Svar: Hjælp til putning i egen seng

16. januar 2019

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mødre

Tak for jeres brev og det er rigtig fint, at I skriver tilbage. Sygdom kan ødelægge alle ellers så gode sovevaner, så jeg forstår godt, hvis I har prioriteret at sove sammen. Men det lyder som om, at I er ved at være klar til nogle nye rutiner og har overskuddet til at forsøge dette nu... Og det er netop vigtigt - at I er parate til det og har hjertet med - I skal gå helhjertet ind i projektet :)

Det betyder dog ikke, at jeres dreng skal græde, eller at det på nogen måde skal være grænseoverskridende - hverken for jer eller jeres dreng. Det er vigtigt, at I forsøger at skabe nogle rutiner, som gør ham tryg ved at sove og som gør ham parat til at sove, når det er puttetid. Hvis han græder sig i søvn eller føler sig utryg så vil det ikke hjælpe ham til at sove bedre og han lærer ikke at forbinde det at sove med noget dejligt og rart - det vil derfor ikke hjælpe jer på sigt.

Det er vigtigt, at I sikrer jer, at hans puttetidspukt er rigtigt. Og det lyder faktisk meget fint, at I oplever, at han er parat til at sove omkring 19.45-20, og at kl 19 er for tidligt. Han sover en god lang lur til middag, og hans søvnbehov er sandsynligvis omkring 13.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at han f.eks. kan sove fra ca 20 til 07, og så kan han sove ca 2.5 time til middag. Sover han nogle gange lidt senere eller står lidt tidligere op, så vil hans middagslur måske være ca 3 timer, og ud fra jeres beskrivelse, så lyder det faktisk som om, at han regulerer dette fint. At der er tale om et gennemsnit betyder jo også, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre, og jeres dreng lyder til at få sit søvnbehov rigtig fint dækket - han er glad, grinene og energisk i løbet af dagen og lyder til at trives :)

Det er også super godt med putterutinerne med aftensmad, bad, godnatmåltid - men jeg vil umiddelbart anbefale jer, at I giver ham flaske på værelset, hvor han forventes at skulle sove - og at I samtidig sætter jer med ham og læser i en bog. Enten tager ham på skødet eller putter ham i sengen og sætter jer ved siden af og ...

Annonce

... læser, imens han putter med løven...

For mange børn kan det være svært, hvis noget af ritualet foregår i stuen og man derefter går på værelset. De har lettere ved at finde ro og koble fra, hvis man holder så meget af putteritualet som muligt der, hvor man forventer, at de skal sove.

Man kan god diskutere, hvorvidt det kan være nødvendigt at vænne jeres dreng til tremmesengen, før I flytter hans seng på eget værelse. Men jeg tænker, at det er et forsøg værd, at I med det samme stiller sengen på hans værelse, så I øver putningen der. Da jeres dreng er vant til at falde i søvn i jeres favn, er det dog meget svært for ham at komme fra dette ritual og over i en tom, stor og åben seng - og derfor vil jeg anbefale, at I sætter en lænestol på hans værelse, hvor I så sætter jer med ham om aftenen, holder om ham og lader ham putte sig og mærke jer - imens han så får sin flaske, har sin løve og I læser for ham. Og når han så virker rolig, tryg og parat, så putter I ham over i hans seng - sidder hos ham, holder hænderne på ham, putter med løven, synger godnatsang og hjælper ham ind i søvnen på denne måde.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Da han stadig får sutteflaske, kan det også være en mulighed, at I putter ham i seng med hans løve og så giver ham flasken imens han ligger i sengen - og I synger godnatsang. Så han ikke oplever skiftet fra favn og ned i sengen, hvis han reagerer voldsomt på dette. Stille og roligt kan flasken så trappes ud, men han har stadig sin løve, puttes på samme måde, får stadig sunget godnatsang osv. Så alt er præcis som før, eneste forskel er at flasken fjernes.

Og ja - den fysiske kontakt er vigtig, og det er ikke en hæmsko for projektet. Han er vant til at sove tæt med jer, det er det, han har lært, og nu skal han lære at I godt kan ligge på afstand af hinanden. Det kan han ikke lære ved, at I ikke tager ham op eller ikke reagerer på hans gråd - det lærer han ved, at I igen og igen betrygger ham i at være der og gradvist øger afstanden mellem jer :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor