Svar: Baby sover uroligt om natten

25. januar 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Christine

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Der kan være flere grunde til, at din datter vågner om natten. Det kan f.eks. skyldes at hun har behov for at få din mælkeproduktion sat op. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og derfor giver det mere mælk, hvis du ammer om natten. Derudover øges din mælkemængde også via hyppigheden af amning og ikke på samme måde ved at du ammer i længere tid. Det vil lidt firkantet sagt sige, at det giver mere mælk, at du ammer hver 2-3 time, end det gør, at amme i 40 minutter fremfor i 20 minutter...

Det kan også skyldes, at hun ikke drikker helt nok i løbet af dagen. Hun har en alder, hvor hun naturligt følger mere og mere med i, hvad der sker omkring hende - og hun lader sig let forstyrre, når hun skal spise. Hun dier, slipper brystet, kikker på dig, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper atter, pludrer med dig, tager fat og dier igen - og så kommer far ind i stuen, og det er langt sjovere at kikke efter ham. Derfor spiser hun måske ikke helt nok i løbet af dagen og vil derfor naturligt søge det om natten. Det kan her være en rigtig god idé, at du bevidst arbejder på at få hende til at spise længerevarende og så effektivt som muligt i dagtimerne.

Så kan det også være et udtryk for, at hun har behov for mere mad - altså skemad. I første omgang vil det være fint at forsøge at øge mælkemængden, og hvis dette ikke er tilstrækkeligt, vil det være godt at begynde med lidt grød og/eller mos. Og det lyder som om, at det er gået fint med at introducere skemad for jer. Det lyder som om, at du har ramt det rigtige tidspunkt, og det kan godt lyde som om, at din datter har brug for skemad to gange dagligt - til frokost og aften, for på den måde at blive fyldt lidt ekstra op. En gang dagligt lyder ikke til helt at være tilstrækkeligt for hende, men det er fint, at du er startet op på denne måde :)

Der kan også være tale om et søvnassociationsproblem, men det tænker jeg ikke umiddelbart er udfordringen hos dig lige nu... :)

Du skriver, at du har læst, at de fleste babyer ikke har brug for natamning i 6 måneders alderen - og det er til en vis grad rigtigt, men det afhænger dog af deres indtag i løbet af dagen. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at barnet spiser og drikker nok hele dagen igennem. Din datter er lige nu stadig kun 5 måneder gammel og får kun skemad en gang dagligt, og derfor er det helt naturligt, at hun stadig skal ammes om natten. Men i takt med, at hun begynder at kunne spise flere måltider i løbet af ...

Annonce

... dagen og drikke vand af kop, så vil det være rigtig fint, at du forsøger at trappe ud af amningen om natten. I 6-7 måneders alderen vil det være et realistisk mål, at hun sover 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05.. men det er ikke endnu :)

En dagsplan med to måltider skemad, vand af kop og amning kunne for et barn på 5 måneder se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, tilbydes ofte en ekstra amning, når dagen begynder.

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød, evt. frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl ca 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er, og hun må gerne sove et par timer til middag, hvis hun kan :)

Eftermiddag 16: Ammes

Puttes til dagens 3. lur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes itl natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt

Midt nat 03: Ammes og sover videre...

Som du kan se, så indgår der stadig mange amninger over hele døgnet med den alder din datter har - og selvom hun tilbydes skemad to gange dagligt. Når hun bliver 6 måneder, vil det være en god idé at introducere et morgenmåltid og derudover skal hun stille og roligt også tilbydes mellemmåltider - men det kommer stadig ud over indtaget af mælk og det er i 6 måneders alderen "kun" amningen om natten som ofte forsvinder. Gradvist skrues antallet af amninger dog ned, så hun i 7 måneders alderen vil trives med 4 amninger i døgnet og gerne sove 5-6 timer uden mælk om natten :)

Det er helt normalt, at hun sover to kortere lure og en længere lur midt på dagen, og det kan godt tænkes, at hendes lure vil blive lidt længere, når hun også her begynder med lidt mere mad og stadig ammes - generelt er det rigtig godt, hvis du kan forsøge at lave en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og mælk før hun skal sove. Men det bliver naturligt lettere i takt med at hun i 6 måneders alderen tilbydes skemad flere gange dagligt :) Hvis du oplever, at hun nogle gange har brug for en 4. lidt kortere lur, så er det naturligvis også okay.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvordan et døgn kan skrues sammen med den alder din datter har nu :)

Rigtig meget held og lykke og glæder mig til at følge jeres lille familie - jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad", hvis du ikke allerede har den. I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem fra de første smagsprøver og til din datter er godt igang med familiemaden. Den går fra 4-18 måneder :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet