Svar: Sover i mærkelige positioner i sin slyngevugge
12. januar 2019
Alder:
4 mdr.
Kære Uma´s far
Tak for dit brev, tillykke med den lille pige og velkommen til :)
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn ligger på et lige og fladt underlag og på en relativ fast madras, - det gør det lettere for barnet at skifte stilling, og det sikrer, at barnet kan dreje hovedet, hvis det f.eks. gylper eller lignende.
Det er også vigtigt, at barnet ikke ligger i det man kalder ”Chin-to-Chest” position, der kan hæmme barnets vejrtrækning. I skal kunne se jeres datters ansigt, og I skal sikre jer, at der ikke ligger noget stof direkte foran hendes næse og mund - I skal være sikre på, at hun har frie luftveje...
Du skriver, at hun vender sig så meget ned i madrassen, at I synes det ser ubehageligt ud, og I bliver nervøse for, om hun kan få luft... Og det kan jeg godt forstå :) Derfor lyder det som en rigtig god idé at skifte slyngevuggen ud med en seng med fast bund/madras. Det kan evt. være en tremmeseng, som kan kobles til jeres seng, så I stadig sover i samme rum, men så I har mulighed for at hjælpe hende med stillingskift om natten, en beroligende hånd eller lignende, når og hvis hun vågner - uden at I behøver stå op, tage hende op, gå rundt eller lignende, men så hun blot får lov til at sove videre, hvor hun er og netop lærer dette :)
Hun er nok ved at være for stor til at have glæde af en bedside crib, men man kan godt få større tremmesenge, som også kan kobles til forældresengen, og så kan tremmesiden sættes på senere. Hun kan således stadig sove i soveværelset og være tæt på jer - lære at sove i egen seng og kan så senere flyttes på eget værelse i den seng, som hun er vant til at sove i og er tryg ved... Man kan købe koblingsbeslag, når man sætter to senge sammen. Det er naturligvis vigtigt, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt :)
Med den alder hun har, vil hun naturligt begynde at bruge sig selv mere og mere motorisk og hvor mange børn nyder at blive puttet ekstra, når de skal sove, så vil mange børn i 4 månederes alderen begynde at vise mere og mere behov for at kunne ændre stilling undervejs i deres søvn. De kan godt blive irriterede over, hvis de føler sig "for holdt" og har brug for at kunne bruge deres krop mere og mere - og det kunne godt lyde som om, at jeres datter netop begynder at vise behov for dette ...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)
Glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske