Svar: Meget urolig dreng

17. oktober 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Det er rigtig godt, at du har talt med en ammevejleder - jeg går ud fra, at hun har tjekket hans tungebånd, talt med dig om sutteteknik, ammestillinger osv. som jeg anbefalede dig i mit sidste svar - det er vigtigt, at din dreng dier med korrekt teknik, så han får den mælk hos dig, som han behøver og samtidig også stimulerer dit bryst godt.

Jeg har aldrig hørt om, at børn som har mælkeallergi skulle svede mere end andre børn, og jeg kan ikke helt se, hvad sammenhængen skulle være her... :) Det er helt naturligt, at spædbørn sveder meget, når de spiser. Det kræver meget stor energi at spise ved brystet, faktisk siger man at det svarer til, at du skulle gå til 10. sal af trapperne, og så ville du naturligt også begynde at svede... :) Det er også helt normalt, at børn sveder i forbindelsen med at de græder. Og helt naturligt, at han også sveder når han sover, hvorfor du skal hjælpe ham med at kunne komme af med varmen, som du også forsøger:)

Jeg tænker dog, at det godt kunne lyde som om, at jeres dreng lider af silent refluks. Det vil sige, at han har problemer med at der står mælk og mavesyre i hans spiserør - det kører fra maven op igennem spiserøret, nogle gange op i munden, hvor han så synker det igen. Dette er naturligt ubehageligt, og kan sagtens forklare, hvorfor han har så svært ved at ligge ned og sove.

Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kan forsøge at elevere ham, når han ligger ned, så han ligger højere med hovedet end med resten af kroppen. Du kan komme et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op, eller du kan stille hans lift skråt ved f.eks. at placere hovenenden af liften på et par bøger eller lignende...

Johannesbrødkernemel virker som fortykningsmiddel, og det kan gøre at mælken bliver liggende mere i maven - det virker dog ikke på mavesyren, som kan ætse i spiserøret og give smerter og voldsom ubehag, og derfor synes jeg, at I skal tale med jeres læge om, hvorvidt jeres dreng kan have silent refluks og behandling med nexium er relevant. Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at I har forsøgt med både nexium, mælkesyrebakterier, movicol mv. Og det vil være rigtig godt, hvis I kan tale med jeres læge om de udfordringer, som I oplever, så I kan finde den rette behandling til jeres dreng...

NAN Sensilac er en fin erstatning, som indeholder alle de næringsstoffer, som jeres dreng har behov for. Den er udviklet specielt til børn med kolik eller koliksymptomer og indeholder GOS og FOS, som skulle virke godt mod træg mave og forstoppelse. Den er også beriget med Lactobacillus Reuteri (mælkesyrebakterie). Så det lyder som et godt valg i forhold til den maveuro, som du oplever hos jeres dreng.

Når du tilbereder erstatning, så er det vigtigt, at du er opmærksom på temperaturen. Kog vand og lad det afkøle til ca. 40 grader. Fyld den rette mænge lunkent vand i flasken og tilsæt mmepulveret (følg tabellen og brug den medfølgende måleske), sæt låg på og ryst flasken indtil alt pulveret er opløst. Hvis vandet er mere end 40 grader, når du blander pulveret, så vil det ødelægge mælkesyrebakterierne, og han får ikke glæde af dem... :)

Du kan naturligvis også prøve andre typer erstatning for at se om jeres dreng reagerer anderledes på disse. Og du kan også vælge at give ham Enfamil AR, som er en speciel erstatning udviklet til børn med refluks. Den skal dog bestilles hjem fra England og så længe I ikke ved, om han har refluks, så tænker jeg, at I skal se tiden an.

Der findes ikke nogen faste regler for, hvor hyppige afføringer han bør have, når han tilbydes både mme og ammes. Jo mere mme han får, jo hyppigere bør hans afføringer være. Og han må ikke have hård mave. Afføringen må ikke være knoldet, men skal være let for ham at komme af med. Konsistensen af afføring vil dog afhænge af, hvorvidt han ammes eller får mme. Børn der udelukkende ammes vil ofte have tyndere afføringer, end børn der tilbydes mme...

Det er normalt at børn ændrer afføringsmønster omkring 2 måneders alderen. De første ca. 2 måneder er afføring gul hos alle børn, og herefter får ca. ⅓ af børnene en mere grøn afføring - og ofte vil der også begynde at gå lidt længere tid imellem afføringerne. I 2 måneders alderen sker der nogle ændringer i barnets tarm som gør, at mælken fordøjes bedre og derfor bliver der længere mellem hver afføring. Børn der udelukkende får mme bør have afføring en gang i døgnet. Hos børn som ammes kan der godt gå 1-2 uger ...

Annonce

... mellem afføringerne...

Hvis jeres dreng kun tilbydes erstatning om aftenen, så behøver han ikke have hyppige afføringer, hvis han ellers trives og afføringen virker lind og let for ham at komme af med. Men tilbydes han mme flere gange dagligt som supplement til amning, så bør der ikke gå flere dage mellem hans afføringer - og du skal som sagt holde øje med afføringens konsistens :) Så børn kan sagtens få forstoppelse, og det kan gøre dem voldsomt utilpas... Får han mere mme end modermælk eller ligeså meget mme som modermælk, så vil mit skøn være, at han har afføring ca. hver eller hver anden dag...

Når du putter ham til en lur eller til natten, så er det vigtigt, at du tilbyder ham mælk, som en fast del af hans putteritual. Det er meget fint, at du starter med at skifte ham og i forbindelse med stiftningen må du gerne svøbe ham. Og hereefter kan du amme ham eller tilbyde ham en flaske. Skal han tilbydes begge dele, kan du også gøre det, at du starter med at amme ham, skifte ham, svøbe ham og derefter tilbyder ham en flaske.

Da han ikke er ældre end han er, så er det helt naturligt, at han sover bedst i din favn og du skal naturligt derfor sætte dig med ham - eller du kan lægge dig og amme ham i dobbeltsengen - når han skal sove. Det er vigtigt, at han fornemmer, at du er der og at du netop med din favn, hænder, kærtegn osv. luller ham til ro og gør ham tryg ved at sove.

Svøbet vil hjælpe ham med at holde fysisk sammen på sig selv, så han ikke kan "flagre" så meget med armene og dermed får vækket sig selv. Samtidig hjælper svøbet dig med at flytte ham fra dig, fordi han stadig vil føle sig omsluttet og holdt, men det vil være af klædet og ikke dine arme.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Start derfor med at give ham mælk og se så på ham. Lyt til hans vejrtrækning og se på hans øjne. Læg ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i liften eller i barnevognen. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - ligger han i liften, så kan du svinge den stille og roligt. Puttes han i barnevognen, så kan du trille ham en lille tur og på den måde lulle ham i søvn.

Du må meget gerne lulle, berolige og betrygge på denne måde - pas derimod på med at hoppe med ham på en pilatesbold eller lignende igen og igen... Det er en god idé, hvis du bevidst øver at putte ham i barnevognen - put ham gerne i lift, sovepose eller lignende og bruge denne i barnevognen, så han føler sig helt tryg. Tril ham gerne en tur, også gerne, hvor I passerer de 25-30 minutter, hvor han ofte vågner lidt op, for netop at holde ham sovende og vænne ham til dette.. Og vær ikke bekymret for, at han lige nu trilles i søvn, det er helt okay og det er bedre, at han lærer at sove i sin barnevogn og vænnes til en længere lur på denne måde, end at du sidder og hopper med ham og gør ham uhensigtsmæssigt afhængig af din favn og bevægelse her.. det kan fungere lige nu, men bliver naturligt svært, når han pludselig vejer 10 kg... :)

Børn i 2 måneders alderen sover meget forskelligt.. Nogle børn sover to meget lange lure i løbet af dagen - en formiddagslur og en middagslur - og andre børn sover 4 kortere lure - og det er helt normalt. Derfor kan jeg ikke lave en fast rytme for dig i denne alder, fordi det kan variere rigtig meget, både fra barn til barn, men faktisk også nogle gange fra dag til dag...

Det er dog en god idé at gå ud fra, at han vil have behov for ca 15.5-16 timers søvn i døgnet, fordelt sådan, at han sover måske 10-11 timer om natten og ca. 5-6 timer om dagen...Du skal gå ud fra, at han ofte ikke vil kunne være vågen i mere end 2-2.5 time af gangen. Jo længere lur han har sovet, jo længere vågenperiode vil han måske kunne have efterfølgende, men nogle gange vil han måske sove en god lur, vågne op, spise, lege lidt, spise igen og så faktisk skulle puttes allerede efter en time... Rettesnoren er dog, at han ikke pludselig skal være vågen i 4-5-6 timer, og er han svær at aflæse, så er det rigtig fint, at du derfor kikker lidt på klokken og tænker "okay, nu er der gået over to timer, så nu må du være træt lille mand" - skifter ham, giver ham mælk og putter ham...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger