Svar: Sengetid er en kamp

13. november 2018

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Oscars mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen og det er dejligt, at du selv har fået lyst til at skrive til mig. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det gennemsnitlige søvnbehov for jeres dreng er 13-13.5 time i døgnet, og når der er tale om et gennemsnit, så betyder det naturligt, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Og ofte vil det også være sådan, at jo mere der sker i løbet af dagen, jo flere oplevelser, jo mere fysisk aktive I er, jo mere din dreng bruger sig selv hele dagen igennem jo mere træt bliver han naturligt også - og vil måske derfor så sove lidt mere, end hvis der ikke sker så meget...

Jeres dreng sover ca 12 timer om natten og 1.5-2 timers lur i løbet af dagen - og måske skyldes hans protest mod søvnen, at han ikke er helt træt nok kl 19.30, men skal puttes en lille smule senere. Ikke meget senere, men hvis han altid først falder i søvn efter f.eks. 45 minutter, så er det måske fordi hans skal puttes en halv time senere end I forsøger lige nu :)

Derudover er det rigtig godt, at du dagligt tager ud med ham, tager til gymnastik og sanglege, går på biblioteket, sørger for legeaftaler, går på legepladsen, i parken osv. så du hjælper ham med at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt. Det lyder som om, at I har det rigtig hyggeligt og det er rigtig dejligt, at I har prioriteret som I har - den tid kommer aldrig igen :)

Du skriver, at I har forsøgt med strygetøj-metoden, men at det ikke virker, fordi han står op og gerne vil være med. Det er ellers en god metode at bruge. Alternativet til at stryge tøj eller lægge tøj sammen kan også være at sætte sig i nærheden og arbejde på computeren eller lignende. Det kan han ikke hjælpe med og stadig signalerer I, at I har noget arbejde der skal laves, når han skal sove. Og det er igen vigtigt, at I sidder i nærheden, så han ikke behøver rejse sig for at sikre sig at I er der.

Foregår godnatlæsningen imens han ligger i sin seng eller sker det i stuen og derefter går I på værelset? Det er vigtigt, at I forsøger at læse osv. imens han ligger i sengen eller sidder på skødet og derefter flyttes over i sin seng - så det sker der, hvor I ønsker han skal sove. Det at skulle falde i søvn er altid forbundet med adskillelse fra forældrene og hvis I laver noget af ...

Annonce

... putteritualet i stuen og derefter går på værelset, så forstærker I følelsen af adskillelse - I slutter det hyggelige og rare for at starte ritualet, hvor I går og så vil han naturligt protestere over det...

I skal også være opmærksomme på, om I har lidt for mange handlinger, før han skal sove, - far læser flere bøger, mor synger flere sange, youtube-videoer osv. Jo mere I gør, jo mere det "trækkes i langdrag", jo mere kan I signalere, at I faktisk selv er i tvivl om, hvorvidt han kan sove alene - og derfor vil han potestere mere. Det er derfor vigtigt, at I med jeres kropssprog og ord signalerer, at nu er det sovetid og ikke går med på en masse overspringshandlinger osv. :)

Af samme grund kan det også nogle gange være nødvendigt at I går fra ham - ikke fordi I vil bruge en "cry it out" metode, det er ikke meningen, at han skal blive ulykkelig, men fordi I ved at gå med jeres kropsprog tydeligt signalerer, at I ikke sidder der for leg og underholdning, men faktisk mener, at det er sovetid. Ofte behøver I ikke gå mere end et par gange, så forstår han godt, at det er tid til at lægge sig ned og finde roen og så kan mor f.eks. synge godnatsang der og hjælpe ham ind i søvnen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når det så er sagt, så nævner du, at jeres læge har sagt, at han er en "contact sleeper" og hvis han virkelig har brug for tæt fysisk kontant for at sove, så skal I naturligvis anerkende dette. Du skriver, at hvis I putter ham i jeres seng fra starten, så lægger han sig ofte ned og sover ment og hurtigt. Og derfor kan man naturligvis godt vælge at putte ham der og så kan du flytte ham over i egen seng, når du selv går i seng.. men så han får lov til at starte i jeres seng...

Nogle gange kan det være en idé, at han starter med at ligge i jeres seng, imens I sidder ved siden af ham og læser højt - så I ikke ligger og holder om ham, men lærer ham at sove med jer siddende ved siden af. Og på den måde får indført det ritual, som I ønsker med godnathistorie og sang - og hvor han sover inden for få minutter. Og når han kan dette, så kan I flytte ritualet over til egen seng i eget værelse - gøre præcis det samme som I plejer, I sidder der, læser højt, viser ham billeder, synger godnatsang osv. som I plejer, men nu ligger han bare i sin egen seng med jer ved siden af...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina