Svar: Selv falde i søvn - 14 mdr.

4. december 2018

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Milos mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål :) Det er ikke helt så simpelt, som du selv er inde på, men jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Hvornår børn kan falde i søvn selv er meget forskelligt - og ofte vil det være sådan, at man i perioder er nødt til at være hos barnet, give barnet den ekstra nærhed, som gør at barnet falder trygt i søvn - og at man i andre perioder godt kan gå og lade barnet klare det selv.

I perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så kan de have meget svært ved at overgive sig til søvnen på egen hånd. Det samme gælder de perioder, hvor der sker nogle store skift i deres liv - det kan være start i dagpleje, vuggestue, børnehave, skole, eller at man bliver storebror eller storesøster og skal dele mor og far med en lille ny, eller at man f.eks. flytter, får et nyt hjem. Det er alt sammen faktorer, som vil gøre at barnet kan have ekstra behov for os forældre og dermed ekstra behov for, at vi prioriterer tid ved sengekanten om aftenen.

Det kan derfor sagtens være sådan, at barnet f.eks. i 4-6 måneders alderen fint kan puttes og falde i søvn, uden man behøver sidde der, men i 8-10 måneders alderen har barnet brug for hjælp igen.. så går det rigtig fint uden mor og far i 11-12 måneders alderen, men i 13-15 måneders alderen kan det atter være svært.. I 15-16 måneders alderen går det igen ofte lidt lettere, og så bliver det igen lidt svært at falde i søvn på egen hånd, når barnet bliver 18-20 måneder...

Så i stedet for at sige "børn skal kunne sove selv i en bestemt alder", så kan det være mere relevant at sige "at barnet i perioder vil kunne det, og i perioder vil have svært ved det"... :) Jeg forstår dog godt, hvad I mener :)

Med den alder jeres dreng har nu, så er det en lidt svær periode, og da putningen hos jer tager 10 minutter, og han falder trygt i søvn, fordi du er der og har en hånd på ham, så lyder det trygt og godt. Og man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget, som fungerer.

Når det er sagt, så har far dog en vigtig pointe i, at måden jeres dreng falder i søvn på om aftenen har betydning for hans evne til at kunne komme videre i søvnen på egen hånd om natten. Og derfor er det rigtig godt, hvis I nu kan introducere et puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende, som kan tage mere og mere over og dermed erstatte din hånd og din tilstedeværelse på sigt. Den vil sige, at den på sigt skal kunne fungere som substitut for mor og far - ikke blot derhjemme, men også når han skal passes i dagplejen eller være hos bedsteforældre eller andre.

Far har på den måde ret, når han siger, at jeres dreng skal vænnes fra behovet med at have jeres hånd på sin hofte, og det vil være rigtig godt, hvis I bevidst kan arbejde på at erstatte med noget andet og et nyt ritual :)

Jeg er helt enig i, at det er uhensigtsmæssigt, hvis I bruger halve og hele timer om natten på at stå overbøjet ind over Milos seng for at hjælpe ham med at sove.. Det kan naturligt ikke fungere for nogen af jer... Det er naturligvis vigtigt at finde ud af, hvorfor han vågner om natten - det kan godt være et søvnassociationsproblem, hvor han derfor skal have et nyt putteritual, men det kan også hænge sammen med ...

Annonce

... alder, udvikling, dagsrytme, ændringer i hverdagen, sygdom osv. Der kan være mange faktorer som spiller ind her - og ikke kun jeres tilstedeværelse.

Hvis far har ret i, at Milo er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af jeres tilstedeværelse for at kunne sove, - og andre ting/vaner/rutiner kan udelukkes - så er det naturligvis en god idé at arbejde på at vænne ham til at falde i søvn på egen hånd. I første omgang ved at I øver at fjerne jeres hånd og erstatter med puttebamse eller lignende - og gradvist ved, at I flytter jer selv.

Det er en svær periode lige nu, fordi han aldersmæssigt er i det man kan kalde for en separation-gentilnærmelses-fase og denne ses især i 13-15 måneders alderen, men I kunne f.eks. øve "udskiftning af hånd" i denne periode, og når der så forhåbentlig er lidt mere ro på omkring 16 måneders alderen, så forsøge at gå kortvarigt fra ham. I kan forsøge med det jeg kalder se-til-metoden.

Det går ud på, at I putter ham kærligt og omsorgsfuldt, med bamse, klud, godnatsang, kærtegn, og før han sover helt, så går I kortvarigt fra ham. Det er ikke meningen, at han skal græde og blive ked af det, føle sig utryg og blive ulykkelig - derfor skal I også gå tilbage til ham, selvom han ikke græder. I går for at vise ham, at han trygt kan lægge sig til at sove, men at I stadig er der og passer på ham, at I ikke er forsvundet. Og det vil han netop begynde at kunne have lidt forståelse for omkring 16 måneders alderen :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det handler altså om hele tiden at vise ham, at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove, at han ikke er forladt og ikke er alene - I er der hele tiden. I er derfor også kun væk i f.eks. 3 minutter af gangen og går hele tiden tilbage til ham, putter med dynen, taler beroligende, kærtegner osv. som der er behov for - og han skal ikke græde sig i søvn eller virke utryg - så skal I ikke gå, men blive der og give ham den tryghed, som han viser behov for - som du selv skriver, er det meget vigtigt, at han ikke begynder at føle sig utryg ved at være i sin seng - og lige nu bruger I kun 10 minutter på at hjælpe ham til at sove - og det er lige efter bogen...

Og så skal I naturligvis også overveje, hvad det er I laver om natten, når I er inde og hjælpe ham... for det skal naturligvis ikke trække ud i halve til hele timer, men det er måske her, at I skal øve at gå fra ham... Hvis han er vant til at I står bøjet over ham længe om natten, så er det jo dette han lærer, og det han tror skal være. Derfor er det måske om natten og ikke om aftenen, at I skal ændre rutiner :) Måske vil han have brug for lige at komme op i jeres favn, mærke at I er der og derefter blive puttet tilbage i sengen igen, hvorefter han kan sove videre. Måske vil det være okay, at I trækker tiden og ser om han selv kan komme videre i søvnen uden jeres hjælp... Måske har han behov for en juniordyne, der putter sig bedre om ham om natten...

Hans opvågninger om natten kan som sagt skyldes flere ting - og måske skal I ændre på nogle andre faktorer, før I ændrer på selve putteritualet, netop fordi det hele ofte kun tager 10 minutter, og han forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder