Svar: Lang putning og flytte til eget værelse

5. januar 2019

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse :) Hvor er det dejligt at høre, at det er gået så godt med afslutningen af amning og hvor dejligt at far nu er kommet mere på banen og kan tage del i lillepigens putning :)

Der er ingen tvivl om, at jeres datters alder og udvikling spiller ind - det at I om dagen oplever at hun søger jer ekstra, viser behov for tættere fysisk kontakt og nærhed og protesterer, hvis I går for langt væk skyldes det udviklingsspring, som hun går igennem netop nu, og hun kan på samme måde godt have ekstra behov for at I er der for hende om aftenen. Når det så er sagt, så tænker jeg også, at hendes udfordringer med at falde i søvn kan handle om andre ting...

Det gennemsnitlige søvnbehov vil ofte være ca 13.5 times søvn i døgnet, med den alder jeres datter har. Og det betyder, at hvis hun f.eks. sover 11 timer fra kl 20 til 07 og sover ca 2-2.5 time til middag, så bliver hendes samlede søvnbehov naturligt dækket. Derfor kan det godt være, at hun skal puttes lidt senere og faktisk ikke er parat til at sove allerede kl 19.. Det afhænger dog af, hvor lang en middagslur hun har taget, for nogle dage sover hun jo kun 1.5 time til middag, og det kan naturligt så godt gøre, at hun disse aftener skal puttes lidt før :)

Derudover kan det godt spille ind, hvis I gennem nogle uger har vænnet hende til at putningen varer en times tid - fordi hun så netop begynder at forbinde sit putteritual med dette, altså med at I ligger ved siden af hende, synger sange, lægger hende ned, synger igen osv. Så er det sådan, hun oplever at det skal være og hun fornemmer ikke, at putningen ikke bør vare mere end ca. 15 minutter.

For at vænne hende til at potningen skal være kortere, kan det derfor godt være en idé at putte hende så sent, at I med sikkerhed ved, at hun vil kunne falde hurtigere i søvn - dog uden at hun når at blive så overtræt, at hun af den grund ikke kan sove.

Det er super godt, at I har forsøgt med et bad om aftenen, som en fast del af hendes putteritual. Det må I gerne forsøge ...

Annonce

... igen - badet bør ligge ca en time før hun puttes og bør afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme osv. Og så vil det også være rigtig godt, hvis hun kan blive tilbudt et godnatmåltid - f.eks. en godnatgrød eller en frikadelle (rester fra aftensmaden) og lidt rugbrød sammen med et glas letmælk, derefter få børstet tænder og blive puttet. I skriver, at hun får godnatmad, så det er godt - bibehold endelig dette :)

Det er også rigtig godt, at I har indført putteklud, sut og godnatsang. Det vil gøre det betydeligt lettere for hende at falde i søvn uden jer fremadrettet - og det vil gøre det lettere for hende at komme fra soveværelset ind i egen seng. I kan derfor godt overveje, om det vil være en god idé at flytte hende på eget værelse nu eller i løbet af et par uger. Det er ofte lettest i 16-17 måneders alderen, netop på grund af det udviklingsspring som hun går igennem lige nu. Når hun bliver 18-20 måneder, sker der igen en del udviklingsmæssigt, som kan gøre det sværere, så derfor er det oplagt at forsøge nu og de næste uger frem :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vigtige er, at så meget af hendes ritual bibeholdes. Det vil sige, at hun stadig skal have bad, godnatmåltid, have børstet tænder, puttes i sovepose, puttes med sut og nusseklud i sin seng og I kan så sidde og synge godnatsang som I plejer. Alt er altså som det plejer at være, eneste forskel er, at hun ligger i egen seng på eget værelse. Der er naturligvis en risiko for, at hun også her vil rejse sig op, og hvor I så må lægge hende ned igen og med et par beroligende hænder hjælpe hende til fysisk ro. Men hvis hun har fået bad, er gjort klar til natten, som I beskriver, er puttet i sovepose og puttet lidt senere, så I ved at hun er træt og parat til at sove, så tænker jeg, at det burde kunne lade sig gøre. Som sagt sker der udviklingsmæssigt en del lige nu, men tiden arbejder for jer i den retning, så selvom alderen giver udfordringer med potningen, så vil I sandsynligvis i løbet af nogle uger opleve en ændring her...

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin