Svar: Sover i mærkelige positioner i sin slyngevugge

12. januar 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Uma´s far

Tak for dit brev, tillykke med den lille pige og velkommen til :)

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn ligger på et lige og fladt underlag og på en relativ fast madras, - det gør det lettere for barnet at skifte stilling, og det sikrer, at barnet kan dreje hovedet, hvis det f.eks. gylper eller lignende.

Det er også vigtigt, at barnet ikke ligger i det man kalder ”Chin-to-Chest” position, der kan hæmme barnets vejrtrækning. I skal kunne se jeres datters ansigt, og I skal sikre jer, at der ikke ligger noget stof direkte foran hendes næse og mund - I skal være sikre på, at hun har frie luftveje...

Du skriver, at hun vender sig så meget ned i madrassen, at I synes det ser ubehageligt ud, og I bliver nervøse for, om hun kan få luft... Og det kan jeg godt forstå :) Derfor lyder det som en rigtig god idé at skifte slyngevuggen ud med en seng med fast bund/madras. Det kan evt. være en tremmeseng, som kan kobles til jeres seng, så I stadig sover i samme rum, men så I har mulighed for at hjælpe hende med stillingskift om natten, en beroligende hånd eller lignende, når og hvis hun vågner - uden at I behøver stå op, tage hende op, gå rundt eller lignende, men så hun ...

Annonce

... blot får lov til at sove videre, hvor hun er og netop lærer dette :)

Hun er nok ved at være for stor til at have glæde af en bedside crib, men man kan godt få større tremmesenge, som også kan kobles til forældresengen, og så kan tremmesiden sættes på senere. Hun kan således stadig sove i soveværelset og være tæt på jer - lære at sove i egen seng og kan så senere flyttes på eget værelse i den seng, som hun er vant til at sove i og er tryg ved... Man kan købe koblingsbeslag, når man sætter to senge sammen. Det er naturligvis vigtigt, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Med den alder hun har, vil hun naturligt begynde at bruge sig selv mere og mere motorisk og hvor mange børn nyder at blive puttet ekstra, når de skal sove, så vil mange børn i 4 månederes alderen begynde at vise mere og mere behov for at kunne ændre stilling undervejs i deres søvn. De kan godt blive irriterede over, hvis de føler sig "for holdt" og har brug for at kunne bruge deres krop mere og mere - og det kunne godt lyde som om, at jeres datter netop begynder at vise behov for dette ...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)

Glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år