Svar: Lære at falde i søvn - 1 år

10. oktober 2018

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Jeg kan ikke umiddelbart tyde ud af dit brev, om du kun ammer hende om aftenen, eller om hun også har brug for dit bryst, for at kunne sove om dagen. Hvis hun altid skal ammes, før hun bliver lagt til at sove, så vil det være rigtig godt, hvis du starter med at fjerne amningerne om dagen. Når hun kan det om dagen, så er det naturligt lettere at overføre disse rutiner til om aftenen.

Om dagen skal hun tilbydes mange små måltider og vand af kop - og netop mellemmåltid og frokost skal erstatte amning før formiddagslur og middagslur. Så hun stadig får noget at spise og drikke og ernæringsmæssigt ikke har behov for brystet for at sove.

Derudover vil det være rigtig godt, hvis du nu introducerer en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en sådan ting til sig og bruge den bevidst, så det vil være super godt at introducere dette nu. Bamsen eller kluden skal følge hende i hverdagen, være en fast del af alt det som foregår - være med i sofaen, i barnevognen, når hun ammes osv. bruges når hun er træt, ked af det, bare sidder og putter.. så den bliver en naturlig del af det at skulle finde ro og tryghed. Og så skal kluden eller bamsen følge med fra din favn, når hun puttes, så den på sigt kommer til at tage mere og mere over og dermed erstatter brystet.

Du skal ikke begynde at give hende flaske - det er ikke meningen, at hun skal tilbydes flaske med den alder hun har, men at antallet af mælkemåltider trappes ned. Du må stadig gerne amme hende, hvis du gerne vil dette, og I begge nyder det - men det vil være fint med én amning dagligt - gerne amningen før hun puttes om aftenen. Det vil være en dejlig måde at afslutte dagen på og være sammen med dig på, især hvis hun nu begynder at skulle i dagpleje eller vuggestue og derfor oplever at være adskilt fra dig i løbet af dagen.

Det er dog en forudsætning for at kunne undvære brystet, at hun får tilstrækkeligt med mad hele dagen igennem og det kan være en rigtig god idé, hvis du om aftenen indfører en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual. Du nævner, at du kan bruge mellem 30 minutter til 2 timer på at putte hende om aftenen, og det er vigtigt, at du nu forsøger at skabe en nogenlunde fast dagsplan. Det er med til at sikre, at hun netop får tilstrækkeligt med mad og vand dagen igennem og også sikre, at hun er parat til at sove, når du putter hende. Det er vigtigt, at du finder det rette puttetidspunkt...

Jeg vil derfor lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud nu:

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først. Mellemmåltidet erstatter amning.

Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadeller, ½ hårdkogte æg og lignende og må også stadig meget gerne tilbydes ...

Annonce

... grøntsagsmos eller varm mad til frokost. Vand af kop.

Puttes til middagslur - og skal ikke ammes først. Hvis hun virker til at have behov for mad her, så kan du evt. tilbyde hende en banan og lidt mme af en kop, og derefter putte hende....

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, hapsere og større stykker, som hun kan sidde med i hånden, gumle på og spise selv. Og der skal også være mos, som du giver med en ske. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov og lignende.

Tilbydes en godnatgrød - f.eks. en flerkornsgrød, mysligrød eller lignende. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med morgengrød :)

Når du ammer hende om aftenen, så er det helt okay, hvis du lige nu bibeholder rutinen med at lægge dig med hende i dobbeltsengen. Det lyder som om, at I nyder at kunne sove sammen, og det må I naturligvis gerne. Det er dog meget vigtigt, at hun ikke længere falder i søvn med dit bryst i munden. Det er vigtigt, at hun slipper brystet, før hun sover helt. Det vil sige, at hun gerne skal nå dertil, hvor hun dier hos dig, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover :)

Hvis du efter amning plejer at putte hende i egen seng, så skal du naturligvis gøre dette og lade hende sove i tremmesengen. Igen er det her vigtigt, at du forsøger at flytte hende fra din favn og ned i sengen - før hun sover helt. Hun skal være træt og parat til at sove, næsten have overgivet sig, men dog stadig kunne registrere, at brystet ikke er der og at hun ligger i sin seng - og så skal du lulle hende videre ind i søvnen med dine hænder, kærtegn osv. så hun stadig kan mærke dig :)

Det lyder umiddelbart som om, at hun godt vil kunne det, for du skriver at "hun sover igennem hele natten, uden problemer" og det er super godt. Hun lyder således ikke til at være afhængig af dit bryst, når hun skifter søvnstadie, men har brug for det, når hun skal overgive sig til søvnen.. måske fordi hendes rytme varierer fra dag til dag...

Hvis du gerne vil trappe helt ud af amningen om aftenen, så kan du med fordel forsøge at afkorte amningen mere og mere, så hun stadig ammes, men får mindre og mindre mælk, fordi du lirker brystet ud af munden på hende. Ved gradvist at afkorte amningen, så kan du vænne hende til at undvære mælken og brystet, samtidig med at du stadig er der, beroliger, kærtegner osv. Det vil naturligt være svært for hende, hvis du fra den ene dag til den anden går fra at amme til slet ikke at amme - og så bliver hun ked af det, og jo mere ked af det hun bliver, jo mere behov for brystet vil hun naturligt have... En gradvis udtrapning kan derfor være en god idé :)

Jeg håber derfor at ovenstående dagsplan og tanker hjælper dig lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder