Svar: Problemer med dagsrytmen
11. februar 2019
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og spørgsmål - det er kun fint at du spørger, det er jo derfor brevkassen er her :)
Der er en ting, som falder mig i øjnene, når jeg læser din beskrivelse og det er, at du ofte forsøger at putte din dreng uden amning. Når jeg ser på dagsplanen, så beskriver du, at han spiser, når han vågner, I hygger, snakker, skifter ble og så forsøger du at putte uden held, hvorefter du så ammer ham og han endelig sover... Du skriver også at du prøver at lægge ham efter 1.5-2 timers vågentid, du svøber ham, går rundt med ham armen, han bliver ulykkelig og græder, forsøger at falde hen, vågner op igen endnu mere ulykkelig og så skriver du "Tilsidst sætter jeg mig og ammer ham til han sover"...
Med den alder din dreng har, så er det meget vigtigt og godt, hvis han ammes som en fast del af sit putteritual - og mælk skal naturligt indgå som en fast de af det at skulle sove i de næste mange måneder frem...
Når jeg læser dit brev, så får jeg lidt mistanke om, at du er bange for at amme ham før søvn, fordi du måske har læst eller hørt, at det kan blive en dårlig vane, og han kan blive uhensigtsmæssigt afhængig af brystet - men det er altså ikke tilfældet med den alder han har. Det er netop vigtigt, at du lader ham spise godt fra dig, før han skal sove - det er med til at gøre, at han kan sove et længere søvnstræk, før han vågner og naturligt har brug for mælk igen. Amningen er også med til at give ham ro og hjælpe ham med at koble fra overfor verden og alle de oplevelser han naturligt får, ligesom der udløses oxytocin - kærlighedshormonet - når du ammer ham :)
Din mælk består af flere dele og den første del af mælken er meget vandholdig og slukker tørsten. Hvis man malker ud, så ligner det lidt skummetmælk i konsistensen. Næste del af mælken er det egentlige mad, den er lidt mere hvid og ligner mere letmælk, og den sidste del af mælken er fløden. Det er den der gør, at jeres dreng tager godt på, får dobbelthage osv. Og den giver ekstra mæthed og dermed ro i maven.
Det er vigtigt, at han spiser så længe og effektivt, at han når ind til den fede mælk. Det betyder, at han skal spise så lang tid fra et bryst som muligt. Hvis han kan spise 20 minutter, så er det altså vigtigt og bedre, at han spiser 20 minutter på et bryst og ikke 10 minutter på hvert bryst... Hvis han spiser kortvarigt på hvert bryst, så får han en stor del af den vandholdige mælk, den slukker tørsten, men mætter ikke og giver ikke ro i maven og i kroppen på samme måde.
Det vil være rigtig godt, at du varierer mellem de forskellige ammestilling, fordi det hjælper ham til at stimulere og tømme brystet bedst muligt. Det betyder, at du f.eks. med fordel kan ligge ned og amme om natten, ligesom du også gerne må lægge dig med ham midt på dagen. Og når du sidder og ammer kan det være en god idé ,at du starter med at amme i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn, og når han så slipper og har brug for en pause, så tager du ham op, bøvser ham af, og så lægger du ham til samme bryst igen, men nu i tvillingenstilligen. På den måde kan du få ham til at spise længere tid ved et bryst af gangen og dermed hjælpe ham til at tage bedst muligt fra - og det vil have betydning for hans evne til at sove en længere lur...
Nogle gange vil han vågne og være sulten og vil derfor spise lang tid og effektivt efter en lur. Andre gange vil han blot være tørstig, når han vågner af en lur og vil spise mere kortvarigt.. og du skal i princippet lade ham selv styre sit behov.. Men han bør tilbydes brystet før hver lur. Så hvis han har spist godt og længe, når han vågner, så tilbydes han en tørstlukker før han puttes igen - og han skal så selv styre, hvor længe han spiser her. Har han kun slukket tørsten, da han vågnede, vil han have behov for at spise i længere tid, før han så puttes til næste lur.
Hvis du har ammet ham fra et bryst da han vågnede og han har spist godt her, så kan du tilbyde ham toppen fra modsatte bryst, når du putter ham. Men når han så vågner, så skal du tilbyde ham samme bryst, som han tog toppen fra sidst, så han får spist i bund der, og før han så skal puttes igen, så tilbydes han mælk fra modsatte bryst...
Hvis han kun sover en kort lur på 45 minutter, så vil han måske ikke have behov for mælk med det samme han vågner og det er helt okay - det er igen mælken før han så skal sove næste lur, som er vigtigst :)
Du må som sagt også meget gerne lægge dig med ham og amme ham i din seng - også gerne midt på dagen. Det kan være en god måde at vænne ham til at sove et længere søvnstræk midt på dagen, så han stille og roligt kommer ind i den rytme. Du vil være der, give ham masser af nærhed og tæt kontakt, du kan tilbyde brystet igen, hvis det hjælper ham til ro - det er helt okay - han lærer på denne måde at sove liggende og uden at skulle være i din favn, vugges eller gås med for at sove. Og han får samtidig masser af nærhed og kan følge sig fuldstændig tryg. Stille og roligt vil du sandsynligvis også kunne begynde at trække dig væk fra ham og kan så blot lade ham ligge i din seng, men du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så han ikke kan trille ned af din seng, han må ikke komme til skade :)
Når du om dagen gerne vil vænne ham til at sove i barnevogn, så vil det være rigtig godt, at du starter med at skifte ham, svøber ham, ammer ham og derefter putter ham fra din favn og ned hvor han skal sove. Det er rigtig godt med svøbet, han kan også puttes i en sovepose. Det vigtige er, at han føler sig omsluttet og holdt, men det er af et klæde/pose og ikke dine arme. Det er vigtigt for, at han ikke oplever skiftet fra din favn og ned hvor han skal sove alt for voldsomt.
Nogle gange kan det være en fordel at dele amningen op i to, så du ammer ham, skifter ham, svøber ham/putter ham i sovepose, og derefter ammer ham igen - før han så puttes. Når du lægger ham fra dig, så prøv at gøre det før han sover dybt. Det er godt, hvis han lige når at fornemme, at han rent faktisk flyttes. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at han lige når at følge lidt med i at du flytter ham fra dig, men stadig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre:)
Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng eller ned i lift/barnevogn.
Du må gerne give ham en sut, evt. koblet til en klud, der dufter lidt af dig. Det kan være med til at gøre ham tryg. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han puttes i liften, så sving den frem og tilbage, putter du liften i barnevognen, så tril vognen og lul ham på den måde ind i søvnen.
Børn i 2 måneders alderen sover meget forskelligt. Nogle børn tager 4 små korte lure dagen igennem, andre børn sover 2 meget lange lure, antallet af lure varierer altså meget i denne alder. De fleste børn har behov for ca. 16 timers søvn i døgnet - ofte fordelt sådan, at de sover 9-10 timer i løbet af natten (afbrudt af mælk) og 6-7 timer i løbet af dagen.
Det betyder også, at børn i denne alder nogle gange godt vil kunne være vågne i et par timer, før de er parate til at sove igen, og andre gange kan de ikke være vågne i mere end måske 45 minutter før de tydeligt er trætte og atter har brug for hjælp til at koble fra og finde ro. Det betyder ikke så meget i denne alder, så længe barnet får den mængde søvn, som barnet har behov for og der ikke er vendt fuldstændig op og ned på nat og dag... :) En god tommelfingerregel er dog, at det vil være godt, hvis mindst en af dagens lure kan vare 1.5 time eller mere - og her må du som sagt gerne trille ham eller lægge dig med ham i dobbeltsengen :)
Nogle børn vil i denne alder også sove imens de bliver ammet og tager derfor powernaps undervejs i måltiderne.. Her kan det være en god idé, at du forsøger at holde ham igang ved brystet og at du forsøger at putte ham fra dig, før han sover helt - netop ved at holde øje med, hvornår han er færdig med at spise og får ham flyttet fra dig lige der, hvor han stadig når at registrere, hvor han puttes...
Med hensyn til antal amninger om natten, så hænger disse sammen med, hvordan og hvor meget han spiser i løbet af dagen. Her er det rigtig godt, at du netop er opmærksom på at hjælpe ham med at spise fra et bryst af gangen og tømme brystet godt, så han får den fede mælk med ud... Derudover så stimulerer det til ekstra mælk at amme om natten og det er også sådan, at jo hyppigere man ammer, jo mere mælk produceres der. I nogle perioder kan børn derfor godt melde sig hyppigt om natten for at få sat mælkeproduktionen op... Det er dog generelt rigtig dejligt, hvis jeres dreng kan sove 3 timer om natten uden mælk...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg vil også anbefale dig meget to af mine bøger "Helens bog om Børn og Søvn" og "Helens bog om Amning og Flaske":)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske