Svar: Hjælp! Udfordringer med søvn

18. januar 2019

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Camilla

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der er højst sandsynligt flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

For det første tænker jeg, at det er alt for tidligt, hvis du forsøger at putte din dreng kl 18.30-19... Hvornår han er parat til at sove afhænger naturligt af, hvornår han står op og hvorvidt hans dag også indeholder en middagslur - og jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor meget han sover. Men du skal regne med, at han samlet har behov for ca 12 timers søvn i døgnet og sover han f.eks. en time til middag, og starter dagen kl 07, så vil hans puttetidspunkt ikke være før kl 20.

For det andet, så lærer din dreng lige nu, at det at skulle i seng og sove består af et ritual, som varer fra kl 18.30-21.30... og hvor både han og mor bliver mere og mere frustreret, du forsøger igen og igen at putte ham i egen seng og ender så med at lade ham sove i din seng. Han rejser sig igen og igen, fordi han ikke er træt og parat til at sove, når du forsøger - og ingen kan sove på kommando. Og så rejser han sig fordi han har brug for dig, brug for at være sammen med dig.

Derudover så tænker jeg, at som jeg læser dit brev, så er I adskilt dagen igennem, du går på arbejde, studerer eller lignende og han er sandsynligvis i børnehave. Det betyder, at I er væk fra hinanden hele dagen og han har netop brug for at I er sammen om aftenen. Jeg forstår godt, at du kan have brug for at have fritid og ro til dig selv om aftenen, når han er lagt i seng - men du skal finde balancen, hvor I også hygger jer sammen om aftenen og bruger tid sammen - og hvor han naturligt puttes senere i seng.

Lige nu er du nødt til at putte ham i seng så sent, at du med sikkerhed ved, at han vil kunne falde i søvn inden for ca 15 minutter. Det betyder, at hvis han ikke sover før kl. er 22, så skal du ikke putte ham i seng før kl 22. I stedet må du gøre aftenen hyggelig for jer begge, give ham bad, frottere ham godt med håndklædet, give ham lidt massage osv. så han kan mærke dig og I har tæt ...

Annonce

... fysisk kontakt. Derefter må du gerne tilbyde ham et godnatmåltid, det kan være rester fra aftensmaden eller en portion havregryn med mælk. Så skal han have børstet tænder og så er det rigtig fint, at I læser og synger godnatsang.

Og stille og roligt skal du så rykke puttetidspunktet frem. Bibeholde samme ritual, men flytte på klokkeslettet, hvor han puttes. Så han puttes kl 21.45, 21.30, 21.15, 21.00, 20.45 osv. indtil du rammer det tidspunkt, hvor han vil være parat til at sove - og hvor han naturligt vænnes til at blive puttet med det ritual, som du gerne vil indføre.

Samtidig med at du flytter puttetidspunktet gradvist frem, så skal han stadig op til samme tid om morgenen. Det betyder, at uanset om det er hverdag eller weekend, så skal han vækkes, hvis han ikke vågner af sig selv. Og hans middagslur skal også holdes på en bestemt varighed. Hvis han trives med at sove 1 time til middag, så skal han ikke pludselig begynde at sove 2 timers middagslur. Det er ikke søvnen om dagen, som skal forlænges, det er søvnen om aftenen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kræver rigtig stor tålmodighed at ændre på en rytme. Du skal have overskud til det og du skal indstille dig på, at det ofte tager 5-6 uger. Dette er under forudsætning af, at han ikke bliver syg, ikke skal starte i ny institution eller lignende. Det skal helst være en periode uden for mange ændringer i hverdagen i øvrigt...

Denne beskrivelse er meget kort skitseret - men det kan forhåbentlig give lidt idé om, hvad det kræver at ændre på en søvnrytme, så din dreng ikke sover så sent. Du kan desværre ikke putte ham tidligere i seng og regne med, at han så vil falde i søvn tidligere.. sådan fungerer det desværre ikke. Du er nødt til at se på hele dagens rytme og forsøge at skabe en dagsstruktur, som passer med hans samlede søvnbehov, så han begynder at føle behov for at komme i seng om aftenen og sove tidligere end han gør lige nu - dog sandsynligvis ikke så tidligt, som du forsøger at putte ham :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt