Svar: Putning giver problemer

9. december 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

En af fordelene ved flaske er, at den kan gives imens din dreng ligger i sin seng. Det er dog vigtigt, at du sørger for at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen, så selve madrassen løftes op under hovedenden. Han er for lille til at ligge med en pude, men den kan godt lægges under madrassen :)

Når din dreng bliver ked af det, når du putter ham fra dig, så er det sandsynligvis fordi han ikke bryder sig om skiftet fra din favn og ned i sengen. Netop derfor kan det nogle gange hjælpe at give ham flasken efter han er puttet, fordi I så undgår det skift, som han lige nu protesterer imod, og han kan i stedet få lov til at falde i søvn der, hvor han er puttet... :)

Det er dog vigtigt, at du arbejder bevidst på at fjerne flasken fra munden på ham, før han sover helt, så han ikke bliver afhængig af at skulle have sin flaske for at falde i søvn. Han skal helst nå dertil, hvor han spiser, slipper flasken, kikker på dig og smiler til dig, triller om på siden og så falder i søvn...

Det kan også nogle gange være en idé, at du putter ham i dynen, imens du giver ham flasken og derfra så flytter ham ned i sengen. Det at have dynen ...

Annonce

... omkring sig, når han flyttes fra din favn, kan gøre at han stadig føler sig puttet og holdt og igen vil det minimere følelsen af skiftet fra dine arme...

Du har naturligvis ret i, at det også kan være en idé at se lidt på hans puttetidspunkt. Måske skal han puttes lidt tidligere eller lidt senere, for at du rammer søvntoget. Det kan være en variation på mellem 20-40 minutter, som gør en forskel, og det behøver altså ikke være timer, som I ændrer på :) Hvis han starter dagen tidligt og derfor sover sine lure tidligt dagen igennem, så kan han stadig sagtens have behov for en 3. lur om eftermiddagen - men det vil naturligt så ofte betyde, at hans puttetidspunkt måske skal ligge lidt senere. I takt med at han bliver ældre, vil hans vågne, aktive perioder ofte også blive lidt længere og tiden mellem hans lure derfor strækkes lidt af sig selv.... Hvis I tidligere har puttet ham omkring kl 19, så skal han måske nu puttes omkring kl 19.30-20 i stedet... :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Bad (og efterfølgende godnatgrød) anbefaler jeg ofte først i 8-9 måneders alderen og det er helt okay, hvis det lige nu ikke fungerer for jer. Jeres dreng er stadig kun 7 måneder gammel, så det må I meget gerne springe over :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder