Svar: Er vågen hver 2. time om natten
10. januar 2019
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at jeres dreng nu har fået lagt dræn - det skulle meget gerne hjælpe på hans ører og dermed på søvnen :) MEN, det virker ofte ikke fra den ene dag til den anden, for det er sådan, at når jeres dreng gennem længere tid har været vant til at vågne med smertejag fra ørerne, så sidder denne erfaring i kroppen på ham. Selvom han ikke længere har ondt, så kan han altså stadig godt vågne, fordi kroppen tror, at det er sådan det stadig er... og det tager rigtig lang tid at få en ny erfaring lagret i kroppen...
Samtidig er det meget vigtigt, at du ikke giver din dreng en flaske i munden, hver gang han har disse opvågninger, fordi han så lærer, at han har brug for sin flaske, for at kunne sove. Han bliver således uhensigtsmæssigt afhængig af sin flaske - og det forstyrrer både din og hans søvn. Det samme kan ske, hvis du hver gang giver ham sut i munden, så kan han få det, som jeg kalder "vanebetinget afbrudt søvn". Det er derfor vigtigt, at du om natten forsøger at hjælpe ham med stillingskift, beroligende ord, beroligende hænder, og prøver at lulle ham videre i søvnen - uden at give ham mælk eller sut i munden - og så vidt muligt uden at du skal tage ham op.
Det er vigtigt, at han falder i søvn i sin seng om aftenen og ikke forbinder din favn med stedet, hvor han sover. Hvis han falder i søvn hos dig og derefter flyttes til sin seng, så vil han naturligt søge dig og din favn igen og igen om natten. Derfor er det vigtigt, at han når at følge med i, hvor han rent faktisk puttes - det vil gøre det lettere for dig at hjælpe ham videre i søvnen om natten, uden at du behøver tage ham op.
Det kan dog nogle gange godt være sådan, at han vil have bedst ved, at du ikke ændrer alt på en gang, så han måske får lov til at ligge tæt med dig - evt. i en seng koblet til din seng. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og at han ikke kan trille ud af sin seng, men det vil være rigtig godt, hvis han kan mærke dig, fornemme dig og du kan lægge en beroligende hånd over på ham, uden at du behøver stå op og uden at han skal op... Så du igen og igen forsøger at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra din side som muligt og gradvist vænner ham til at sove mere og mere på afstand af dig. Så flasken og afhængigheden af flaske fjernes før han vænnes fra din favn...:)
Godnatgrøden anbefaler jeg ofte først fra 8 måneder, og jeres dreng er ikke helt blevet 8 måneder endnu, så måske er det for tidligt.... Det kan også være, at du tilbyder ham for stor en portion, så han ikke har plads i maven til at drikke sin flaske, og derfor afviser den.. Da han ikke er ældre end han er, så er det stadig vigtigt med mælken, og det vil være rigtig godt, hvis han kan drikke 4 flasker i døgnet i 7 måneders alderen og når han bliver 8-9 måneder, må du gerne skære ned till 3 flasker.
Mit forslag til en dagsplan for et barn på 8 måneder kan se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Små bidder af en blød bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørtbart pålæg, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Små bidder af en blød bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Der skal være mad i stykker, små hapsere som spises med fingrene eller puttes i munden, større stykker til hånden, der gnaves og også stadig skemad. Udgangspunktet er jeres mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca kl. 19.30 og får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten kl. ca 20...
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Hvis jeres dreng ikke er parat til godnatgrød, så er det bedre, at I springer grøden over og i stedet tilbyder ham flaske, før han skal sove. Det er vigtigt, at han får sit behov for mælk tilstrækkeligt dækket. MEN, når det er sagt - hvis han kan puttes uden flaske om aftenen, så kan det også være en fordel i forhold til hans opvågninger og søgning efter flasken om natten, så du kan også prøve at tilbyde ham grød og mme af kop i stedet for flasken og se om det vil gøre en forskel hos jer...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske