Svar: Hjælp til at få optimal døgnrytme

3. april 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og spørgsmål om døgnrytme :)

Der er ingen tvivl om, at sygdom kan vende op og ned på alle gode vaner og rutiner, og nogle gange er der tale om en periode - og så bliver hverdagen naturligt sig selv igen - og andre gange kan man være nødt til at hjælpe rytmen mere aktivt på vej igen.

Det er generelt ikke nogen god idé at vække jeres dreng. Børn falder naturligt i søvn og sover, når de er trætte, og så vågner de op igen, friske og veludhvilede, når de ikke har behov for mere søvn. Samtidig er dagssøvnen vigtig for børn - og især med den alder jeres dreng har nu hvor han brager igennem separationsfasen, vil det være rigtig godt, at I er opmærksomme på, at han får sovet godt om dagen :) Søvnen om dagen vil også hjælpe ham til at komme bedre igennem sit sygdomsforløb, ligesom den vil være med til at styrke hans immunforsvar, så han fremadrettet måske bliver lidt mindre syg...

Jeg ved fra dit tidligere brev, at jeres dreng i 7-8 måneders alderen havde behov for 3 lure dagligt, og jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis I nu forsøger at skabe en rytme, hvor han sover to lidt længere lure. Det gennemsnitlige søvnbehov i 9 måneders alderen er ca 14 timer i døgnet, og det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 11 timer om natten og 3 timer i løbet af dagen. Er nattesøvnen længere, vil dagssøvnen naturligt være kortere og modsat....

Når du skriver, at du gerne vil have, at jeres dreng står op kl 06-06.30, så tænker jeg, at det sandsynligvis hænger sammen med, at du gerne vil ind i en rytme, som passer med den hverdag, som I skal have fremadrettet. I skal op, på arbejde, han skal i dagpleje eller vuggestue, og derfor skal rytmen ikke starte for sent... Og hvis han ikke vågner af sig selv senest 6.30, så må du gerne vække ham. Det kan godt forsvares at vække ham om morgenen, fordi han der har sovet et længere søvnstræk i løbet af natten - og fordi det stadig giver ham mulighed for at sove længere lure i løbet af dagen. Det er ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra ham, men et spørgsmål om at give ham søvnen på mere hensigtsmæssige tidspunkter i løbet af døgnet.

Det betyder, at hvis han f.eks. står op kl 6.30 og puttes kl 19.30, så får han de 11 timers nattesøvn og i løbet af dagen vil det så være rigtig fint med 3 timers dagssøvn fordelt på 2 lure. Det kan være 1.5 time x 2 eller det kan være 1 + 2 timer eller modsat 2 + 1 time, som han nu viser behov for. Og viser det sig, at han ofte har brug for at sove f.eks. 4 timer i løbet af dagen og derfor f.eks. sover 2 + 2 timer, så er det også helt okay, så vil han naturligt ikke skulle puttes før kl 20-20.30... eller måske vil han starte dagen tdligere... :)

En dagsrytme med dine angivne tider kan se således ud:

6.30: Dagen starter ...

Annonce

... - hvis han ikke vågner af sig selv, så vækkes han her stille, roligt og kærligt, så dagen starter på en god måde.

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Puttes til formiddagslur og sover måske fra ca. 8-9.30... som han viser behov for

Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle og lignende. Du kan give ham rester fra aftensmaden eller tilbyde ham grøntsagsmos med kød/fisk fra glas, som passer til hans alder. Vand af kop.

Flaske eller mme af kop og puttes til middagslur ca. kl 13-13.30 afhængig af, hvornår han er stået op af sin formiddagslur - han må gerne sove et par timer her...

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Aften 18: Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Udgangspunktet er familiemaden, almindelige børnevenlige retter. Der skal være mad i stykker, som han spiser med fingrene og også supplement med en ske, som I hjælper ham med.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca 19.30, vand eller mme af kop, og får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca. kl 20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Fra dit tidligere brev ved jeg, at jeres dreng ikke har været så meget for flaske i en periode, men måske har han brug for den igen, og han må gerne få 2-3 flasker i døgnet f.eks. før middagslur, aften og sen aften. Det kan godt være med til at give roligere nætter igen...

Badet om aftenen bør ligge en time før han puttes, for at have bedst effekt. Og det vil være rigtig godt, hvis han efter badet kan tilbydes en godnatgrød, som en fast del af sit putteritual. Det er med til at sikre, at han ikke vågner om natten, fordi han reelt er sulten. I kan som sagt forsøge med en flaske efter godnatgrøden, men I kan også vælge at give ham mme af en kop og så putte ham uden flaske - og i stedet stadig tilbyde en drømmeflaske sen aften.

Når alt dette er sagt, så er det ikke nødvendigvis rytmen om dagen, som giver jer udfordringer om natten, det kan være en af tingene, men ikke hele forklaringen :) Sygdom spiller ind, alder og separationsfasen spiller ind, måden I reagere på, de vaner og rutiner I giver ham - både når han puttes, og når han vågner om natten, spiller ind. Start i dagpleje/vuggestue osv. vil spille ind. Der er mange faktorer at tage hensyn til :)

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse mere om 9 måneders alderen, separationsfasen, behovet for rutiner, søvnassociationer osv.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder