Svar: Svær at lægge til lur

16. januar 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen - og hvor dejligt at høre, at start i børnehaven er gået rigtig godt. Det lyder som om, at jeres datter trives der og har en god og indholdsrig dag :)

Der er dog nok ingen tvivl om, at hun naturligt har svært ved at sove, når hun hentes kl 12. Det er svært for hende, at skifte verden - komme fra alle dagens aktiviteter, blive hentet og lande derhjemme - og derfor går der naturligt noget tid, før hun hjemme er parat til at sove. Jeg tænker derfor også, at det vil være rigtig godt, at hun fremadrettet bliver tilbudt en middagslur i børnehaven. Det vil hjælpe til mere fast rytme for jer og hun vil højst sandsynligvis have lettere ved at sove, når hun ikke hentes, ligesom hun også vil kunne spejle sig i de andre børn og derfor finde ud af, at det er det, som forventes af hende nu.

Da hun ikke er ældre end hun er, og da hun faktisk lyder til at sove godt, når hun får sin middagslur, så synes jeg, at hun stadig bør tilbydes en lur eller et afbræk midt på dagen. Det er også dette der er lagt op til i institutionen. Da hun skal sove middagslur, når hun starter i "small class" vil jeg derfor anbefale, at I hjemme forsøger at holde fast i dette. Selvom I får en ny barnepige og der kommer nye rutiner ind i hverdagen, fordi I rammer en ferieperiode osv. så vil jeg forslå, at I forsøger at holde fast i en rytme med middagslur mellem 12.30-14.30, så hendes rytme ikke ændre sig for meget, for så at skulle ændre sig igen.

Det betyder også, at jeg er helt enig med dig i, at hendes stå op tidspunkt om morgenen ikke bør være for sent, fordi det naturligt vil gøre, at hendes tendens til at springe middagsluren over øges. Det er derfor godt, hvis I kan holde fast i at dagen starter senest kl 07 uanset om det er hverdag, weekend eller ferie - netop for at holde nogenlunde fast i rytmen og hendes egen fornemmelse for behov for lur.

Det er også vigtigt, at den nye barnepige forsøger at lave aktiviteter, som stimulerer jeres datter rigtig godt både motorisk og mentalt, så hun på samme måde, som når hun er i børnehave oplever behov for at koble fra og sove til middag, når det er puttetid. Det kan dog sagtens være sådan, at hun nogle dage ikke falder i søvn - og det må så være okay. Det er her vigtigt, at I stadig giver hende mulighed for et middagshvil.

En hvileperiode kan foregå i egen seng eller det kan nogle gange også være en god idé, at lade det være på en madras i stuen eller måske på sofaen. Det afhænger helt af, hvad du fornemmer, vil fungere bedst for jer - og ud fra din beskrivelse, så kunne det måske godt være en idé at forsøge med noget andet end sengen, når det gælder middagsluren.

Hvilestedet bør være lidt mørkt og med dæmpet belysning. I bør undgå legetøj, tændt tv eller brug af andre skærme, ...

Annonce

... som kan appellere til vågenhed. Nogle børn kan have glæde af lidt afslappende musik - det kan være klassisk musik eller musik der er komponeret sådan, at det virker afstressende, når man lytter til det. Du kan godt købe musik der er lavet specielt til børn, når de skal slappe af eller sove.

Det kan også være en god idé med en hvilesnack - det kan være en banan, en råkostsalat, en grovbolle med lidt smør og ost, evt sammen med en kop lun mælk.. Det faste ritual lige før hviletiden kan også hjælpe hende med at koble fra og finde roen.

Lidt massage feks. af fødderne, når hun ligger og skal hvile sig eller at få læst en historie højt kan også være en del af hendes hvile-/putteritual :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan være en god idé, hvis du kan fortælle hende på forhånd, hvornår hviletiden stopper. Det er rart, at høre at hviletiden har en begyndelse og en slutning - at hun f.eks. ikke behøver ligge og hvile sig, når musikken er forbi. Du kan tilpasse musikken, som hun lytter til, så det tidsmæssigt stopper efter f.eks. en time.. Du kan også sætte et ur til at ringe, når tiden er gået.. Vælg en blid ringetone, hvis hun alligevel ender med at falde i søvn - eller slå det fra og lad hende vågne af sig selv :)

Med hensyn til putningen om aftenen, så skal du være opmærksom på, at hendes puttetidspuknt passer. Det lyder som om, at hun ofte først er parat til at sove kl 20.30 - og det er helt okay, hvis hun har sovet en længere middagslur og ofte har startet dagen omkring kl 07... Derfor skal du ikke putte hende allerede kl 19.30, hvis du ved, at hun så vil bruge en time på at falde i søvn - i givet fald så lærer hun, at putningen netop skal vare en time og at det består af et ritual, hvor hun hopper rundt, leger, lægger sig, vil ud på potten, kommer tilbage i seng, putter med dig, kommer på potte igen osv. Der er for mange overspringshandlingerne, fordi hun måske ikke er træt nok til at sove, parat nok, når hun puttes...

Når du har læst, at jeg har givet råd til andre om at man ikke skal putte før barnet kan falde i søvn i løbet af ca 15 minutter, så gælder dette netop om aftenen. Og puttetidspunktet afhænger af, hvor lang hendes middagslur er og hvor tidligt/sent den ligger. Der kan sagtens gå 5-6 timer fra hun er stået op og til hun er parat til at sove igen, så hvis hun står op kl 15-15.30, så vil hun naturligt ofte ikke være putteklar før klokken er 20.30.. naturligt afhængig af, hvor lang middagsluren har været og hvornår dagen starter - samlet har hun måske brug for 12.5 times søvn i døgnet fordelt på 10.5 times nattesøvn og 2 timers middagslur... hvilket faktisk lyder til at være tilfældet hos jer de fleste dage, nogle dage sover hun lidt mindre, men det er også helt okay :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin