Svar: Svær at lægge til lur
16. januar 2019
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen - og hvor dejligt at høre, at start i børnehaven er gået rigtig godt. Det lyder som om, at jeres datter trives der og har en god og indholdsrig dag :)
Der er dog nok ingen tvivl om, at hun naturligt har svært ved at sove, når hun hentes kl 12. Det er svært for hende, at skifte verden - komme fra alle dagens aktiviteter, blive hentet og lande derhjemme - og derfor går der naturligt noget tid, før hun hjemme er parat til at sove. Jeg tænker derfor også, at det vil være rigtig godt, at hun fremadrettet bliver tilbudt en middagslur i børnehaven. Det vil hjælpe til mere fast rytme for jer og hun vil højst sandsynligvis have lettere ved at sove, når hun ikke hentes, ligesom hun også vil kunne spejle sig i de andre børn og derfor finde ud af, at det er det, som forventes af hende nu.
Da hun ikke er ældre end hun er, og da hun faktisk lyder til at sove godt, når hun får sin middagslur, så synes jeg, at hun stadig bør tilbydes en lur eller et afbræk midt på dagen. Det er også dette der er lagt op til i institutionen. Da hun skal sove middagslur, når hun starter i "small class" vil jeg derfor anbefale, at I hjemme forsøger at holde fast i dette. Selvom I får en ny barnepige og der kommer nye rutiner ind i hverdagen, fordi I rammer en ferieperiode osv. så vil jeg forslå, at I forsøger at holde fast i en rytme med middagslur mellem 12.30-14.30, så hendes rytme ikke ændre sig for meget, for så at skulle ændre sig igen.
Det betyder også, at jeg er helt enig med dig i, at hendes stå op tidspunkt om morgenen ikke bør være for sent, fordi det naturligt vil gøre, at hendes tendens til at springe middagsluren over øges. Det er derfor godt, hvis I kan holde fast i at dagen starter senest kl 07 uanset om det er hverdag, weekend eller ferie - netop for at holde nogenlunde fast i rytmen og hendes egen fornemmelse for behov for lur.
Det er også vigtigt, at den nye barnepige forsøger at lave aktiviteter, som stimulerer jeres datter rigtig godt både motorisk og mentalt, så hun på samme måde, som når hun er i børnehave oplever behov for at koble fra og sove til middag, når det er puttetid. Det kan dog sagtens være sådan, at hun nogle dage ikke falder i søvn - og det må så være okay. Det er her vigtigt, at I stadig giver hende mulighed for et middagshvil.
En hvileperiode kan foregå i egen seng eller det kan nogle gange også være en god idé, at lade det være på en madras i stuen eller måske på sofaen. Det afhænger helt af, hvad du fornemmer, vil fungere bedst for jer - og ud fra din beskrivelse, så kunne det måske godt være en idé at forsøge med noget andet end sengen, når det gælder middagsluren.
Hvilestedet bør være lidt mørkt og med dæmpet belysning. I bør undgå legetøj, tændt tv eller brug af andre skærme, som kan appellere til vågenhed. Nogle børn kan have glæde af lidt afslappende musik - det kan være klassisk musik eller musik der er komponeret sådan, at det virker afstressende, når man lytter til det. Du kan godt købe musik der er lavet specielt til børn, når de skal slappe af eller sove.
Det kan også være en god idé med en hvilesnack - det kan være en banan, en råkostsalat, en grovbolle med lidt smør og ost, evt sammen med en kop lun mælk.. Det faste ritual lige før hviletiden kan også hjælpe hende med at koble fra og finde roen.
Lidt massage feks. af fødderne, når hun ligger og skal hvile sig eller at få læst en historie højt kan også være en del af hendes hvile-/putteritual :)
Det kan være en god idé, hvis du kan fortælle hende på forhånd, hvornår hviletiden stopper. Det er rart, at høre at hviletiden har en begyndelse og en slutning - at hun f.eks. ikke behøver ligge og hvile sig, når musikken er forbi. Du kan tilpasse musikken, som hun lytter til, så det tidsmæssigt stopper efter f.eks. en time.. Du kan også sætte et ur til at ringe, når tiden er gået.. Vælg en blid ringetone, hvis hun alligevel ender med at falde i søvn - eller slå det fra og lad hende vågne af sig selv :)
Med hensyn til putningen om aftenen, så skal du være opmærksom på, at hendes puttetidspuknt passer. Det lyder som om, at hun ofte først er parat til at sove kl 20.30 - og det er helt okay, hvis hun har sovet en længere middagslur og ofte har startet dagen omkring kl 07... Derfor skal du ikke putte hende allerede kl 19.30, hvis du ved, at hun så vil bruge en time på at falde i søvn - i givet fald så lærer hun, at putningen netop skal vare en time og at det består af et ritual, hvor hun hopper rundt, leger, lægger sig, vil ud på potten, kommer tilbage i seng, putter med dig, kommer på potte igen osv. Der er for mange overspringshandlingerne, fordi hun måske ikke er træt nok til at sove, parat nok, når hun puttes...
Når du har læst, at jeg har givet råd til andre om at man ikke skal putte før barnet kan falde i søvn i løbet af ca 15 minutter, så gælder dette netop om aftenen. Og puttetidspunktet afhænger af, hvor lang hendes middagslur er og hvor tidligt/sent den ligger. Der kan sagtens gå 5-6 timer fra hun er stået op og til hun er parat til at sove igen, så hvis hun står op kl 15-15.30, så vil hun naturligt ofte ikke være putteklar før klokken er 20.30.. naturligt afhængig af, hvor lang middagsluren har været og hvornår dagen starter - samlet har hun måske brug for 12.5 times søvn i døgnet fordelt på 10.5 times nattesøvn og 2 timers middagslur... hvilket faktisk lyder til at være tilfældet hos jer de fleste dage, nogle dage sover hun lidt mindre, men det er også helt okay :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske