Svar: Kan ikke finde ro om natten - 5.5 mdr.

29. oktober 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er rigtig godt, at du sender mig din dagsplan, fordi det jeg umiddelbart lægger mærke til er, at jeres datter faktisk sover en del i forhold til sin alder. Og det kan sagtens være en del af forklaringen på, hvorfor hun sover så uroligt om natten.

Det gennemsnitlige søvnbehov er 14.5-15 timers søvn i døgnet i denne alder. Jeres datter sover ofte 11-12 timer om natten, ca. 2.5 time til formiddag, 1.5 time til middag og en times eftermiddagslur - og sover derfor sammenlagt lidt mere end de fleste. Du har derfor helt ret i, at jeres datter måske skal puttes en lille smule senere om aftenen, hvilket også kan forklare, hvorfor hun ofte bruger en time på at falde i søvn...

Derudover så kan jeg se, at du ofte ikke tilbyder hende en drømmeflaske sen aften - og det vil jeg anbefale dig at introducere fast. Det vil sige, at før du selv går i seng om aftenen, så vil det være rigtig godt, hvis du kan få hende til at drikke en flaske. Alternativt kan du vente, til hun vågner og melder sig selv, men jeg synes det er et forsøg værd med drømmeflasken, før du går i seng f.eks. kl 23. Den kan gives mere eller mindre i søvne - enten i sengen, hvor du kan elevere hendes hovedgærde, eller du kan tage hende op, holde hende i din favn, give flasken og putte hende tilbage i egen seng, når hun har drukket den.

Det er et meget langt søvnstræk, hun har om natten, og netop drømmeflasken er god at bibeholde. I takt med at hun bliver ældre, spiser mere og mere skemad, altså flere skemåltider i løbet af dagen, så vil hendes mælkeindtag naturligt skulle dækkes på ydertidspunkterne, og drømmeflasken sen aften vil ofte være en af de sidste flasker, der forsvinder. Samtidig kan det være svært helt at dække hendes behov for mælk og væske i dagtimerne, jo større portioner skemad hun begynder at spise - og de fleste børn vil i 5-6 månederes alderen have behov for en flaske både sen aften og tidlig morgen, hvor jeres datter faktisk ofte springer begge over. Mit forslag er derfor, at du forsøger med drømmeflaske sen aften, før ...

Annonce

... du selv går i seng.

At hun sover meget uroligt, kaster sig rundt, benene flyver op og ned osv. handler naturligt om den store udvikling, som hun går igennem netop nu. Børn i jeres datters alder vil naturligt ofte vågne op om natten, fordi de ikke mestrer at skifte stilling. Hun får sig lagt i stillinger, hun ikke selv kan komme væk fra, og så vågner hun og småklynker, græder irriteret og har brug for hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Der er altså naturligt en periode lige nu, hvor jeres datter sover uroligt, klynker, smågræder, søger sutten osv. ekstra om natten.

Og lige netop omkring sutten, så kan det godt være tegn på, at hun faktisk har brug for sin drømmeflaske :) Og derudover, så er det vigtigt, at du forsøger at undgå vanen, hvor du per automatik tilbyder hende sutten i munden, hver gang hun klynker og er urolig. Prøv om du med dine hænder, stillingskift, kærtegn osv kan lulle hende til ro. Hun drømmer meget og mange af de lyde hun har om natten, skyldes den naturlige drømmeaktivitet - og den fysiske uro skyldes motorisk udvikling...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle børn har også glæde af en sovepose - måske har du allerede en voksipose eller lignende, som hun puttes i om dagen, når hun sover i barnevogn? Den kan du godt forsøge at bruge om natten. Du skal blot sikre dig, at hun ikke har for meget tøj på, og at jeres soveværelse er køligt, så hun ikke får det for varmt :) Men en sovepose kan være med til at give hende fysisk ro. Når hun sparker, slår ud med armene osv. så vil posen give hende følelsen af at være holdt, ligesom når du lægger dine hænder over på hende, og det kan nogle gange gøre, at hun så vil sove bedre, finde lettere ro :)

Når det er sagt, så er der dog også børn, som bliver frustrerede over, hvis posen holder dem for meget, fordi den naturligt også forhindrer dem i at skifte stilling under søvn - men som du beskriver din datter, så lyder det som om, at hun kunne have glæde af lidt støtte til at slappe af i kroppen - og måske noget, som kan erstatte dine hænder og favn om natten...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København