Svar: Vågner sen aften efter flaske
9. februar 2019
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Dejligt at høre, at det går godt med putningen hos jer! 7, 9, 13 - krydser alt for at den gode gænge fortsætter :)
Det lyder som om, at jeres datter lige nu har behov for to flasker i døgnet - aften og sen aften - og det må hun meget gerne få. Selvom hun spiser godt i løbet af dagen og lyder til at få en god mæthed dagen igennem, så er det helt naturligt, hvis hun har brug for to flasker i en alder af 11 måneder. Jeg anbefaler normalt 2 flasker i alderen 10-12 måneder, så det behov jeres datter viser, er lige efter bogen :)
Dertil kommer, at jeres dagplejer sagtens kan have en pointe i, at jeres datter lige nu måske har brug for ekstra mad og energi, fordi der udviklingsmæssigt sker meget nu:)
Når hun bliver 12 måneder gammel, kan I forsøge at trappe ud af flasken kl 23-24, ved gradvist at tilbyde hende mindre og mindre. Det vil sige, at hun til at begynde med stadig tilbydes 180 ml, men stille og roligt går I ned til 160, så 140, 120, 100 ml så hun på den måde vænnes til at drikke mindre og mindre. I trapper ned over flere dage, så det er en langsom gradvis tilvænning, og hun tilsidst så helt kan undvære mælken der.
Derefter kan hun så vænnes til ikke længere at skulle have flasken før putning, og den trappes på samme måde ud. Mange børn slipper først flasken endeligt omkring 15 måneders alderen, så I har stadig masser af tid at løbe på :)
Det vigtige er, at I ikke får sat hendes mælkeindtag op, men holder fast i den rytme hun har lige nu og at 180 ml sen aften er en passende mængde. Og så vil det være rigtig godt, at hun også introduceres for en putteklud, bamse, godnatsang, godnathistorie, som hen af vejen kan tage mere og mere over og helt erstatte flasken. Men det kan vi tage til den tid :)
Håber ovenstående giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske