Svar: Søvnproblemer - 3.5 mdr.
11. oktober 2018
Alder:
3 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med den lille pige :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og der er ingen tvivl om, at der hos jer nok er flere ting, som spiller ind :)
Jeres datter har en alder nu, hvor hun naturligt følger mere og mere med i, hvad der sker omkring hende. Hun kan se længere nu, fornemmer rummet på en anden måde, hun bliver gradvist mere og mere bevidst om, hvorvidt I er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmede - og hun lader sig derfor ofte også forstyrre, når hun skal spise. Det er ofte sådan, at børn i denne alder i løbet af dagen dier, slipper brystet, tager fat, dier igen, slipper, smiler og pludrer med mor, tager fat, dier igen, slipper og kikker efter far, der kommer ind i stuen... og derfor indtager hun sandsynligvis ikke helt mælk nok dagen igennem, hvilket er nødvendigt for at kunne sove længere søvnstræk.
Når du ammer hende om dagen, vil det derfor være rigtig vigtigt, at du hjælper hende med at spise effektivt og tømme brystet tilstrækkeligt. Det er vigtigt, at hun dier længe nok til at få den lidt federe og mættende mælk med ud, og det kan være en rigtig god idé, hvis du kan skifte mellem forskellige ammestllinger, fordi det naturligt spiller ind på hendes evne til at stimulere og tømme brystet godt :)
Det at hun er begyndt at melde sig og spise 12 gange i døgnet i stedet for 8 gang, kan godt være tegn på, at hun ønsker at sætte din mælkeproduktion op. Det er netop hyppigheden af amning, som øger mælken og ikke varigheden af amning. Det er dog samtidig vigtigt, at du hjælper hende med at spise effektivt ved brystet, så hun ikke begynder at "slatspise" dagen igennem :)
Du fortæller, at I er begyndt at supplere med en flaske om aftenen. Sundhedsplejersken har anbefalet jer at tilbyde hende ca. 70 ml, og hun sluger det hele... og det har en vis effekt. Og du kan naturligvis også overveje om jeres datter bør suppleres med mælk i løbet af dagen... det er dog sådan, at jo mere flaske du giver hende, jo mindre mælk vil du producere og jo større sandsynlighed er der for at din amning stopper. Du skal derfor træffe et valg omkring, hvorvidt du gerne vil forsætte amning og arbejde på at øge hendes mælkeindtag hos dig, eller om I alle trives bedre med flaske på sigt. Flasken har naturligt også visse fordele :)
Om 50-70 ml er en passende mængde afhænger af, hvad jeres datter vejer. Mit skøn vil være, at hendes udregnede behov er ca. 130-140 ml pr kg hun vejer, fordelt over et døgn. Det betyder, at hvis hun f.eks. vejer 5.5 kg, så vil hun skulle have mellem 720-770 ml i døgnet. Fordelt på ca. 7 måltider betyder det, at hun vil skulle drikke mellem 100-110 ml ved hvert måltid... Da man jo aldrig ved præcist, hvor meget barnet indtager via amning, kan det sagtens være passende med ca. 50-70 ml, men det kan også være, at hun har behov for mere mælk, og I kan derfor godt prøve at øge hendes indtag af erstatning for at se, om hun så vil finde mere ro :)
Hvis du gerne vil bibeholde amning, så er det vigtigt, at du som udgangspunkt lægger hende til brystet, før du supplerer med flaske, så du stadig viser din krop, at der skal produceres mælk til din datter.. Hvis du erstatter amning med flaske, så er der større sandsynlighed for at amningen stopper, og stopper hurtigere...
Det er helt naturligt, at jeres datter går sent i seng. Faktisk oplever mange forældre at børn netop i 3-4 måneders alderen har en sen søvnrytme, hvilket man naturligt godt kan blive bekymret omkring, fordi man regner med, at små børn naturligt sover omkring kl 20.. Men det gør mange børn altså ikke i denne alder - de sover ofte først omkring kl 22 og nogle gange senere.. så her er jeres datters mønster og rytme således helt alderssvarende og det ændrer sig igen på sigt :)
Mange børn trives i denne alder med at sove 9-10 timer om natten og 5-6 timer samlet i løbet af dagen og dagssøvnen gerne fordelt på 3 lure. Samlet vil det være rigtig godt, hvis hun kan nå op på ca. 15 timers søvn i døgnet. Hvis hun sover 10 timers nattesøvn, vil hun naturligt kunne nøjes med 5 timers dagssøvn, hvis hun kun sover 9 timer om natten, vil hun have behov for længere dagssøvn og det samme naturligvis, hvis hun om natten ikke sover mere end 8 timer.... Og når det er sagt, så er der jo tale om gennemsnit, så når jeg skriver 15 timer, så vil nogle børn naturligt sove lidt mindre og andre sove lidt mere :) Jeres datter har allerede en 3-lurs-dagsrytme, og det er super godt. Det skal I endelig holde fast i :)
Ud fra de tidspunkter du giver mig, så kunne et mål hos jer måske være, at hjælpe jeres datter til at sove fra ca. 21.30-22 til næste morgen kl. 06.30.. Det lyder som om, at hun ofte sover meget let omkring kl. 05-05.30, men kan holdes hen til klokken netop er omkring 06.30, og det vil være rigtig godt, hvis du f.eks. ammer hende kl. 05.30, for på den måde at hjælpe hende til at sove lidt længere, og naturligvis også for at sikre hende den mængde mælk, som hun behøver :)
Jeg laver sjældent dagsplaner for så lille et barn, men gør en undtagelse her, fordi jeg tænker, at det måske kan give lidt idé om, hvordan en dag/døgn kan skrues sammen hos jer...
Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre
Står op, skifter, ble, starter dagen, er aktive motorisk og mentalt.
Formiddag: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur - og det er helt okay, at hun tager sin længste lur her. Hun må gerne sove 2.5-3 timer, hvis hun kan.
Eftermiddag: Efter så lang en lur, så vil hun naturligt have behov for mælk - både, når hun vågner og igen før hun så skal sove næste lur...
Sen Eftermiddag/tidlig aften: Ammes/flaske og puttes til dagens 3. lur
Vågner, er aktiv, motorisk og mentalt...
Aften: Spiser ofte hyppigt ved brystet om aftenen, for på den måde at fylde sig op til natten, men må også gerne tilbydes flaske her
Vågen, aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt
Sen aften: Ammes/flaske og puttes til natten
Midt nat: Ammes
Når du ammer hende eller tilbyder hende flaske, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at flytte hende fra din favn, før hun sover helt. Hun skal ikke puttes vågen, men der hvor hun er døsig. Det vil sige lige ved at falde i søvn, næsten sover, men dog stadig er vågen nok til at registrere, hvor hun puttes.
Det kan være en rigtig god idé, hvis du kan svøbe hende. AT være svøbt vil give hende en følelse af at være holdt, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Og skiftet fra din favn og ned i sengen bliver derfor mindre voldsomt.
Du må også gerne putte hende med en putteklud, evt. koblet på en sut. Den må gerne dufte af dig, så hun har en fornemmelse af at du stadig er der... :)
Start med at amme hende, skifte hende, svøbe hende. Tilbyd hende så bryst eller flaske og put hende fra dig, når du kan se, at hun næsten sover, men ikke sover helt. Se på hendes øjne, lyt til hendes vejrtrækning, prøv at lægge hende stille og roligt fra dig. Hun er stadig svøbt. Hun har evt. en sut. Stå ved hende, hold dine hænder på hende, så hun kan mærke, at du er der, vug hende stille og lul hende på den måde ind i søvnen, der hvor du ønsker at hun skal sove. Hvis hun ligger i liften, så sving denne lidt, hvis hun puttes i barnevognen, så tril med vognen... :)
Du skriver, at hun altid græder, når hun skal sove - og det er vigtigt, at du lader mælk være en fast del af hendes putteritual... jf. ovenstående dagsrytme :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg vil også anbefale dig meget at læse to af mine bøger "Helens bog om amning og flaske" og "Helens bog om børn og søvn" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske