Svar: Søvnproblemer i weekenden

13. oktober 2018

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at I hjemme forsøger at holde samme rytme, som pigerne har i dagplejen. Det er vigtigt, at der ikke er alt for stor forskel på hverdag og weekend med den alder de har - og en fast rytme med faste spisetider, sovetider osv. vil naturligt hjælpe med at putte dem, når de er trætte, og give dem en følelse af at være parate til at sove, når de puttes :)

Der er dog ingen tvivl om, at deres alder og udvikling spiller ind. Er pigerne begyndt at krybe, kravle, bevæge sig fysisk mere og mere væk fra jer? Det er et af tegnene på, at de måske er i separationsfasen, og det giver naturligt lidt udfordringer - ofte omkring putning og søvn :)

At de er i separationsfasen betyder, at de øver sig i at være på afstand af jer forældre. Og for at kunne separere sig, er det naturligt nødt til at føle sig knyttet til. Derfor vil man ofte opleve, at børn i denne alder klynger sig lidt ekstra. De kan f.eks. begynde at søge bryst eller flaske mere hyppigt, ligesom de kan blive utroligt kede af det, hvis man går på toilettet uden at tage dem med.. :)

Man vil på samme måde ofte opleve, at børn i denne alder protesterer mod at sove. De vil ikke ligge ned, men vil sidde op. De vil følge med i, hvad der sker - og når I prøver at putte jeres piger, kan de godt blive frustrerede og stritte imod søvnen netop af denne grund... De vil opleve, mærke verden, vil ikke gå glip af noget - heller ikke selvom de tydeligt er trætte og har brug for at sove, så kæmper de imod, det hører alderen til - og er ofte særligt svært i 8-10 måneders alderen...

Ligesom de har svært ved at overgive sig til søvnen, så oplever man ofte også, at de i denne alder sover kortere lure, selvom vi kan mærke, at de ville have stor glæde af at sove lidt længere, så vågner de op, vil se, følge med, lege, opleve, og det lyder som om, at det netop er dette, som er svært hos jer i øjeblikket. De falder nogenlunde let i søvn, men har svært ved at blive i søvnen.

Du skriver, at du har skilt dem i hver deres barnevogn, men ...

Annonce

... at det ikke fungerer.. Har du en tvillingevogn, og er der mulighed for, at du evt. kan putte dem i samme vogn? Det vil gøre det muligt for dig at trille dem begge en længere tur, hvor de starter med at sidde op, kan kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og blive fyldt op med indtryk - så du anerkender deres lyst til at opleve og følge med - og hvor du så først lægger dem ned, når de tydeligt er parate. Samtidig vil de her forbinde barnevognen med stedet, hvor de er puttet, hvilket også er vigtigt. Og disse ting kan nogle gange gøre, at de så sover lidt længere, og samtidig kan du vælge at passere de 30 minutter, og på den måde holde dem sovende, så deres indre ur hjælpes til at få en fornemmelse for, at have behov for en lidt længere lur... :)

Du skal naturligivs også se på, hvor meget de samlet sover - hvis de sover en meget lang nattesøvn, så vil deres dagssøvn naturligt være kortere. Ligesom det er vigtigt, at du hjælper dem med at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, når de er vågne. I dagplejen skal de bruge rigtig mange ressourcer på at være, og de skal også forholde sig til at være adskilt fra mor og far, hvilket kan være ekstra svært på grund af deres alder, og selvom de har hinanden... Og derfor kan de naturligt godt blive trætte på en anden måde i dagplejen, end de er derhjemme og derfor også sove anderledes der.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig vil de hjemme som sagt have ekstra behov for fysisk kontakt og nærhed, og kan godt protesterer mod søvnen, fordi de har brug for at være mere i favn, blive holdt tæt osv. Jeg plejer at sige, at de skal have deres "mor-depot" fyldt lidt ekstra op, så de har noget at tære af, når I ikke er sammen :)

Så alder, udvikling - både motorisk og mentalt - spiller helt sikkert ind hos jer. Og det er vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem at være der for dem, give dem den ekstra nærhed, som de måske søger, men samtidig også holde fast i de gode rutiner, som I allerede har fået skabt.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla