Svar: Forslag til godnatbog

12. april 2019

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Det er ofte en god idé og en god prioritering at indføre lidt godnatlæsning og lidt tid ved sengekanten, men det kan dog godt være for tidligt, når jeres datter kun er 10 måneder gammel. De fleste børn begynder først rigtigt at have glæde af og forstå idéen med en godnathistorie, fra de er 14-18 måneder gamle.. Indtil den alder, kan det være svært at ligge stille, kikke på billeder og lytte til en historie - og også forstå, at bøgerne ikke skal rives i stykker... :) Lige nu vil hun måske have mere glæde af et putteritual, der består i at få et bad, blive frotteret med et håndklæde, få lidt babymassage, få en godnatgrød, få børstet tænder og blive puttet med mælk, kærtegn, beroligende ord, godnatsang og evt. putteklud...

MEN, du kan naturligvis godt forsøge med en godnathistorie - det fungerer for nogen :) Det er mere for at sige, at hvis det ikke rigtig fungerer for jer nu, så betyder det ikke, at det ikke vil kunne fungere senere hen, når hun bliver lidt ældre :)

Jo yngre hun er, jo mere simpel skal bogen være. Og da jeres datter ikke er ret gammel, så tænker jeg, at en bog vil skulle være en pegebog, gerne med fotografier af ting, som hun kender fra hverdagen. Det kan være et foto af en sutteflaske, en sut, en bamse, en tallerken, en telefon, en skovl, mælk, en hund, kat osv. Og hvor ...

Annonce

... I så kan vise hende billedet og sætte ord på, hvad det er, og er der tale om et billede af et dyr, så kan I sætte ord på, hvad dyret siger "det er en hund, hunden siger vov vov" osv.

I takt med at hun bliver ældre og begynder at kunne forstå sætninger, så vil det være rigtig godt, at bogen består af billeder og meget korte sætninger. Da mine piger var små, var de f.eks. glade for en bog der hed Bamse. Den handlede om en brun bamse, og der stod f.eks. "Her er Bamse, han er brun" - og så var der et billede af den brune bamse. "Bamse har et par blå bukser med seler" - og så var der et billede af bamse med blå bukser". "Bamse har en lille seng han sover i" - og så var der et billede af sengen. "Her ligger bamse og sover i sin seng" - og så var der billede af bamse i sengen osv., - en tekst og et billede på hver side.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

En helt simpel bog, der er bygget sådan op, giver mulighed for at læse en lille kort sætning og vise billedet, så sætningen giver mening, læse igen, vise et nyt billede osv. og på den måde inddrage jeres datter i det I læser - samtidig med at I så sidder hos hende, lærer hende at det er hyggeligt og rart at komme i seng, beroliger og betrygger, så det at skulle sove forbindes med en dejlig og hyggelig stund.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke og fortsat god søndag :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.