Svar: Lure og overvejelse omkring om datter skal på eget værelse
5. november 2018
Alder:
4 mdr.
Kære mor til A
Tak for dit brev :)
Jeg anbefaler normalt ikke, at børn kommer på eget værelse før 6 måneders alderen. Dette fordi man ved, at forældres natlige uro kan være med til at holde barnets vejrtrækning igang, så at sove i samme rum er med til at forebygge vuggedød. Jeres datter skal af samme grund ikke sove i jeres seng, men i egen seng - men altså på samme værelse som jer :) Derfor ville jeg vente lidt med at flytte hende...
Med hensyn til hendes rytme og få døgnet til at hænge bedre sammen, så lyder det umiddelbart som en god idé at forsøge med en 4. lur om aftenen... men det lyder ikke til at fungere hos jer. Derfor vil jeg i stedet foreslå dig, at du forsøger at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Badet vil aktivere hende rigtig godt både motorisk og mentalt, samtidig med at hendes vågenperiode forlænges lidt - og derved kan hun puttes lidt senere til hendes middagslur. På den måde vil dagens 3. lur naturligt også komme til at ligge lidt senere, og puttetidspunktet derfor også kunne rykkes lidt...
Når det så er sagt - hvis jeres puttetidspunkt kl 19.30 passer og fungerer, så skal I ikke ændre på noget. Dette puttetidspunkt vil ofte passe rigtig godt, når hun bliver 5-6 måneder gammel, så måske er hun bare "lidt forud for sin tid" :) I takt med at hun begynder med skemad, bliver ældre og naturligt mere aktiv, får længere vågne perioder osv. så vil hendes rytme naturligt også begynde at ændre sig lidt, så på den måde vil tiden også arbejde for jer :)
Hvis det virker med den nuværende rytme, så hold derfor fast i den og hjælp hende med at sove i egen seng. Det vil gøre det lettere for jer at flytte hende, når hun bliver 6 måneder, hvis alt omkring putning er som det plejer at være og eneste forskel er, at hun puttes på et andet værelse :)
Til sidst vil jeg lige nævne, at hun har brug for en flaske sen aften - får hun det? Du skriver, at hun ofte vågner kl 01, hvor I giver hende sutten, og derefter sover hun uroligt til klokken er ca 05, hvor I så tilbyder flaske.. Hun kan godt have behov for en flaske kl 01, afhængig af, hvornår hun har spist om aftenen, så det kan også være en måde at sikre mere nattero på....
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske