Svar: Hjælp til putning i egen seng
16. januar 2019
Alder:
15 mdr.
Kære mødre
Tak for jeres brev og det er rigtig fint, at I skriver tilbage. Sygdom kan ødelægge alle ellers så gode sovevaner, så jeg forstår godt, hvis I har prioriteret at sove sammen. Men det lyder som om, at I er ved at være klar til nogle nye rutiner og har overskuddet til at forsøge dette nu... Og det er netop vigtigt - at I er parate til det og har hjertet med - I skal gå helhjertet ind i projektet :)
Det betyder dog ikke, at jeres dreng skal græde, eller at det på nogen måde skal være grænseoverskridende - hverken for jer eller jeres dreng. Det er vigtigt, at I forsøger at skabe nogle rutiner, som gør ham tryg ved at sove og som gør ham parat til at sove, når det er puttetid. Hvis han græder sig i søvn eller føler sig utryg så vil det ikke hjælpe ham til at sove bedre og han lærer ikke at forbinde det at sove med noget dejligt og rart - det vil derfor ikke hjælpe jer på sigt.
Det er vigtigt, at I sikrer jer, at hans puttetidspukt er rigtigt. Og det lyder faktisk meget fint, at I oplever, at han er parat til at sove omkring 19.45-20, og at kl 19 er for tidligt. Han sover en god lang lur til middag, og hans søvnbehov er sandsynligvis omkring 13.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at han f.eks. kan sove fra ca 20 til 07, og så kan han sove ca 2.5 time til middag. Sover han nogle gange lidt senere eller står lidt tidligere op, så vil hans middagslur måske være ca 3 timer, og ud fra jeres beskrivelse, så lyder det faktisk som om, at han regulerer dette fint. At der er tale om et gennemsnit betyder jo også, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre, og jeres dreng lyder til at få sit søvnbehov rigtig fint dækket - han er glad, grinene og energisk i løbet af dagen og lyder til at trives :)
Det er også super godt med putterutinerne med aftensmad, bad, godnatmåltid - men jeg vil umiddelbart anbefale jer, at I giver ham flaske på værelset, hvor han forventes at skulle sove - og at I samtidig sætter jer med ham og læser i en bog. Enten tager ham på skødet eller putter ham i sengen og sætter jer ved siden af og læser, imens han putter med løven...
For mange børn kan det være svært, hvis noget af ritualet foregår i stuen og man derefter går på værelset. De har lettere ved at finde ro og koble fra, hvis man holder så meget af putteritualet som muligt der, hvor man forventer, at de skal sove.
Man kan god diskutere, hvorvidt det kan være nødvendigt at vænne jeres dreng til tremmesengen, før I flytter hans seng på eget værelse. Men jeg tænker, at det er et forsøg værd, at I med det samme stiller sengen på hans værelse, så I øver putningen der. Da jeres dreng er vant til at falde i søvn i jeres favn, er det dog meget svært for ham at komme fra dette ritual og over i en tom, stor og åben seng - og derfor vil jeg anbefale, at I sætter en lænestol på hans værelse, hvor I så sætter jer med ham om aftenen, holder om ham og lader ham putte sig og mærke jer - imens han så får sin flaske, har sin løve og I læser for ham. Og når han så virker rolig, tryg og parat, så putter I ham over i hans seng - sidder hos ham, holder hænderne på ham, putter med løven, synger godnatsang og hjælper ham ind i søvnen på denne måde.
Da han stadig får sutteflaske, kan det også være en mulighed, at I putter ham i seng med hans løve og så giver ham flasken imens han ligger i sengen - og I synger godnatsang. Så han ikke oplever skiftet fra favn og ned i sengen, hvis han reagerer voldsomt på dette. Stille og roligt kan flasken så trappes ud, men han har stadig sin løve, puttes på samme måde, får stadig sunget godnatsang osv. Så alt er præcis som før, eneste forskel er at flasken fjernes.
Og ja - den fysiske kontakt er vigtig, og det er ikke en hæmsko for projektet. Han er vant til at sove tæt med jer, det er det, han har lært, og nu skal han lære at I godt kan ligge på afstand af hinanden. Det kan han ikke lære ved, at I ikke tager ham op eller ikke reagerer på hans gråd - det lærer han ved, at I igen og igen betrygger ham i at være der og gradvist øger afstanden mellem jer :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske