Svar: Putning giver problemer
9. december 2018
Alder:
7 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
En af fordelene ved flaske er, at den kan gives imens din dreng ligger i sin seng. Det er dog vigtigt, at du sørger for at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen, så selve madrassen løftes op under hovedenden. Han er for lille til at ligge med en pude, men den kan godt lægges under madrassen :)
Når din dreng bliver ked af det, når du putter ham fra dig, så er det sandsynligvis fordi han ikke bryder sig om skiftet fra din favn og ned i sengen. Netop derfor kan det nogle gange hjælpe at give ham flasken efter han er puttet, fordi I så undgår det skift, som han lige nu protesterer imod, og han kan i stedet få lov til at falde i søvn der, hvor han er puttet... :)
Det er dog vigtigt, at du arbejder bevidst på at fjerne flasken fra munden på ham, før han sover helt, så han ikke bliver afhængig af at skulle have sin flaske for at falde i søvn. Han skal helst nå dertil, hvor han spiser, slipper flasken, kikker på dig og smiler til dig, triller om på siden og så falder i søvn...
Det kan også nogle gange være en idé, at du putter ham i dynen, imens du giver ham flasken og derfra så flytter ham ned i sengen. Det at have dynen omkring sig, når han flyttes fra din favn, kan gøre at han stadig føler sig puttet og holdt og igen vil det minimere følelsen af skiftet fra dine arme...
Du har naturligvis ret i, at det også kan være en idé at se lidt på hans puttetidspunkt. Måske skal han puttes lidt tidligere eller lidt senere, for at du rammer søvntoget. Det kan være en variation på mellem 20-40 minutter, som gør en forskel, og det behøver altså ikke være timer, som I ændrer på :) Hvis han starter dagen tidligt og derfor sover sine lure tidligt dagen igennem, så kan han stadig sagtens have behov for en 3. lur om eftermiddagen - men det vil naturligt så ofte betyde, at hans puttetidspunkt måske skal ligge lidt senere. I takt med at han bliver ældre, vil hans vågne, aktive perioder ofte også blive lidt længere og tiden mellem hans lure derfor strækkes lidt af sig selv.... Hvis I tidligere har puttet ham omkring kl 19, så skal han måske nu puttes omkring kl 19.30-20 i stedet... :)
Bad (og efterfølgende godnatgrød) anbefaler jeg ofte først i 8-9 måneders alderen og det er helt okay, hvis det lige nu ikke fungerer for jer. Jeres dreng er stadig kun 7 måneder gammel, så det må I meget gerne springe over :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske