Svar: Lang putning og flytte til eget værelse
5. januar 2019
Alder:
15 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse :) Hvor er det dejligt at høre, at det er gået så godt med afslutningen af amning og hvor dejligt at far nu er kommet mere på banen og kan tage del i lillepigens putning :)
Der er ingen tvivl om, at jeres datters alder og udvikling spiller ind - det at I om dagen oplever at hun søger jer ekstra, viser behov for tættere fysisk kontakt og nærhed og protesterer, hvis I går for langt væk skyldes det udviklingsspring, som hun går igennem netop nu, og hun kan på samme måde godt have ekstra behov for at I er der for hende om aftenen. Når det så er sagt, så tænker jeg også, at hendes udfordringer med at falde i søvn kan handle om andre ting...
Det gennemsnitlige søvnbehov vil ofte være ca 13.5 times søvn i døgnet, med den alder jeres datter har. Og det betyder, at hvis hun f.eks. sover 11 timer fra kl 20 til 07 og sover ca 2-2.5 time til middag, så bliver hendes samlede søvnbehov naturligt dækket. Derfor kan det godt være, at hun skal puttes lidt senere og faktisk ikke er parat til at sove allerede kl 19.. Det afhænger dog af, hvor lang en middagslur hun har taget, for nogle dage sover hun jo kun 1.5 time til middag, og det kan naturligt så godt gøre, at hun disse aftener skal puttes lidt før :)
Derudover kan det godt spille ind, hvis I gennem nogle uger har vænnet hende til at putningen varer en times tid - fordi hun så netop begynder at forbinde sit putteritual med dette, altså med at I ligger ved siden af hende, synger sange, lægger hende ned, synger igen osv. Så er det sådan, hun oplever at det skal være og hun fornemmer ikke, at putningen ikke bør vare mere end ca. 15 minutter.
For at vænne hende til at potningen skal være kortere, kan det derfor godt være en idé at putte hende så sent, at I med sikkerhed ved, at hun vil kunne falde hurtigere i søvn - dog uden at hun når at blive så overtræt, at hun af den grund ikke kan sove.
Det er super godt, at I har forsøgt med et bad om aftenen, som en fast del af hendes putteritual. Det må I gerne forsøge igen - badet bør ligge ca en time før hun puttes og bør afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme osv. Og så vil det også være rigtig godt, hvis hun kan blive tilbudt et godnatmåltid - f.eks. en godnatgrød eller en frikadelle (rester fra aftensmaden) og lidt rugbrød sammen med et glas letmælk, derefter få børstet tænder og blive puttet. I skriver, at hun får godnatmad, så det er godt - bibehold endelig dette :)
Det er også rigtig godt, at I har indført putteklud, sut og godnatsang. Det vil gøre det betydeligt lettere for hende at falde i søvn uden jer fremadrettet - og det vil gøre det lettere for hende at komme fra soveværelset ind i egen seng. I kan derfor godt overveje, om det vil være en god idé at flytte hende på eget værelse nu eller i løbet af et par uger. Det er ofte lettest i 16-17 måneders alderen, netop på grund af det udviklingsspring som hun går igennem lige nu. Når hun bliver 18-20 måneder, sker der igen en del udviklingsmæssigt, som kan gøre det sværere, så derfor er det oplagt at forsøge nu og de næste uger frem :)
Det vigtige er, at så meget af hendes ritual bibeholdes. Det vil sige, at hun stadig skal have bad, godnatmåltid, have børstet tænder, puttes i sovepose, puttes med sut og nusseklud i sin seng og I kan så sidde og synge godnatsang som I plejer. Alt er altså som det plejer at være, eneste forskel er, at hun ligger i egen seng på eget værelse. Der er naturligvis en risiko for, at hun også her vil rejse sig op, og hvor I så må lægge hende ned igen og med et par beroligende hænder hjælpe hende til fysisk ro. Men hvis hun har fået bad, er gjort klar til natten, som I beskriver, er puttet i sovepose og puttet lidt senere, så I ved at hun er træt og parat til at sove, så tænker jeg, at det burde kunne lade sig gøre. Som sagt sker der udviklingsmæssigt en del lige nu, men tiden arbejder for jer i den retning, så selvom alderen giver udfordringer med potningen, så vil I sandsynligvis i løbet af nogle uger opleve en ændring her...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske