Svar: Vil ikke sove før sent

6. januar 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kathrine

Tak for dit brev :)

Jeg er helt sikker på, at jeres datters søvnvaner og rutiner ændrer sig, og hvis ikke det sker af sig selv i takt med at hun bliver ældre, så vil I kunne hjælpe hende - netop fordi hun bliver ældre.. Så tiden arbejder for jer, og hun må meget gerne sove 3 lure - faktisk sover de fleste børn 3 lure dagligt i 5 måneders alderen :)

Når jeres datter sover sin 3. lur om aftenen, så skyldes det, at hun ofte sover en rigtig lang middagslur - og derfor kommer den 3. lur naturligt til at ligge sent. Du har forsøgt om hun kan undvære denne lur, men det kan hun ikke - derfor skal hun have den - og jeg synes du skal give hende lov til at sove den ekstra lur om aftenen :) Jeg vil ikke anbefale, at du vækker hende fra middagsluren for at lægge flere lure ind - det er bedre, at du lader hende sove den lange lur og så lader hende have den sene rytme :)

Jeg synes også, at hun er for lille til at blive vækket om morgenen - hvis det bliver nødvendigt at vække hende, så synes jeg, at hun bør være 6 måneder, og det skal i givet fald ske meget nænsomt og kærligt... Jeg synes dog, at kl 06 lyder ret tidligt og tænker, at hvis hun i 6 måneders alderen ikke vågner af sig selv om morgenen og hele hendes dagsrytme derfor skrider, så vil det være fint, hvis I kan vække hende sådan, at hun kan blive tilbudt morgengrød omkring kl 7.30-8...

Der er stor sandsynlighed for, at hun vil vågne af sig selv om morgenen, så hun netop kan få morgengrød på dette tidspunkt og der er stor sandsynlighed for at behovet for en 3. lur bliver mindre i takt med at hun bliver ældre.

Som jeg læser dit brev, så trives hun lige nu med at sove en 3. lur i løbet af aftenen, og hvis hun først sover til natten omkring kl 23, så sover hun faktisk godt. Derfor tænker jeg, at det må være denne rytme, som I skal arbejde på lige nu. Det er bedre, at hun sover en aftenlur og går i seng kl 23 og derefter sover, end at hun sover en tidligere lur eller springer en lur over, sover 35 minutter kl 22 og derefter ikke kan sove...

Det kan naturligvis ikke udelukkes, at jeres datter er en lille ugle :) Ligesom vi voksne har forskelligt søvnmønster og nogle er A-mennesker og andre B-mennesker, så ses dette også hos børn. Her kalder vi det for Ugler og Lærker :)

Ugler (B): Kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, ...

Annonce

... aktive, effektive – der tænker de bedst, der leger de, der skal ske noget.

Lærker (A): Falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen, og de vågner ofte kl 05 ...

Det er for tidligt at sige noget om, hvorvidt jeres datter er det ene eller det andet, men måske viser det sig, at hun fremadrettet vil være en pige, som er mest frisk og aktiv om aftenen og derfor trives bedst med en rytme, hvor hun går sent i seng og sover længe. Og det er helt okay - måske ligner hun mor eller far på dette punkt :)

Der er rigtig lang tid til august, og der sker rigtig meget de næste 7-8 måneder - både med hendes søvn og hendes rytme. Du skal derfor ikke lige nu bekymre dig om, hvorvidt hendes søvnrytme kan passe ind i vuggestuens rytme, - det vil ændre sig - og viser det sig, at hendes rytme ikke passer, så kan I stille og roligt hjælpe hende ind i en rytme før hun starter - men det behøver I ikke endnu :) Lige nu skal du gøre det, som du fornemmer hun vil trives bedst med - og det er som sagt helt okay, hvis hun sover en 3. lur om aftenen og går i seng kl 23. Samlet får hun sit søvnbehov dækket og hun lyder til at være en pige i rigtig god udvikling og trivsel. Hun spiser godt, hun er stærk, ligger gerne på maven og leger, øver sig rigtig godt motorisk og lyder til at være glad og tilfreds. Og det er rigtig fint :)

En dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, tilbydes evt. en lille ekstra amning, når dagen begynder

Morgen 08: Tilbydes lidt morgengrød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Formiddag 9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grøntsagsmos eller måske lidt øllebrød, for at vænne hende til rugbrødssmagen.. Vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til middagslur kl. ca 13..

Eftermiddag/tidlig aften 17: Ammes/flaske

Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til sin 3. lur og sover mellem 19.30-20...

Sen aften 23: Ammes/flaske og puttes til natten

Midt nat 03: Ammes og sover videre

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre og også giver lidt ro med på vejen :)

Stort knus herfra og fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.