er rigtig godt. Og samtidig er den overordnede regel også, at børn ikke skal vækkes. Børn falder i søvn, når de er trætte, og de vågner naturligt af sig selv, når de har fået den søvn, som de har behov for. Sådan er det, og det er jeg helt enig i.

Der er dog aldrig regler uden undtagelse, og hos jer kan der godt være tale om en undtagelse, netop fordi det er et forsøg på at hjælpe jeres dreng til en rytme, som på sigt kan fungere bedre for både ham og jer. MEN løsningen er aldrig at tage en time fra hans middagslur fra den ene dag til den anden - løsningen er - lidt kort og firkantet sagt - at putte ham gradvist tidligere og afkorte middagsluren tilsvarende gradvist, så han stadig får sin søvn, men på mere hensigtsmæssige tidspunkter. Det kræver en vis viden om søvn, søvnbehov, ...

Annonce

... søvnrutiner osv. som man naturligt ikke kan forvente at alle har, og derfor holder pædagogerne naturligt fast i, at "han skal ikke vækkes", fordi det er den overordnede regel, og det de har aftalt er en del af deres søvnpolitik...

Du har helt ret i, at det er umuligt at ændre på rytmen, hvis ikke I kan samarbejde omkring det, og alle ved, hvad man gør, hvorfor og hvordan. Det er rigtig godt, at den faste stuepædagog er med på, hvad det handler om, og at hun netop med blide kærtegn og små ord vækker jeres dreng på en omsorgsfuld måde, så dagssøvnen ikke forlænges unødigt, men så han stadig får den mængde søvn, som han vil trives med - ingen taler jo om at fjerne hans lur på nuværende tidspunkt :) Men de andre pædagoger er ikke med på dette, og det kan I nok ikke ændre på...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det lyder derfor som om, at I må forsøge at rykke jeres drengs puttetidspunkt gradvist frem og fortsætte samarbejdet med stuepædagogen, så hans dagssøvn ikke forlænges men i varighed passer til nattesøvnen.. og de dage, hvor stuepædagogen så ikke er der, og han så sover noget længere, må I forsøge at være forstående om aftenen og putte ham, når han viser sig parat. Det bedste I kan holde fast i om aftenen er, at han kan falde i søvn inden for rimelig kort tid og med feks. puttebamse, godnathistorie, snak om dagen og lignende. Så hans ritual er trygt og genkendeligt - det er det samme som sker, uanset om han puttes på det ene eller det andet tidspunkt. Jo mere ens ritualet er og jo mere han har lært at falde i søvn på denne måde, jo lettere vil det være for jer fortsat at putte ham, når I til sommer så arbejder på en ny rytme og når han fremadrettet skal springe sin middagslur helt over...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina