Svar: Gråd og uro ved putning - fortsættelse
18. februar 2019
Alder:
5 mdr.
Kære F og A.
Tak for jeres brev :) Det er rigtig fint, at I skriver tilbage og jeg vil forsøge at besvare jeres spørgsmål i den rækkefølge de stilles...
I takt med, at jeres datter begynder med skemad og tilbydes skemad flere gange dagligt, så vil det være godt at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner - og så tilbydes flaske, før hun skal sove. Og dette vil ofte være med til at gøre, at hun bedre vil kunne falde til ro med sin flaske og at flasken bliver en fast del af hendes putteritual. På den måde kan tiden derfor godt arbejde for jer her...
Det vil derfor være rigtig godt, hvis I kan holde fast i den rytme, som I allerede har, hvor I skifter hende, svøber hende og gør hende klar til at sove - og så enten tilbyder flasken i jeres favn eller tilbyder flasken, der hvor I ønsker, at hun skal sove :)
Det lyder også som om, at I skal se, om I kan finde en ergoterapeut eller fysioterapeut, som har viden om børn med sansemotoriske udfordringer. I kan evt. spørge jeres sundhedsplejerske, om dette tilbud findes i kommunen, eller om hun kender en, som I kan kontakte. I kan oplæres i at lave børsteøvelser med jeres datter, som netop kan hjælpe hende til at "ville putte sig"... Når det så er sagt, så kan hendes modstand mod at putte sig også forklares med hendes alder, udvikling og naturlige lyst til at opleve verden mere og mere... :)
Med hensyn til at finde ro, så må I gerne have ture ud af huset, men det kan være en god idé, at I ikke har en masse aktiviteter hver dag hele ugen igennem. Det vil være rigtig godt, hvis hun f.eks. trilles ture i barnevognen, fremfor at gå på café eller lignende - ligesom I naturligvis også gerne må gå til babysvømning, deltage i mødregrupper og lignende, men prøv også at have dage derhjemme, hvor I ikke skal en masse.
Det er vigtigt at være opmærksom på, hvordan hun reagerer overfor fremmede, og at bedsteforældre og andre giver hende ro. Det betyder ikke, at de ikke gerne må holde hende eller være der for hende, for det er også guld værd at have bedsteforældre, som elsker hende og vil hende, men hun skal helst ikke gå fra arm til arm, hun skal ikke vækkes, når hun sover, og hun skal have lov til at se andre lidt an, før hun er parat til at pludre, lege og være aktiv sammen med andre. Måske vil hun have behov for at studere verden fra jeres skød, fremfor at være i favnen på andre. Så prøv også at minimere antallet af fremmede, som holder hende og vil dikke-dikke, men lade de nære være med f.eks. bedsteforældre... :)
Vær opmærksom på, at hun kan have brug for ro, når hun skal sove. Så måske vil hun have glæde af at sove i soveværelset eller i barnevognen i haven fremfor i stuen. Så hun sover afsides og ikke hvor radio, tv eller lignende kører, eller hvor der er for meget lys og aktivitet.
Og når det så er sagt, så er det også vigtigt, at I ikke lader hende vokse op i en "døv verden". Der er masser af lyde i vores hverdag, og det må der gerne være. I skal derfor ikke liste rundt, sætte telefon og tv på lydløs hele tiden, men lade de naturlige lyde være der, så det også bliver naturligt for hende med hverdagslyde. Det gælder også vaskemaskine, støvsugning osv.
Nogle børn har glæde af en lille spilledåse eller den samme lille melodi, når de skal sove. Det kan blive et genkendeligt ritual og minder dem om, hvad der nu skal ske - og I kan godt prøve at indføre noget sådan. Det har den fordel, at man nogle gange så kan tænde for lyden igen, når hun efter måske 45 minutter viser tegn på at ville vågne op, og så får netop melodien hende videre i søvnen igen.... Det er dog også helt okay, at I nogle gange vælger at tage hende op, fordi hun så sover videre - og alt efter situationen, kan i så forsøge at putte hende igen eller lade hende sove videre hos jer...
En mulighed er dog også, at I lægger jer ved siden af hende i dobbeltsengen midt på dagen og lader hende falde i søvn ved siden af jer. Gerne med flasken og nogle gange kan hun så få en ekstra lille tår mælk efter de 45 minutter og med den sove videre. Andre gange vil det måske være tilstrækkeligt, at hun mærker, at I stadig er der, og hun kan sove videre med jeres hænder på sin krop. Og så kan I måske derefter trække jer væk og lade hende sove videre på egen hånd. I skal dog her sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Hun må ikke kunne trille ned af sengen og komme til skade og hun er naturligt motorisk stærk og urolig med den alder hun har nu... Men nogle gange kan det være en hjælp, at I netop er der, når hun skal sove, igen når hun skifter søvnstadie efter 45 minutter, og derefter kan hun måske sove videre på egen hånd. Det giver både jer mulighed for lidt hvile og dermed lidt overskud, men også mulighed for, at I faktisk kan udnytte hendes sovetid til nogle praktiske ting. Og så er fordelen også, at hun vænnes til at sove et længere søvnstræk, uden at skulle trilles i sin barnevogn og uden at skulle være i jeres favn....
Generelt er det en god idé, hvis I kan undgå favn og for meget vugning, bevægelse, hopning med hende, når hun skal sove. Men det er jo en balance - for det er også vigtigt, at hun lærer at sove og forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart og hvis lidt bevægelse lige nu kan hjælpe hende til at sove godt, så er det en god prioritering. Vær dog opmærksom på, at jo mindre bevægelse jo bedre på sigt....
Uanset årsagen til jeres datters gråd og uro de første måneder, så er det rigtig godt, at I har reageret ,lytter til hende og forsøge at være der for hende - også selvom det har været hårdt, og jeg sagtens kan forstå, at I er trætte og synes det har været svært. I skal holde fast i jeres fornemmelse og reagere, hvis I stadig synes, at hun græder mere end hvad I normalt ville forvente.
Årsagerne til gråd hos små børn kan variere meget, og det der har været årsagen, da hun var spæd, er ikke nødvendigvis årsagen nu. Og øreproblemer kan f.eks. opstå fra den ene dag til den anden, så selvom hun ikke have væske på ørerne, da hun var 4.5 måned, så kan hun altså godt have det nu, hvor hun er 5 måneder og af den grund græde og være urolig nu.. Hun kan også sagtens have nogle spændinger i kroppen eller andet som generer hende. Er I i tvivl, så er det derfor vigtigt, at I taler med jeres sundhedsplejerske eller læge omkring det, fordi de kan se hende, undersøge hende og naturligt vurdere hende på en anden måde end jeg kan via brevkassen :)
Dejlig fødselsvægt! Hun lyder til at være en rigtig lækker baby trods en lidt svær start:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske