Svar: Hjælp til accept (eller forlængelse) af vågentid

24. januar 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne-Sophie

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og har haft glæde af de svar, som jeg har givet andre - og nu selv har fået lyst til at skrive - velkommen til :)

Det lyder meget fint, det du fortæller, og jeres dreng må meget gerne sove 4 lure dagligt med den alder han har. Det er også helt okay, at han ikke kan være vågen i mere end 1.5 time af gangen... tiden arbejder for jer og det vil naturligt ændre sig :)

Det lyder som om, at I har en dreng som trives rigtig godt og som udvikler sig i rigtig fin retning. Du beskriver en dreng, som har stor glæde af rutiner og genkendelighed - det er super dejligt, at det fungerer :) Og du beskriver en dreng, som lyder til at sove rigtig godt, når han sover. Det er helt naturligt, at han lige nu har en sen søvnrytme og ofte sover fra ca 21-07 og det er meget fint, at han lige nu kun melder sig en gang i løbet af natten. Dette kan dog ændre sig igen - men nyd det endelig lige nu :)

Han lyder til at vise tydelige signaler, eller måske er I rigtig gode til at læse ham :) - I er ikke i tvivl om, hvornår han er træt, og så puttes han naturligt der. Hvis du forsøger at holde ham vågne mod hans vilje, så mærker du tydeligt, at det er han ikke parat til, og derfor er det rigtig godt, at du putter ham og hjælper ham til at sove, når han viser behov for det. Det lyder også som om, at I godt kan fornemme, hvornår han har fået stimuli og input nok og derfor forsøger at lægge lidt ro ind i hverdagen, så han hjælpes til at koble fra - og det er super godt. Meget meget fint, at han kan ligge på sit legetæppe i op til 20 minutter, når han ikke er ældre end han er :)

Han er kommet godt gange med skemaden og tager rigtig fint imod dette to gange dagligt - og netop skemaden vil hjælpe til lidt mere rytme ...

Annonce

... og også længere søvn og færre lure, når han bliver ældre. Lige nu skal I holde mængden på ½ dl. af gangen, fordi han ikke er ældre end han er - og det er vigtigt at mængden af skemad ikke tager pladsen op for mælken. Det vil være rigtig godt, hvis I stille og roligt - i takt med at han bliver ældre og antallet af måltider stiger - kan komme ind i en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og mælk før han skal sove. I skal ikke ændre på rytmen nu, den rytme I har passer rigtig fint med dette på sigt - og det er netop vigtigt med en flaske som fast del af putningen, fordi det sikrer ham en længere lur - og jo længere lure han tager, jo længere vil hans vågenperioder ofte også være.

Han er stadig en meget lille dreng og er kun 4.5 måned gammel, men når han bliver omkring 6 måneder, vil hans rytme ændre sig - og her vil det sandsynligvis blive sådan, at han begynder at kunne springe den 4. lur over og i stedet vil gå tidligere i seng. Når han bliver 6 måneder gammel, vil I sandsynligvis kunne spise aftensmad sammen omkring kl 18 og han vil så kunne blive puttet omkring kl 19.30-20. Det betyder så også, at han her vil have brug for en flaske på det tidspunkt og igen en drømmeflaske sen aften f.eks. 23.30 og så igen en flaske tidlig morgen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Man kan godt ændre på en rytme, og man kan også forsøge at lægge et bad ind midt på dagen for på den måde at forlænge hans vågenperiode lidt mellem formiddagslur og middagslur, hvorved hele dagens rytme ændre sig, men I skal ikke ændre noget som fungerer og slet ikke, når han ikke er ældre end han er.

Der vil naturligt ske lidt ændringer undervejs og i tiden frem. Men lige nu lyder det I fortæller rigtig fint og som om, at Jeres dreng trives rigtig godt :) Så bibehold endelig den gode gænge, og jeg glæder mig til at følge jeres familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!