Svar: Vil ikke sove før meget sent
6. december 2018
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og din fine beskrivelse og alle dine tanker omkring jeres lille pige, og hvordan I hjælper hende til at sove bedst muligt :)
Først - jeg synes ikke, at I skal vække jeres datter om dagen - med mindre hun sover mere end 3-3.5 time, fordi det vil være relevant, at hun får mælk der. Hun bør spise ca. hver 3-4 time, så hun ikke pludselig kommer i underskud - og har hun behov for og kan hun pludselig sove et lidt længere søvnstræk på 5 timer, så må hun meget gerne det. Men det bør så være om natten og ikke om dagen :)
Hvis det viser sig, at jeres datter lige nu trives bedst med 2 lange lure dagligt, så er det naturligvis også helt okay. Det kan sagtens ændre sig i løbet af den næste måneds tid, så hun begynder at vise behov for 3 lure dagligt, men hvis det lige nu fungerer bedre for hende med to lange lure, så er det helt fint :)
Gennemsnitligt vil børn i denne alder have behov for ca 15 timers søvn i døgnet, og for mange børn er søvnen fordelt sådan, at de sover 5 timer samlet i løbet af dagen og en nattesøvn på ca 10 timer. Hvis jeres datter sover 5-6 timer fordelt på 2 lure, så får hun sin dagssøvn dækket her, og så vil hendes nattesøvn naturligt ikke være mere end 9-10 timer, før hun har sovet det, hun samlet har behov for. Og det er helt okay. Det kan dog give lidt udfordringer:
Det ene er, at selvom hun kan gå sent i seng, så kan vi godt være enige om, at det kan være svært for jer at fungere, hvis hun først sover omkring midnat eller derefter. Det er lidt lettere at holde til et puttetidspunkt omkring kl 22-23 og der er derfor noget fornuftigt i at forsøge at hjælpe hende til en rytme, hvor hun går sent i seng - men dog inden for rimelighedens grænser...:)
Det andet er, at hvis hun går i seng f.eks. kl 22-23 og nattesøvnen vil være 9-10 timer, fordi hun ofte sover 5-6 timer i løbet af dagen fordelt på to lure, så vil hendes stå op tidspunkt være omkring kl 08 - hvilket fungerer fint for jer og jeres rytme - men det kan være svært at få de 5-6 timers søvn til at dække dagen, når det "kun" sker via to lure. Det er stadig begrænset, hvor lange vågenperioder hun kan klare og eftermiddagen og/eller aftenen kan meget let blive for lang for hende og dermed gøre, at hun ender med at blive overtræt og ked af det - og det er der jo ingen idé i.
Jeg vil derfor umiddelbart foreslå jer, at I ikke vækker hende om morgenen eller i løbet af dagen men forsøger at give hende den søvn, som hun naturligt viser behov for. Og selvom hun så ender med at sove 5-6 timer fordelt på to lure, så vil jeg anbefale, at du om aftenen forsøger at få hende til at tage en ekstra lille powernap, netop ved at amme hende. Det gør ikke noget, hvis det ikke er mere end 30 minutters lur - for hun har jo sovet to lange gode lure tidligere på dagen, men det afbræk, som luren giver hende her vil hjælpe til at aftenen ikke bliver for meget for hende - og hun vil så stadig kunne komme i seng i nogenlunde tid i forhold til sin alder, og det I har lyst til og behov for.
Det betyder at en skitseret dagsrytme kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, ammes ofte en ekstra gang, når dagen begynder.
Leger, bruger sig selv motorisk og mentalt, pludrer, hygger, triller på gulvet osv.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur - sover måske 2.5-3 timer - hvad hun nu selv viser behov for
Leger, bruger sig selv motorisk og mentalt, aktiv tid...
Ammes og puttes til middagslur - sover her måske 2.5-3 timer - igen hvad hun selv viser behov for - også selvom hun samlet når op på det gennemsnitlige udregnede søvnbehov...
Leger, er aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt, pludrer, hygger...
Tidlig aften/aften: Ammes og putter evt. sammen med mor til en powernap og hjælpes netop til denne via amning, så hun får dette afbræk, og eftermiddagen og aftenen ikke bliver for lang for hende...
Er vågen og aktiv i løbet af aftenen og ammes efter behov. Hun vil naturligt ofte die hyppigt om aftenen, fordi mælken om aftenen er mere koncenteret og ved at die hyppigt, får hun små mængder koncentreret mælk i maven og dermed lidt ekstra mæthed til natten.
Sen aften: Ammes og puttes til natten
Midt nat: Ammes og sover videre
Med hensyn til at hjælpe hende af med en bøvs, så er det ikke sikkert, at hun kan bøvse med det samme hver gang. Hvis hun bare hænger slap og fuld, mæt og glad af mælk og sover, så kan du være nødt til at lægge hende ned og lade hende sove. Sørg så for at hendes madras er eleveret lidt, så hun ikke ligger helt fladt og at hendes hoved er drejet skiftevis til venstre og højre side. Det hjælper mælken og luft til at komme op og ud. Nogle gange vil hun også begynde at virre med hovedet, smaske, sige små lyde, når der er gået ca 25 minutter - og så er det ofte fordi der er en bøvs på vej. Nole gange kan hun klare det selv, andre gange vil hun have brug for, at du tager hende op, får hende løftet på højkant og bøvsen kommer op, og derefter kan du så putte hende igen, evt. med en sut....
Nogle børn har også glæde af, at man giver dem en bøvsepause undervejs i amningen. Det vil sige, at du f.eks. kan starte med at amme hende, lade hende bøvse af, skifte hende og gøre hende til at sove - og derefter amme hende igen og så putte hende. Den lille tørstslukker lige før potningen behøver hun ikke altid bøvse af, hvis hun har haft mulighed for at bøvse undervejs... Det kan være et forsøg værd.
En sut kan også være en god idé, fordi det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken/tarmbevægelserne og den skubber derfor mælk og luft videre i systemet. Så hvis hun vil acceptere en sut en gang imellem, kan det også nogle gange være en hjælp her :)
Med hensyn til at vække hende, så skal I som udgangspunkt forsøge at undgå dette, når hun ikke er ældre end hun er - dog indenfor de 3-4 timer, fordi hun stadig skal have mælk nok og gerne må hjælpes til en rytme, hvor hun er mere aktiv og vågen i dagtimerne end om natten :) Når I skal nogen steder, så kan det naturligvis ikke altid undgås at hun vækkes, men det vil være bedst, hvis I kan forsøge at tilpasse jeres ture ud af huset efter, hvornår hun skal sove - så hun er oppe, leger, er aktiv, får mælk og puttes, når I tager af sted.. og forhåbentlig så kan sove lidt videre, når I kommer frem:)
Det kan være rigtig godt, hvis hun kan sove noget af tiden, hvor I er andre steder. Selvom alle rigtig gerne vil se hende, holde hende, snakke og pludre med hende osv. så er det et bombardement af sanser for hende at være i nye omgivelser og sammen med mange og fremmede mennesker - og det kan let blive for meget, så hun bliver rigtigt ked af det. Hvis hun har mulighed for at få sovet, så vil hendes overskud naturligt være større :)
Derfor virker det desværre ikke altid det med at "køre hende træt", fordi hun faktisk kan ende med at blive overtræt og dermed få sværere ved at sove.. Nogle børn reagerer med gråd og manglende overskud med det samme, andre får en forsinket reaktion og græder, når man kommer hjem igen... I må se, hvordan hun reagerer på det hele - også her er børn jo forskellige :) Og jeg kan naturligivs heller ikke udelukke, at hun vil tage det hele i stiv arm og ende med at sove rigtig godt, netop fordi hun har nydt alt det som er sket omkring hende og jer :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske