Svar: Kort nattesøvn og lang middagslur
5. december 2018
Alder:
18 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille familie og de udfordringer, som I har været igennem og stadig står midt i.... jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:)
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 18 måneder er 13-13.5 time i døgnet. De fleste børn trives med en lidt længere middagslur midt på dagen og sover ofte en lur på 2-2.5 time og sover så en nattesøvn på ca. 11 timer. Jeres dreng sover lidt anderledes - han sover ofte en nattesøvn på ca. 9 timer (20-05), men sover så en længere dagslur på 3-4 timer. Hans rytme varierer lidt, så nogle nætter er lidt længere og dagssøvnen lidt kortere, andre dage ser det lidt anderledes ud. Men når jeg ser på dine tider og beskrivelse af hans søvn, så lyder det som om, at han samlet når op på at sove det, han har behov for - de fleste dage når han op på ca. 13 timers søvn - igen nogle dage lidt mere og andre mindre - men det er okay, at han nogle dage ikke når helt op på det udregnede behov... Når der er tale om et gennemsnit betyder det jo, at nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere...:)
Og så til dine spørgsmål:)
Ad 1) Når du fornemmer, at din dreng er træt om morgenen, pylrer, gnider øjne osv. og virker til at kunne sove lidt længere, så er det en god idé, at du tager ham over til dig og med din nærhed forsøger at hjælpe ham til at sove en lille smule længere. Så hans indre ur hjælpes til at få lidt fornemmelse for at det er for tidligt at stå op. Men, hvis han vågner, smiler, pludrer, virker glad og parat til at starte dagen, så er det ikke nogen god idé at blive liggende. Så er du nødt til at stå op med ham og acceptere, at han måske er en lærke, der trives bedst med tidlige morgener...
Ad 2) Du må meget gerne tilbyde ham morgenmad kl 6.30, da dette tidspunkt passer fint med den hverdage, som han skal følge i vuggestuen og afleveres på osv. Det vil være super at holde fast i hans spisetider :)
Det vil dog være rigtig godt, hvis du kan komme væk fra at amme ham tidlig morgen, selvom du med amning forsøger at få ham videre i søvnen - fordi amningen her naturligt påvirker hans indtag af morgengrød - amningen påvirker hans appetit :)
Ad 3) Jeg vil anbefale dig, at du ikke putter ham før klokken er 19.30-20, da han ofte først viser sig parat til at sove der. Det er vigtigt, at han ikke bruger en time på at falde i søvn, fordi han så naturligt begynder at forbinde sit putteritual med noget, som skal tage så lang tid...
Ad 4) Hans samlede søvnindtag varierer - og der er flere ting som spiller ind på dette f.eks. amninger, alder, udvikling, sygdom, familieforhold, vuggestue osv. Jo mere ro, genkendelighed og stabilitet I kan få i hverdagen, jo mere vil hans rytme og søvnbehov naturligt ofte tilpasse sig dette. SAmtidig lyder det for mig som om, at han nogle gange faktisk er i stand til at indhente sin manglende søvn, så når han nogle dage/nætter ikke har fået søvn nok, så vil han hente dette senere - nogle dage sover han kun 10.5 time samlet, andre gange sover han faktisk 13.45.. og dermed mere..
Ad 5) Jeg vil anbefale, at du ikke vækker ham efter kun 2 timers middagslur - da det er alt for hårdt for ham at komme op efter så kort tid, når han har brug for 3-4 timers søvn. samtidig forhindrer du ham i at selvregulere sit søvnbehov - og det er sådan, at dagssøvn kan reparerer på manglende nattesøvn, så når han sover så kort en nattesøvn, så har han brug for den ekstra lange dagssøvn, for at få den kvalitet ud af sin søvn, som er vigtig for at han trives.
Hvis du gerne vil ændre på hans rytme, altså ændre på den korte nattesøvn og lange middagslur, så skal det ikke ske ved at skære en time eller mere af dagssøvnen, men ved gradvist at forlænge hans nattesøvn med ca. 15 minutter og samtidig med at du gør dette, så afkortes dagssøvnen med tilsvarende 15 minutter. Det er komplekst og tager rigtig lang tid, men det kan godt lade sig gøre... Det tænker jeg dog ikke er noget du skal gøre lige nu, der er andre ting som er vigtigere at ændre på eller hvor du skal bruge dine kræfter...
Til gengæld må du meget gerne putte ham senere om aftenen, hvis han nogle dage sover 4 timer til middag. Det er vigtigt, at du ikke putter ham før han viser sig parat til at sove - og hvis han om dagen har sovet en meget lang lur og får lov til at sove til han vågner af sig selv her, så vil han måske først være putteparat kl 20.30 eller senere endnu - men det kan så nogle gange gøre, at hans 9-10 timers nattesøvn kommer til at ligge fra kl 20.30-21 til klokken 06, så du på den måde får ændret på hans stå op tidspunkt.
Ad 6) Hans nattesøvn er kort, fordi han ofte sover så meget om dagen, som han gør - men det behøver ikke være et problem, netop fordi dagssøvnen er vigtig for ham og han samlet de fleste dage stadig når at få søvn nok.... Derudover påvirker amningerne sandsynligvis også hans nattesøvn og kan være medvirkende årsag til, at han har svært ved at sove sammenhængende om natten. Det er derfor rigtig godt, at du nu bevidst har arbejdet på, at han ikke længere falder i søvn med brystet i munden, men oplever at sove i sin seng med puttebamse osv. og at du også planlægger at skære amningerne om natten og tidlig morgen væk... Det vil være rigtig godt, hvis du kan nøjes med at amme ham en gang i døgnet - hvilket betyder at amningen om eftermiddagen også skal væk og i stedet kan her erstattes med mellemmåltid....:)
Ad 7) Med hensyn til sengehesten, så har du naturligvis ret i, at når du fjerner denne, så vil han kunne komme ud af sin seng og søge dig om natten. Da han lige nu virker okay med at ligge i sin seng og ikke viser tegn på at ville forcere sin sengehest, så skal du ikke tage den af, men endelig lade den blive på. Det er kun, hvis han begynder at ville kravle over den, at du skal fjerne den.
Du skal altid sikre dig, at han forbinder det at komme i seng med noget trygt, dejligt og rart. Det skal være en hyggestund at blive puttet og derfor noget han gerne vil og ser frem til. Så han netop har lyst til at blive i sin seng. Hvis han senere hen viser sig at kravle ud af sengen og søger dig, når han er puttet, så skal du følge ham tilbage i egen seng - tage ham i hånden, sige stille og roligt "hej skat, kommer du der, ind i seng igen" og følge ham tilbage, putte ham igen - og igen - og igen - og... :) Kravler han ud af sin seng og søger dig om natten, så er det nok fordi han har brug for din nærhed og så kan du overveje at lade ham sove hos dig... :)
Så.. mit råd er, at du lige nu holder fast i jeres spisetider, som ligger nogenlunde fast i hverdagen og at disse er ens både hverdag og weekend. Det vil være med til at påvirke hans indre ur...
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du ikke vækker ham fra hans dagssøvn lige nu, men i stedet lader ham sove det, han viser behov for i løbet af dagen, og så må du putte ham det senere om aftenen, - det kan så have den effekt, at han begynder at sove lidt længere om morgenen - og at rytmen der naturligt ændrer sig...
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan vænne ham fra amning, så han "kun" ammes en gang i døgnet og at du tilbyder ham puttebamse, putteklud og lignende som alternativ til brystet. Puttebamse, putteklud osv. skal bruges hele dagen, følge med ham i vuggestue, være del af hans putteritual der osv. Og på sigt erstatte behovet for bryst og mor :)
Et bad om aftenen kan være en god idé. Det kan hjælpe ham til større fysisk ro og bedre kunne slappe af og overgive sig til søvnen, hvis han får et bad ca. en time før han puttes og hvis badet afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme osv.
Derudover må du meget gerne gerne give ham et godnatmåltid som en fast del af hans putteritual - hvis han begynder at være parat til at sove senere om aftenen kan han godt have behov for et ekstra måltid. Godnatmaden sikrer samtidig, at han ikke søger brystet fordi han er reelt sulten/tørstig, det er med til at give ro i maven og lyst til at ligge og slappe af...
Først når disse ting fungerer, så kan du begynde at ændre på hans rytme, så hans dagssøvn gøres gradvist kortere i takt med at nattesøvnen gøres længere - men ikke endnu. Det er helt okay, at han lige nu sover mere dagssøvn end gennemsnittet og nattesøvnen derfor bliver kortere... Han er jo som du skriver, en dreng i generel fin trivsel og jeres familie har været og er stadig igennem nogle forandringer, som han og du naturligt reagerer på og har brug for tid til at komme igennem. Derfor er det også vigtigt, at du prioriterer, hvor du vil bruge dine kræfter, hvornår og hvordan...
Jeres problematik er mere kompleks end som så - og det med søvn er et stort og bredt emne, og hos jer kan det ikke løses med simple midler, der er rigtig mange faktorer som spiller ind... Jeg håber dog, at mine tanker hjælper lidt videre på vej - fortsat held og lykke med det hele og et stort knus med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske