Svar: Sjat spisning

7. november 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede og trætte mor

Tak for dit brev - det er rigtig godt du skriver, for jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Der er en vigtig ting - din datter skal have mælk, som en fast del af sit putteritual, og derfor er det vigtigt, at du kommer væk fra tanken om, at hun skal puttes uden sin flaske - det skal hun ikke! :)

Samtidig skal hun have mælk hver 3-4 time, og det passer ofte fint med de tidspunkter, hvor hun normalt skal puttes til en lur. Og hun må gerne få flasken i sin barnevogn. Du skal blot sikre dig, at hendes hovedgærde er eleveret, så hun ikke ligger helt fladt, når hun drikker af sin flaske - det er vigtigt fordi der kan ske tilbageløb til mellemøret :)

Du skriver, at du er bange for, at hun ikke lærer at melde sig, når hun er sulten. Men det skal hun nok gøre :) Og på sigt vil hun naturligt også skulle begynde med lidt skemad, og her vil hun så lære at skulle sidde op og være vågen og aktiv i forbindelse med måltiderne - og dermed lære, at man ikke skal sove, når man spiser :)

Og netop i takt med, at hun begynder med skemad, vil det være rigtig godt, hvis hun stille og roligt kan hjælpes til en rytme, hvor hun får skemad og vand af kop, når hun vågner og så tilbydes flaske, før hun skal sove. Flasken som fast del af hendes putteritual gælder altså nu - og også i tiden frem. Det er netop med til at give plads til både skemad og mælk i maven og samtidig også hjælpe hende til en bedre søvn, at hun tilbydes flaske før hun puttes :)

En skitseret dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre

Morgen: Vågner, dagen begynder med skiftning osv. I er motorisk aktive, du hjælper hende med at bruge sig selv både motorisk og mentalt...

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Vågner, er aktiv, bruger igen sig ...

Annonce

... selv rigtig godt både motorisk og mentalt...

Frokost 12-12.30: Flaske og puttes til middagslur

Vågner, leger, pludrer, er aktiv, bruger sig selv...

Eftermiddag 15-16: Flaske

Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap...

Aften 19.30: Flaske og puttes til natten

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Midt nat 03: Evt. flaske...

Børn der får flaske kan også have en rytme om aftenen, hvor de får flaske, når de puttes ca kl 20, herefter sover de deres længste søvnstræk og får så flaske igen omkring kl 02/03 og sover så videre til ca 06... Og det er naturligvis også helt okay. I givet fald gives en flaske mindre i døgnet :)

Mange børn vil i 4 måneders alderen også have en rytme, hvor de sover sent i løbet af dagen og går sent i seng.. men det lyder ikke umiddelbart til at være tilfældet hos jer...

Såå.. det er altså helt forventeligt og lige efter bogen, at jeres datter tydeligt viser behov for sin flaske, når hun skal sove - og det vil være rigtig godt, at I netop hjlper hende med at få en flaske her - og ikke forsøger med flaske, når hun er vågen og skal lege, bruge sig selv motorisk og mentalt osv. Ved at give hende flasken før søvn, så hjælper I hende til at sove godt, få et lidt længere søvnstræk og dermed også vågne og være parat til at spise, når der igen er gået 3-4 timer.. og på den måde komme væk fra at slatspise lidt hele tiden :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og at dagsplanen hjælper lidt videre på vej :)

Jeg vil anbefale jer to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn", hvor I kan læse mere om børns søvnrytme i denne alder, søvnassociationer, behov for mælk osv. Og også min bog "Helens bog om børn og mad", hvor I finder dagsplaner og dermed forslag til rytme, opskrifter osv. når I skal igang med skemaden :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder