Svar: Meget træt mor til datter på 7 måneder
14. april 2019
Alder:
7 mdr.
Kære trætte og udkørte mor :)
Tak for dit brev, dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - velkommen til :)
Når børn pludselig vågner med gråd og skrig i løbet af aftenen og natten og tydeligt har svært ved at komme videre i søvnen, så skal man altid undersøge, om det kan skyldes smerter. Det kan være tandfrembrud, smerter fra ørerne - hvilket ofte er tilfældet, fordi det ofte stopper, når barnet tages op og lægges til brystet - det kan også være smerter fra f.eks. en blærebetændelse, hvilket små børn også sagtens kan få. Så det kan gøre ondt, når hun tisser...
Det kan derfor være en god idé, at I overvejer, om jeres datter kunne have ondt. Har hun været forkølet, på nogen måde virket træt, pylret, måske haft lidt feber, hoste, drikker hun nok og er urinen klar osv. det kan være tegn på sygdom eller ubehag - og alt efter, hvad I tænker, så skal hun måske lige tjekkes igennem af lægen, som også kan udskrive behandling, hvis det skønnes nødvendigt :)
Jeres datters dagsplan ser rigtig fin ud, og der er ikke noget i dagsplanen, som umiddelbart skulle forklare, hvorfor hun pludselig vågner så meget om natten. Hun får umiddelbart de måltider, som hun har behov for, og lyder til at spise godt. Som jeg læser dit brev, så drikker hun vand af kop til alle måltider og får på den måde også sit væskebehov dækket - og altså ikke kun via brystet...? Det er naturligvis vigtigt, at hun tilbydes vand til alle måltider og som tørstslukker imellem måltiderne :)
De fleste børn vil have behov for 4 amninger i 7 månedersalderen og i 8-9 måneders alderen vil det være passende at skrue ned til 3 amninger - eller flasker. Du skriver, at jeres datter tager imod både bryst og flaske, og at du ofte giver flaske om aftenen, fordi du er i tvivl om, hvorvidt du har mælk nok... Hun tager dog ikke meget af flasken og ammes efterfølgende... Og det kunne være en idé at gøre modsat her. Altså starte med at amme hende og så følge efter med en flaske, så du topper op med flasken.
Det kræver en del mere at spise af et bryst end af flasken, så det er lettere at spise lidt ekstra af flasken, hvis hun får den efter amning - end modsat. Samtidig kan du risikere, at din mælkeproduktion nedsættes yderligere, hvis du erstatter amning med flaske, og selvom du lægger hende til brystet efter flasken, så er det altså ikke sikkert, at hun får nok.. og derfor søger om natten. Der er dog ikke noget som umiddelbart skulle tyde på, at du ikke skulle have mælk nok til hende, og det er naturligt, at mælkevolumen er mindre om aftenen og størst om morgenen :)
Du skal også være opmærksom på, at amningen kl 17 kan påvirke hendes indtag af aftensmad, så hun måske ikke spiser nok mad her - og derfor også kan være ekstra sulten og brystsøgende om natten. Det kan derfor være en overvejelse værd at droppe amningen her. Den eneste grund til at jeg ikke skriver, at du bør gøre det - er at du skal starte på arbejde 1. maj, og det kan være rigtig dejligt for mor og datter at mødes med brystet om eftermiddagen, efter at have været adskilt. Der kan altså være noget godt i at bibeholde en eftermiddagsamning lidt tid i den periode, hvor I begge skal vænne jer til at være væk fra hinanden, ligesom det kan være bedre at amme om eftermiddagen end kl 03 om natten...
Og så er der overvejelserne omkring, hvorvidt jeres datter kan have et søvnassocationsproblem. Det er super godt, at hun ikke falder i søvn med brystet i munden, og at hun ofte falder i søvn i sin barnevogn eller i egen seng. Det tyder derfor ikke på, at hun har nogle uhensigtsmæssige rutiner her. Men, når det er sagt, så kan hun godt blive afhængig af din favn og dit bryst om natten og i første omgang tænker jeg, at du skal prøve at tilbyde hende brystet ret hurtigt, når hun vågner - men så lirke brystet ud af munden på hende igen og igen. Som det er lige nu, så forsøger du at berolige hende med kærtegn, knudeklud, bamse osv. og når det ikke virker, så tilbydes hun brystet - og det forstår jeg godt :) Jeg tænker dog, at hun måske når at blive så ked af det og frustreret, vågne mere og mere op, at det bliver sværere at få hende videre i søvnen og at behovet for brystet derfor bliver større... hvorved problemet så forstærkes. Så i stedet for at strække tiden, før du tilbyder brystet, så kunne du forsøge at give brystet hurtigt i håb om at du kan afkorte amningen - samtidig med at du sætter knudeklud og kærtegn i stedet. Så hun vænnes til ikke at behøve mælk om natten og på den måde naturligt også får mere appetit, vil spise mere og drikke mere om dagen og igen, så ikke behøve mælken om natten :) Det hænger jo naturligt sammen :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat - også med barselsorloven til far, og når du vender tilbage på arbejde igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske