Svar: Gode råd til søvn - fortsat
11. april 2019
Alder:
14 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at høre, at I har taget jeres datter tilbage i soværelset og prioriteret at hun skulle være tryg ved at sove - det har virket, hun er tydeligt tryg ved søvnen nu og det er super godt!
Det lyder også rigtig godt, at I gradvist har fået far mere og mere på banen, så han har kunne tilbyde flaske og nu faktisk også kan pust hende hver anden aften - uden gråd. Det lyder så fint, og jeg er derfor ikke tilhænger af, at I skal "kæmpe med hende" om at far også skal tage over om natten. Det lyder til at være lidt for tidligt...
Jeres datter går igennem en lidt svær periode lige nu - aldersmæssigt. ligesom børn i 8-10 måneders alderen går igennem separationsfasen, vil børn i 13-15 måneders alderen ofte have en tilsvarende periode, man kan tale om en slags separation-gentilnærmelses-fase. I denne periode vil man ofte opleve, at hun har behov for lidt ekstra nærhed og tæt kontakt. Hun vil klynge sig lidt ekstra til jer, vil op på arm, vil bæres - men lige så snart I så tager hende op, så vil hun alligevel ikke, skubber til jer, og vil ned igen. Hun har altså på en gang brug for at mærke jer og være tæt på jer og samtidig også brug for at skubbe jer væk og prøve selv. Og det gælder også, når hun skal sove - at hun på den ene side kan have brug for jer og på den anden side kan virke irriteret over, hvis I er der...
Der kommer ofte en urolig periode igen, når hun bliver 18-20 måneder, så umiddelbart vil jeg anbefale jer, at I forsøger at putte hende på eget værelse og lader far tage mere over, når hun bliver 16-17 måneder.. for at ramme ind mellem disse to perioder....
Det er rigtig fint, at amningen før putning om aftenen er så kortvarig som mulig og det vil være rigtig godt, hvis du samtidig med at du ammer hende her kan have en putteklud, bamse eller lignende hos hende, som kan følge med hende over i seng. så hun på den måde får en substitut for brystet på sigt. Kluden, bamsen osv. skal også følge hende om dagen - være med i bilen, barnevognen, når hun puttes til lure om dagen, når hun putter i sofaen hos jer osv. følge hende som en fast trøst og ro... så den på sigt kan bruges, når og hvis hun vågner om atten.
Og så skal du forsøge at afkorte amningen om natten mere og mere. Og det gør du ved at lirke brystet ud. I starten bliver hun sur, søger gal efter brystet og så får hun det igen, men lige så snart hun er rolig, så trækker du brystet til dig. Det skal du gøre mange gange, men bliv ved og samtidig med at du afkorter amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af hendes mund, så sætter du kærtegn, beroligende ord, putteklud, bamse osv. i stedet - så hun på den måde vænnes til ikke at skulle have en masse mælk i maven om natten, men i stedet hjælpes til at kunne sove uden bryst og mælk, og i stedet med netop kærtegn og putteklud...
Derudover, så lyder det som om, at jeres datter har en sen søvnfase - det betyder, at hun står sent op og går sent i seng - at hun naturligt sover sent hele dagen igennem. Det er helt okay, hun kan sagtens trives med en sådan rytme, det må hun gerne, og da du arbejder hjemme, lyder det som om, at det kan fungere.. og så alligevel ikke. Du skriver i hvert fald, at du gerne ville have, at hun kunne sove tidligere om aftenen.
hvis du gerne vil dette, så er det vigtigt, at du ikke forsøger at putte hende kl 20 i håb om at hun sover her. Når du gør det, og hun faktisk først er træt og parat til at sove kl. 21.30-22, så lærer du hende, at putningen varer 1.5-2 timer. At det er sådan hendes ritual skal være... Derfor skal hun ikke puttes før hun er parat til at sove og altså ikke før klokken er 21.30 og gradvist skal hendes puttetidspunkt så rykkes frem.. Men når det er sagt, så handler det alt sammen om, at hun sover længe om morgenen og derfor er det egentlig her, du skal starte.. Hvis du gerne vil ændre på hendes rytme, så den kommer til at ligge tidligere, så er du nødt til at starte om morgenen - og det betyder, at du skal vække hende, så dagen ikke skrider for jer.
I behøver ikke stå op allerede kl 06-07, men hvis hun f.eks. ikke er vågnet af sig selv kl 7.30, så vil det være en god idé at vække hende, så hun f.eks. altid starter dagen med morgenmad omkring kl 08. Stå op tidspunktet sætter rytmen for resten af dagen, og det betyder, at hun så vil kunne sove formiddagslur og middagslur og så måske være parat til at blive puttet omkring kl 20.30-21, som du gerne vil have... Hendes søvnbehov vil ligge på ca. 13.5 times søvn i døgnet... Så det afhænger naturligt også af, hvor lang hendes dagssøvn er...
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske