Svar: Hjælp - udfordringer med søvn II

4. februar 2019

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Camilla

Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)

Det er super godt, hvis du kan forsøge at holde fast i jeres stå op tidspunkt, så dagen starter ca 6.30 - uanset om det er hverdag eller weekend, og uanset om du kan møde tidligere eller senere. Det er stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen og som i sidste ende sætter rytmen for, hvad tid din lille dreng har behov for at komme i seng om aftenen. Når du skal arbejde på at skabe en god rytme, skal du derfor ikke se på puttetidspunktet om aftenen men i stedet mere på, hvornår I starter dagen :)

Da jeres dag starter tidligt, er det vigtigt at du stadig lader din dreng sove til middag og når han ofte sover mellem 1-1.5 time og falder i søvn uden problemer, når han puttes i børnehaven, så har han brug for den søvn. Det er derfor ikke nogen god idé at fjerne hans middagslur. Over 60 % af de 3årige har faktisk glæde af en middagslur, og din dreng lyder til at høre til dem :)

Når det så er sagt, så vil det naturligt ofte være sådan, at I takt med at du får flyttet puttetidspunktet om aftenen frem og hans nattesøvn på den måde forlænges, så vil hans behov for middagslur gradvist nedtrappes og han vil naturligt ofte selv begynde at sove en kortere og kortere lur om dagen - hvorved den til sidst kan undværes. Men det er altså et spørgsmål om at forlænge nattesøvnen, så middagsluren naturligt trappes ud og ikke et spørgsmål om at fjerne middagsluren for så at forlænge nattesøvnen :) Dagssøvn er vigtigt og giver ham nogle andre ting end nattesøvnen, og dagssøvn kan f.eks. reparere på en dårlig nattesøvn, hvor det modsatte ikke er tilfældet.

Da du stadig bruger en time på at få din dreng til at sove om aftenen, så lyder det som om, at du stadig putter ham for tidligt - også selvom du godt ved, at han er træt. Han har lært at putningen skal vare fra ca 18.30 til 21.30 og derfor er det et stort fremskridt, at I allerede er nået ned på en time i stedet.. men det er stadig for lang tid. Og jeg tænker, at du derfor er nødt til at putte ham senere end du gør lige nu og som tidligere beskrevet så flytte ...

Annonce

... puttetidspunktet gradvist frem med ca 15 minutter af gangen, dog over 5-6 uger.. :)

Derudover tænker jeg, at du kunne have glæde af at bruge det jeg kalder for strygetøj-metoden. Det går ud på at du stiller dig og laver noget praktisk - som at stryge tøj eller lægge tøj sammen - i nærheden af, hvor din dreng sover. Det er vigtigt, at du står på værelset eller lige ved døren. Han skal kunne se dig fra sin seng og han skal ikke behøve rejse sig, for at sikre at du er der.

Du skal starte med et kærligt og trygt ritual med hyggelig putning, godnathistorie, putte med sin bamse osv. Hvor du sidder der, læser højt, taler lidt om dagen og hjælper ham til ro - og i stedet for at gå fra ham, hvor han bliver ked af det, rejser sig op, forsøger at gå efter dig, så stiller du dig så i nærheden og stryger tøj eller lægger tøj sammen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du må meget gerne tale med ham og I må meget gerne have kontakt. Du må gerne berolige ham med ord, men du står samtidig og laver noget kedeligt. Du signalerer, at når han skal sove, så har du noget kedeligt at lave, der sker ikke noget spændende og der er ikke noget, han går glip af. Og imens du står og stryger kan du således sige "jeg er lige her, læg dig ned skat, mor passer på dig, nat-nat" eller hvad du nu vil sige. Det er en god idé, at du beder ham om selv at lægge sig ned, fordi det gør, at han ofte lettere bliver liggende og forstår, at det er det, han skal nu. Hvis du går hen og lægger ham ned, så virker det ofte som en fjeder, hvor han vil rejse sig med det samme.

Han må gerne kalde på dig "moar!", og du kan svare "ja, jeg er lige her, sove nu, nat-nat", så han igen og igen hører, at det er det, han skal nu, men samtidig er helt tryg ved det og ved at være i sin seng, fordi du ikke går fra ham. Du er der stadig, du passer på ham, men du sidder ikke bare og venter på at han sover :)

Det kan være en god måde at vænne ham til at falde til ro i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove - men lige nu altså først, når han tydeligt er parat til at sove og det hele ikke trækker ud i timer :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland