Svar: Søvn og eget værelse - 5 mdr.

12. november 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sarah

Tak for dit brev - og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)

Stort tillykke med huset og flytningen - det lyder rigtig dejligt at flytte fra lejlighed til hus med et lille barn :)

Jeres dreng er nu knap 6 måneder gammel, og jeg tænker derfor, at det godt kan være et forsøg værd at putte ham på eget værelse med det samme I flytter. Som du selv skriver, så vil hans seng, putteklud, rutiner osv. være det han kender - eneste forskel vil være, at han sover i et nyt rum. Der vil naturligvis være nye lyde, dufte, skygger osv. som han skal forholde sig til, men det er et forsøg værd :)

Hvis det så mod forventning viser sig, at det ikke går, så må han jo tilbage i soveværelset, men ud fra det du beskriver, så sover han lige nu så fint og er så tryg ved sit putteritual, at jeg tænker det kommer til at gå rigtig godt. Og det er en god idé at vænne ham til eget værelse i 6-7 måneders alderen og ikke vente til han f.eks. er 8-10 måneder, hvor der udviklingsmæssigt sker så meget, at det kan være svært.

Det lyder meget fint med måden du putter ham på. Du ammer ham, kysser ham, synger en lille sang, kærtegner lidt, bruger beroligende lyde og så overgiver han sig til søvnen. Og de gange, hvor han ikke gør dette, så går du kortvarigt fra ham og han falder i søvn på egen hånd. Det er meget fint :) Du behøver ikke sidde hos ham eller være hos ham for at han kan falde i søvn, men du kikker til ham løbende og sikrer dig, at han er okay og tryg, og så sover han.

Når han vågner op, så ligger han og kikker sig omkring, studerer måske lyspletter på væggen, bladende der bevæger sig i vinden eller skyernes bevægelser (hvis han ligger i haven), og han er i det man kan kalde "stille årvågenhed". Det er meget fint. Han lyder meget tryg og til at have det godt - og det lyder som om, at han har lært, at han ...

Annonce

... ikke behøver græde for at du kommer til ham... han fornemmer, at du er der for ham, og det er så fint! Når du så kommer, så bliver han oprigtigt glad for at se dig og vil naturligt derfor gerne op, lege og pludre.. men det er også helt okay at ligge lidt for sig selv, og det må han meget gerne :)

Hvis han vågner af en drøm, eller fordi han bliver forskrækket eller måske har været vågen i længere tid, så vil han højst sandsynligvis begynde at græde, og derfor vil jeg ikke være bekymret for, at han ikke siger til, hvis han har brug for dig om natten. Og sker det, så skal du naturligvis reagere på ham, så han stadig mærker, at du er der for ham, hører ham og er klar til at berolige og betrygge :)

Det er af hensyn til forebyggelse af vuggedød, at man anbefaler, at I sover i samme rum. Men risikoen for dette falder betydeligt omkring 6 måneders alderen :) Og med hensyn til at trille omkring, så er det super fint, at han vender sig fra ryg til mave, og om dagen må du meget gerne øve med ham også at komme fra mave til ryg - jo mere I øver det om dagen, jo bedre vil han blive til også at kunne det om natten :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så længe han ikke kan vende sig selv skal han sove på ryggen. Jeg vil derfor anbefale dig, at du tjekker ham i løbet af aftenen, og før du går i seng - så du sikrer dig, at han sover på ryggen - og vender han sig i løbet af natten, hvor du naturligt ikke kan holde øje med ham, fordi du selv sover, så må du gå ud fra, at han giver lyd fra sig, hvis han har brug for din hjælp... Plejer han ikke at gøre det, når I sover sammen?

Det er her naturligvis vigtigt, at du kan høre ham, så måske vil det være en idé med en babyalarm selvom hans værelse ligger tæt på jeres værelse, ligesom det vil være godt, hvis I kan sove med åbne døre... :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"