Svar: 7 mdr baby skal lære at falde i søvn selv

30. januar 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Nogle børn har meget svært ved at komme fra favn og ned i egen seng, og det kunne godt lyde som om, at det er svært for jeres dreng..:)

Der er meget stor forskel på at ligge svøbt i mors og fars favn, hvor han kan høre og fornemme jeres vejrtrækning, jeres hjertelyd, jeres stemmer, hvor han føler sig holdt, mærker jeres varme osv. og så på at ligge i en tremmeseng, som naturligt er større, langt mere åben, "kold og stille"... Og derfor har mange børn glæde af, at man forsøger at skabe en glidende overgang fra det ene til det andet.

Dette gør man blandt andet via en bedsidecrib, hvor jeres dreng kan lære at sove i egen seng, men stadig have jer ved siden af sig. Hvor I kan berolige ham med jeres hænder, kærtegn, hjælpe ham med stillingskift, lægge en beroligende hånd på hans krop, vugge ham lidt, hvis han har brug for bevægelse osv. men hvor han stadig lærer at sove i egen seng... og gradvist kan man så øge den fysiske afstand mellem jer, så han har mindre og mindre brug for at mærke jer.

Man kan også svøbe ham, så han stadig føler sig holdt, ligesom nogle børn har glæde af en putteklud, som dufter af mor og far. Når han har ligget i jeres favn, har han mærket jeres tøj ved sit ansigt og har duftet jer - og kluden kan på den måde blive en substitut for dette, noget genkendeligt og trygt.

Nogle børn har også glæde af livmoderlyd, forskellige hverdagslyde, det der kaldes hvid lyd, som vil minde om lyden af jeres vejrtrækning, hjertelyd osv. Man kan downloade apps og også købe forskellige bamser, som kan hjælpe med at sikre barnet disse ting. I det hele taget så gælder det meget om, at forsøge at erstatte det nuværende putteritual med noget, som er lige så godt, lige så genkendeligt og trygt, og som naturligt stille og roligt kan tage mere og mere over :)

Det er rigtig fint, at I putter jeres dreng i dynen, så han føler sig holdt, og det er også rigtig fint, at han har en sut. Men det lyder som om, at I skal arbejde på at forlænge afstanden mellem jer og på den måde gradvist vænne ham til at sove uden beroligende hænder, og uden at I behøver være der. Lige nu har han naturligt brug for at mærke jer, fordi det er sådan han har lært at sove siden han blev født.. hvilket naturligvis er helt okay og helt naturligt, man kan ikke give børn for meget kærlighed og nærhed :)

Som jeg læser dit brev, så kan han egentlig godt finde ro netop ved at være svøbt i dynen og med sin sut og en godnatsang. Det er super godt. Han bliver dog rigtigt ked af det, når I går - og det er helt naturligt. Han forstår ikke, hvor I går hen. Han er så lille, at han ikke ved, at I er i stuen, og han er på værelset, han mærker bare, at I forsvinder, og det bliver han naturligt ked af. Han kan heller ikke forholde sig til tid, så han ved ikke, om I er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage, og derfor bliver han rigtigt ked af det, når han ikke kan se jer :)

Det lyder derfor som om, at hvis I vælger at sidde hos ham, så vil han kunne falde i søvn inden for ret kort tid - og det lyder derfor umiddelbart som en god prioritering lige nu. Det er langt bedre, at I sidder der, lægger en beroligende hånd på ham, hjælper ham til fysisk ro og afslapning i kroppen ved netop at lade ham mærke jer og han så falder trygt i søvn i løbet af 10-15 minutter, i forhold til at gå fra ham, og han bliver ked af det og ...

Annonce

... begynder at forbinde det at skulle sove med utryghed og gråd. Hvis han begynder at forbinde det at skulle sove med noget som ikke er dejligt og rart, så vil det give jer langt flere søvnudfordringer senere hen...

Derudover så spiller hele dagens rytme naturligt ind. Det er vigtigt, at han puttes på det rette tidspunkt - ikke når han er overtræt eller ikke parat nok til at sove. Og det er vigtigt, at han har spist godt og også drukket nok væske hele dagen igennem. Du nævner, at han ikke længere ammes midt nat, og det er rigtig godt. Han har lige nu brug for 4 amninger i døgnet, og jeg anbefaler, at disse ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder så også, at han ikke længere skal ammes før sin formiddagslur og heller ikke længere skal ammes om eftermiddagen. I stedet skal han tilbydes mellemmåltider her.

Det betyder igen, at I også om dagen skal arbejde på at adskille bryst, favn og søvn. Han skal lære at sove uden bryst og favn om formiddagen, og det vil ofte være lettere at lære ham det om dagen, end det er om aftenen og natten.. Og når han kan det om dagen, så kan ritualet lettere overføres til om aftenen... Og ja, det kan sagtens spille ind på hans søvn og evne til at overgive sig til søvnen hvis han falder i søvn et andet sted, end han forventes at sove. Men det er ikke sikkert. Nogle børn falder fint i søvn i favn og flyttes derefter til egen seng og sover så et længere søvnstræk, vågner og får mælk, puttes tilbage og sover videre - og så er der ingen problemer. Det er kun, hvis han begynder at vågne en gang i timen og ikke kan sove videre uden bryst eller favn, at I har et problem...

Og så spiller indtaget af mad naturligt også ind på hans søgning efter brystet om natten, og derfor vil jeg lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud nu hvor han er 7 måneder gammel:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes først. Mellemmåltidet erstatter brystet her, og derudover skal han ikke falde i søvn i favn, men puttes der, hvor I ønsker, at han skal sove sin lur...

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - men prøv om I kan flytte ham fra favnen, før han sover helt, så han når at registrere, hvor han puttes...

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Skal ikke længere ammes om eftermiddagen.

Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemad, grøntsagsmos med kød eller fisk, mad med mere og mere bid, kogte grøntsagsbuketter i hånden, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende, Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20 - og det vil være rigtig godt, hvis han efter amning puttes i sengen, før han sover helt, så han lige når at registrere, at han puttes der, men hvor I stadig hjælper ham til fysisk ro med hænder, kærtegn, stillingskift osv. så han kan mærke, at I er der.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og puttes tilbage i egen seng, hvor han så sover et længere søvnstræk indtil næste morgen tidlig, hvor han ammes igen...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!