Svar: Forslag til godnatbog
12. april 2019
Alder:
10 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det er ofte en god idé og en god prioritering at indføre lidt godnatlæsning og lidt tid ved sengekanten, men det kan dog godt være for tidligt, når jeres datter kun er 10 måneder gammel. De fleste børn begynder først rigtigt at have glæde af og forstå idéen med en godnathistorie, fra de er 14-18 måneder gamle.. Indtil den alder, kan det være svært at ligge stille, kikke på billeder og lytte til en historie - og også forstå, at bøgerne ikke skal rives i stykker... :) Lige nu vil hun måske have mere glæde af et putteritual, der består i at få et bad, blive frotteret med et håndklæde, få lidt babymassage, få en godnatgrød, få børstet tænder og blive puttet med mælk, kærtegn, beroligende ord, godnatsang og evt. putteklud...
MEN, du kan naturligvis godt forsøge med en godnathistorie - det fungerer for nogen :) Det er mere for at sige, at hvis det ikke rigtig fungerer for jer nu, så betyder det ikke, at det ikke vil kunne fungere senere hen, når hun bliver lidt ældre :)
Jo yngre hun er, jo mere simpel skal bogen være. Og da jeres datter ikke er ret gammel, så tænker jeg, at en bog vil skulle være en pegebog, gerne med fotografier af ting, som hun kender fra hverdagen. Det kan være et foto af en sutteflaske, en sut, en bamse, en tallerken, en telefon, en skovl, mælk, en hund, kat osv. Og hvor I så kan vise hende billedet og sætte ord på, hvad det er, og er der tale om et billede af et dyr, så kan I sætte ord på, hvad dyret siger "det er en hund, hunden siger vov vov" osv.
I takt med at hun bliver ældre og begynder at kunne forstå sætninger, så vil det være rigtig godt, at bogen består af billeder og meget korte sætninger. Da mine piger var små, var de f.eks. glade for en bog der hed Bamse. Den handlede om en brun bamse, og der stod f.eks. "Her er Bamse, han er brun" - og så var der et billede af den brune bamse. "Bamse har et par blå bukser med seler" - og så var der et billede af bamse med blå bukser". "Bamse har en lille seng han sover i" - og så var der et billede af sengen. "Her ligger bamse og sover i sin seng" - og så var der billede af bamse i sengen osv., - en tekst og et billede på hver side.
En helt simpel bog, der er bygget sådan op, giver mulighed for at læse en lille kort sætning og vise billedet, så sætningen giver mening, læse igen, vise et nyt billede osv. og på den måde inddrage jeres datter i det I læser - samtidig med at I så sidder hos hende, lærer hende at det er hyggeligt og rart at komme i seng, beroliger og betrygger, så det at skulle sove forbindes med en dejlig og hyggelig stund.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke og fortsat god søndag :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske