Svar: Vågner sen aften efter flaske

9. februar 2019

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Dejligt at høre, at det går godt med putningen hos jer! 7, 9, 13 - krydser alt for at den gode gænge fortsætter :)

Det lyder som om, at jeres datter lige nu har behov for to flasker i døgnet - aften og sen aften - og det må hun meget gerne få. Selvom hun spiser godt i løbet af dagen og lyder til at få en god mæthed dagen igennem, så er det helt naturligt, hvis hun har brug for to flasker i en alder af 11 måneder. Jeg anbefaler normalt 2 flasker i alderen 10-12 måneder, så det behov jeres datter viser, er lige efter bogen :)

Dertil kommer, at jeres dagplejer sagtens kan have en pointe i, at jeres datter lige nu måske har brug for ekstra mad og energi, fordi der udviklingsmæssigt sker meget nu:)

Når hun bliver 12 måneder gammel, kan I forsøge at trappe ud af flasken kl 23-24, ved gradvist at tilbyde hende mindre og mindre. Det vil sige, at hun til at begynde med stadig ...

Annonce

... tilbydes 180 ml, men stille og roligt går I ned til 160, så 140, 120, 100 ml så hun på den måde vænnes til at drikke mindre og mindre. I trapper ned over flere dage, så det er en langsom gradvis tilvænning, og hun tilsidst så helt kan undvære mælken der.

Derefter kan hun så vænnes til ikke længere at skulle have flasken før putning, og den trappes på samme måde ud. Mange børn slipper først flasken endeligt omkring 15 måneders alderen, så I har stadig masser af tid at løbe på :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vigtige er, at I ikke får sat hendes mælkeindtag op, men holder fast i den rytme hun har lige nu og at 180 ml sen aften er en passende mængde. Og så vil det være rigtig godt, at hun også introduceres for en putteklud, bamse, godnatsang, godnathistorie, som hen af vejen kan tage mere og mere over og helt erstatte flasken. Men det kan vi tage til den tid :)

Håber ovenstående giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.