Svar: Aldrig været god til at sove

20. januar 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære AKL

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter og alle dine tanker - og velkommen til:)

Du har helt ret i, at det er en ond cirkel med alle de flasker - også selvom jeres datter ikke falder i søvn med den i munden, og selvom hun ikke drikker mere end 110-150 ml af gangen... Mælken fylder for meget i maven, og det tager pladsen op for den mere rigtig mad, og det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at hun spiser nok hele dagen igennem :) Derfor er du nødt til at skære ned for antallet af flasker og øge indtaget af fastere føde.

Jeg vil anbefale 4 flasker i døgnet, nu hvor hun er 7 måneder gammel og jeg vil anbefale, at disse flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Jeg er helt med på, at du synes, det er rigtig svært at få hende til at sove, hvis ikke du giver hende flaske, men det er netop vigtigt, at du nu forsøger at vænne hende til, at hun i stedet kan få et mellemmåltid, drikke vand af kop og at flasken således helt kan undværes. Det betyder, at hun ikke længere skal tilbydes flaske før formiddagsluren og før dagens 3. lur.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre

Morgen 7: Øllebrød, vand af kop.

Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - mellemmåltidet erstatter flasken

Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignede i hånden at gumle på selv. Må også gerne få små rugbrødshapsere, hvis hun er parat til det - men det er vigtigt, at hun også stadig får grøntsagsmos, så hun bliver mæt nok :)

Flaske og puttes til middagslur kl 12-12.30

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød eller havregrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv og vand af kop.

Puttes til dagens 3. lur - og uden flaske - mellemmåltidet erstatter igen flasken.

Aften 18: udgangspunktet mere og mere familiemaden - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris. Maden skal være moset men får gradvist mere og mere bid, der suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende, som hun selv kan sidde og gumle på ved siden af mosen. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23.30: Drømmeflaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så får sin tidlige morgenflaske og sover videre igen...

Hvis du synes, det er svært at vænne hende fra flasken, når du triller hende i barnevognen til lur, så vil det være en god idé, at du tilbyder hende lidt bløde frugtbåde eller evt. ...

Annonce

... lader hende sidde med en baby-feeder (lille net, hvori du kan komme lidt frugt og kogte grøntsager) og lader hende sidde og sutte på dette. På den måde anderkender du hendes lyst til at sutte og hendes vane med at skulle have noget i munden før hun sover. Det er dog ikke noget hun skal have - og bedst vil det naturligt være, hvis hun kan få sit mellemmåltid, drikke vand af kop og så lærer at sove uden at hun behøver yderligere for at finde ro.

Det er vigtigt, at du stadig giver hende grød og mos i løbet af dagen, så hun fyldes ekstra op den vej igennem. Det kan være hjemmelavet og også færdiglavede retter. Det vigtigste er, at du får hende til at spise lidt mere i takt med at mælkeindtaget skrues ned.

Flasken midt nat kl 02 bør du gradvist trappe ud af, så hun får mindre og mindre mælk der og tilsidst helt kan undvære den. I takt med at hunøges i madindtag om dagen og aftenen skulle det gerne blive lidt lettere at undvære flasken midt nat. Samtidig kan det, at hun begynder at få færre flasker også nogle gange gøre, at hun øger sit indtag af mælk lidt i hver flaske og måske vil nyde den lidt mere, fordi hun ikke får den så tit :) Det vil dog være rigtig fint, hvis hun drikker ca. 110-150 ml 4 gange dagligt - det dækker fint hendes behov for mælk :) Derudover får hun jo også mme i grød og mos, og så skal hendes væskeindtag dækkes via vand af kop... :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er en rigtig god idé, at du vælger at trille hende en tur, når hun skal sove om dagen, så du på den måde hjælper hende med at overgive sig til søvnen, og du må gerne gå en længere tur til middag, for på den måde at holde hende sovende. Det er netop med til at påvirke hendes indre ur, så hun begynder at fornemme behov for en længere middagslur og dermed begynder selv at sove dette.. så du fremadrettet ikke behøver vandre gade op og gade ned, men hun bliver i stand til selv at komme videre i søvnen.

Det kan dog nogle gange være en god idé, at du forsøger at minimere behovet for bevægelse. Du skriver, at I pt. øver at stille barnevognen lige før hun lukker øjnene, så hun registrerer, at barnevognen står stille - og det er rigtig godt. Du kan dog også forsøge at gøre det, at du triller vognen, når hun siger noget, men lige så snart hun ligger og bare kikker, så holder du vognen stille. Når hun igen begynder at sige noget, så triller du igen, og så snart hun er stille, så holdes vognen stille. På den måde kan hun gradvist vænnes til, at hun ikke behøver være i bevægelse hele tiden, men at det kan være okay blot at ligge og kikke i sin vogn og finde roen på denne måde :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet