Svar: Søvnproblemer i weekenden
13. oktober 2018
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at I hjemme forsøger at holde samme rytme, som pigerne har i dagplejen. Det er vigtigt, at der ikke er alt for stor forskel på hverdag og weekend med den alder de har - og en fast rytme med faste spisetider, sovetider osv. vil naturligt hjælpe med at putte dem, når de er trætte, og give dem en følelse af at være parate til at sove, når de puttes :)
Der er dog ingen tvivl om, at deres alder og udvikling spiller ind. Er pigerne begyndt at krybe, kravle, bevæge sig fysisk mere og mere væk fra jer? Det er et af tegnene på, at de måske er i separationsfasen, og det giver naturligt lidt udfordringer - ofte omkring putning og søvn :)
At de er i separationsfasen betyder, at de øver sig i at være på afstand af jer forældre. Og for at kunne separere sig, er det naturligt nødt til at føle sig knyttet til. Derfor vil man ofte opleve, at børn i denne alder klynger sig lidt ekstra. De kan f.eks. begynde at søge bryst eller flaske mere hyppigt, ligesom de kan blive utroligt kede af det, hvis man går på toilettet uden at tage dem med.. :)
Man vil på samme måde ofte opleve, at børn i denne alder protesterer mod at sove. De vil ikke ligge ned, men vil sidde op. De vil følge med i, hvad der sker - og når I prøver at putte jeres piger, kan de godt blive frustrerede og stritte imod søvnen netop af denne grund... De vil opleve, mærke verden, vil ikke gå glip af noget - heller ikke selvom de tydeligt er trætte og har brug for at sove, så kæmper de imod, det hører alderen til - og er ofte særligt svært i 8-10 måneders alderen...
Ligesom de har svært ved at overgive sig til søvnen, så oplever man ofte også, at de i denne alder sover kortere lure, selvom vi kan mærke, at de ville have stor glæde af at sove lidt længere, så vågner de op, vil se, følge med, lege, opleve, og det lyder som om, at det netop er dette, som er svært hos jer i øjeblikket. De falder nogenlunde let i søvn, men har svært ved at blive i søvnen.
Du skriver, at du har skilt dem i hver deres barnevogn, men at det ikke fungerer.. Har du en tvillingevogn, og er der mulighed for, at du evt. kan putte dem i samme vogn? Det vil gøre det muligt for dig at trille dem begge en længere tur, hvor de starter med at sidde op, kan kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og blive fyldt op med indtryk - så du anerkender deres lyst til at opleve og følge med - og hvor du så først lægger dem ned, når de tydeligt er parate. Samtidig vil de her forbinde barnevognen med stedet, hvor de er puttet, hvilket også er vigtigt. Og disse ting kan nogle gange gøre, at de så sover lidt længere, og samtidig kan du vælge at passere de 30 minutter, og på den måde holde dem sovende, så deres indre ur hjælpes til at få en fornemmelse for, at have behov for en lidt længere lur... :)
Du skal naturligivs også se på, hvor meget de samlet sover - hvis de sover en meget lang nattesøvn, så vil deres dagssøvn naturligt være kortere. Ligesom det er vigtigt, at du hjælper dem med at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, når de er vågne. I dagplejen skal de bruge rigtig mange ressourcer på at være, og de skal også forholde sig til at være adskilt fra mor og far, hvilket kan være ekstra svært på grund af deres alder, og selvom de har hinanden... Og derfor kan de naturligt godt blive trætte på en anden måde i dagplejen, end de er derhjemme og derfor også sove anderledes der.
Samtidig vil de hjemme som sagt have ekstra behov for fysisk kontakt og nærhed, og kan godt protesterer mod søvnen, fordi de har brug for at være mere i favn, blive holdt tæt osv. Jeg plejer at sige, at de skal have deres "mor-depot" fyldt lidt ekstra op, så de har noget at tære af, når I ikke er sammen :)
Så alder, udvikling - både motorisk og mentalt - spiller helt sikkert ind hos jer. Og det er vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem at være der for dem, give dem den ekstra nærhed, som de måske søger, men samtidig også holde fast i de gode rutiner, som I allerede har fået skabt.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske