Svar: Min søn vågner meget tidligt

10. februar 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det lyder som et reelt behov for flaske, når jeres dreng vågner nat/tidlig morgen. Som jeg læser dit brev, så hjælper netop flasken ham med at sove videre og med den alder han har, må han meget gerne få 3 flasker i døgnet. Disse tre flasker kan sagtens ligge før middagslur, aften og en gang i løbet af natten.

Det er rigtig godt, at du oplever, at han nu er begyndt at spise mere i løbet af dagen og spiser mad, som mætter ham bedre end tidligere. Han har dog stadig et stort behov for væske, og ved siden af maden er det vigtigt, at han drikker nok. Det er derfor godt, hvis du kan tilbyde ham vand til maden og også gerne som tørstslukker mellem måltiderne, så hans væskebehov dækkes mere og mere på denne måde - men ved siden af det vand, som han kan drikke af en kop skal han altså stadig have de tre flasker :)

Det spiller naturligt også ind, at han er begyndt i vuggestue og også er i separationsfasen, så han lige nu sover mere uroligt end tidligere, drømmer mere, vågner lettere - og her hjælper flasken ham til ro og til at komme videre i søvnen. Så alder, udvikling og ændringer i hverdagen forklarer også hans behov for flasken om natten, men så længe han ikke begynder at søge flasken mere end den ene gang om natten, er det helt okay :)

Når han bliver 10 måneder vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at trappe ud af den ene flaske, så han får mindre og mindre og til sidst helt kan undvære. Det vil i 10-12 måneders alderen være rigtig godt, hvis han tilbydes 2 flasker i døgnet. Det er forskelligt, ...

Annonce

... hvilken flaske der forsvinder først. Nogle børn trives bedst med at flasken om dagen fjernes først, så han om dagen drikker sit behov via en kop og puttes uden flaske. Andre børn trives bedst med, at det er natflasken som gradvist trappes ud.. Du må forsøge at vurdere, hvad der vil fungere bedst hos jer :)

En gradvis udtrapning betyder, at du skal give ham mindre og mindre i flasken. Det vil sige, at hvis han lige nu drikker 180 ml, så skruer du ned til 160, 140, 120, 100 ml indtil han helt kan undvære. du skal derfor også nu, hvor han har behov for sin natflaske, forsøge at holde mængden nede på et vist niveau, så han ikke vænnes til at skulle drikke en meget stor flaske om natten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er en god idé, at I har forsøgt at tilbyde flasken sen aften i håb om, at han så kunne sove uden om natten, men det er desværre ikke altid at det fungerer. Derfor er det helt okay, at I lader ham melde sig selv om natten og tilbyder ham flasken, når han vågner og efterspørger den :)

Jeg vil ikke umiddelbart anbefale, at I begynder at stille uret til kl 03 for at give ham flaske der, det lyder hårdt. Jeg vil anbefale, at I afventer og ser om han selv melder sig og søger den... Nogle gange vil det gøre, at han af sig selv begynder at søge flasken længere og længere hen mod morgenstunden, samtidig med at mængden skrues gradvist ned, og det betyder, at han til sidst måske helt kan springe den over og i stedet komme op og starte dagen med lidt morgengrød og vand eller mme af en kop :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.