Svar: Sengetid er en kamp
13. november 2018
Alder:
19 mdr.
Kære Oscars mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen og det er dejligt, at du selv har fået lyst til at skrive til mig. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det gennemsnitlige søvnbehov for jeres dreng er 13-13.5 time i døgnet, og når der er tale om et gennemsnit, så betyder det naturligt, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Og ofte vil det også være sådan, at jo mere der sker i løbet af dagen, jo flere oplevelser, jo mere fysisk aktive I er, jo mere din dreng bruger sig selv hele dagen igennem jo mere træt bliver han naturligt også - og vil måske derfor så sove lidt mere, end hvis der ikke sker så meget...
Jeres dreng sover ca 12 timer om natten og 1.5-2 timers lur i løbet af dagen - og måske skyldes hans protest mod søvnen, at han ikke er helt træt nok kl 19.30, men skal puttes en lille smule senere. Ikke meget senere, men hvis han altid først falder i søvn efter f.eks. 45 minutter, så er det måske fordi hans skal puttes en halv time senere end I forsøger lige nu :)
Derudover er det rigtig godt, at du dagligt tager ud med ham, tager til gymnastik og sanglege, går på biblioteket, sørger for legeaftaler, går på legepladsen, i parken osv. så du hjælper ham med at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt. Det lyder som om, at I har det rigtig hyggeligt og det er rigtig dejligt, at I har prioriteret som I har - den tid kommer aldrig igen :)
Du skriver, at I har forsøgt med strygetøj-metoden, men at det ikke virker, fordi han står op og gerne vil være med. Det er ellers en god metode at bruge. Alternativet til at stryge tøj eller lægge tøj sammen kan også være at sætte sig i nærheden og arbejde på computeren eller lignende. Det kan han ikke hjælpe med og stadig signalerer I, at I har noget arbejde der skal laves, når han skal sove. Og det er igen vigtigt, at I sidder i nærheden, så han ikke behøver rejse sig for at sikre sig at I er der.
Foregår godnatlæsningen imens han ligger i sin seng eller sker det i stuen og derefter går I på værelset? Det er vigtigt, at I forsøger at læse osv. imens han ligger i sengen eller sidder på skødet og derefter flyttes over i sin seng - så det sker der, hvor I ønsker han skal sove. Det at skulle falde i søvn er altid forbundet med adskillelse fra forældrene og hvis I laver noget af putteritualet i stuen og derefter går på værelset, så forstærker I følelsen af adskillelse - I slutter det hyggelige og rare for at starte ritualet, hvor I går og så vil han naturligt protestere over det...
I skal også være opmærksomme på, om I har lidt for mange handlinger, før han skal sove, - far læser flere bøger, mor synger flere sange, youtube-videoer osv. Jo mere I gør, jo mere det "trækkes i langdrag", jo mere kan I signalere, at I faktisk selv er i tvivl om, hvorvidt han kan sove alene - og derfor vil han potestere mere. Det er derfor vigtigt, at I med jeres kropssprog og ord signalerer, at nu er det sovetid og ikke går med på en masse overspringshandlinger osv. :)
Af samme grund kan det også nogle gange være nødvendigt at I går fra ham - ikke fordi I vil bruge en "cry it out" metode, det er ikke meningen, at han skal blive ulykkelig, men fordi I ved at gå med jeres kropsprog tydeligt signalerer, at I ikke sidder der for leg og underholdning, men faktisk mener, at det er sovetid. Ofte behøver I ikke gå mere end et par gange, så forstår han godt, at det er tid til at lægge sig ned og finde roen og så kan mor f.eks. synge godnatsang der og hjælpe ham ind i søvnen.
Når det så er sagt, så nævner du, at jeres læge har sagt, at han er en "contact sleeper" og hvis han virkelig har brug for tæt fysisk kontant for at sove, så skal I naturligvis anerkende dette. Du skriver, at hvis I putter ham i jeres seng fra starten, så lægger han sig ofte ned og sover ment og hurtigt. Og derfor kan man naturligvis godt vælge at putte ham der og så kan du flytte ham over i egen seng, når du selv går i seng.. men så han får lov til at starte i jeres seng...
Nogle gange kan det være en idé, at han starter med at ligge i jeres seng, imens I sidder ved siden af ham og læser højt - så I ikke ligger og holder om ham, men lærer ham at sove med jer siddende ved siden af. Og på den måde får indført det ritual, som I ønsker med godnathistorie og sang - og hvor han sover inden for få minutter. Og når han kan dette, så kan I flytte ritualet over til egen seng i eget værelse - gøre præcis det samme som I plejer, I sidder der, læser højt, viser ham billeder, synger godnatsang osv. som I plejer, men nu ligger han bare i sin egen seng med jer ved siden af...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske