Svar: Er vågen hver 2. time om natten

10. januar 2019

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at jeres dreng nu har fået lagt dræn - det skulle meget gerne hjælpe på hans ører og dermed på søvnen :) MEN, det virker ofte ikke fra den ene dag til den anden, for det er sådan, at når jeres dreng gennem længere tid har været vant til at vågne med smertejag fra ørerne, så sidder denne erfaring i kroppen på ham. Selvom han ikke længere har ondt, så kan han altså stadig godt vågne, fordi kroppen tror, at det er sådan det stadig er... og det tager rigtig lang tid at få en ny erfaring lagret i kroppen...

Samtidig er det meget vigtigt, at du ikke giver din dreng en flaske i munden, hver gang han har disse opvågninger, fordi han så lærer, at han har brug for sin flaske, for at kunne sove. Han bliver således uhensigtsmæssigt afhængig af sin flaske - og det forstyrrer både din og hans søvn. Det samme kan ske, hvis du hver gang giver ham sut i munden, så kan han få det, som jeg kalder "vanebetinget afbrudt søvn". Det er derfor vigtigt, at du om natten forsøger at hjælpe ham med stillingskift, beroligende ord, beroligende hænder, og prøver at lulle ham videre i søvnen - uden at give ham mælk eller sut i munden - og så vidt muligt uden at du skal tage ham op.

Det er vigtigt, at han falder i søvn i sin seng om aftenen og ikke forbinder din favn med stedet, hvor han sover. Hvis han falder i søvn hos dig og derefter flyttes til sin seng, så vil han naturligt søge dig og din favn igen og igen om natten. Derfor er det vigtigt, at han når at følge med i, hvor han rent faktisk puttes - det vil gøre det lettere for dig at hjælpe ham videre i søvnen om natten, uden at du behøver tage ham op.

Det kan dog nogle gange godt være sådan, at han vil have bedst ved, at du ikke ændrer alt på en gang, så han måske får lov til at ligge tæt med dig - evt. i en seng koblet til din seng. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og at han ikke kan trille ud af sin seng, men det vil være rigtig godt, hvis han kan mærke dig, fornemme dig og du kan lægge en beroligende hånd over på ham, uden at du behøver stå op og uden at han skal op... Så du igen og igen forsøger at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra din side som muligt og gradvist ...

Annonce

... vænner ham til at sove mere og mere på afstand af dig. Så flasken og afhængigheden af flaske fjernes før han vænnes fra din favn...:)

Godnatgrøden anbefaler jeg ofte først fra 8 måneder, og jeres dreng er ikke helt blevet 8 måneder endnu, så måske er det for tidligt.... Det kan også være, at du tilbyder ham for stor en portion, så han ikke har plads i maven til at drikke sin flaske, og derfor afviser den.. Da han ikke er ældre end han er, så er det stadig vigtigt med mælken, og det vil være rigtig godt, hvis han kan drikke 4 flasker i døgnet i 7 måneders alderen og når han bliver 8-9 måneder, må du gerne skære ned till 3 flasker.

Mit forslag til en dagsplan for et barn på 8 måneder kan se således ud:

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Små bidder af en blød bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørtbart pålæg, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16: Små bidder af en blød bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Der skal være mad i stykker, små hapsere som spises med fingrene eller puttes i munden, større stykker til hånden, der gnaves og også stadig skemad. Udgangspunktet er jeres mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød ca kl. 19.30 og får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten kl. ca 20...

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Hvis jeres dreng ikke er parat til godnatgrød, så er det bedre, at I springer grøden over og i stedet tilbyder ham flaske, før han skal sove. Det er vigtigt, at han får sit behov for mælk tilstrækkeligt dækket. MEN, når det er sagt - hvis han kan puttes uden flaske om aftenen, så kan det også være en fordel i forhold til hans opvågninger og søgning efter flasken om natten, så du kan også prøve at tilbyde ham grød og mme af kop i stedet for flasken og se om det vil gøre en forskel hos jer...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet