Svar: Dobbelt putteritual
8. oktober 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Jeg vil anbefale dig, at du ammer ham af to omgange og lægger skiftning af ble ind undervejs. Det vil sige, at aftenrytme kan være sådan, at du ammer ham, skifter ham, putter ham i sovepose eller dyne, giver ham d-vitamin - og ammer ham igen - før du så putter ham.
Ved at dele amningen op i to og lægge skiftning af ble ind i midten kan du være heldig, at han vågner lidt ekstra op til dåd og derfor spiser færdig. Og på den måde undgå, at han vågner efter måske 30-40 minutter, fordi han reelt ikke har fået spist færdig.
Samtidig kan det at putte ham i dyne eller sovepose og lade ham være puttet i dette, imens du ammer ham anden gang, nogle gange gøre det lettere at komme fra din favn og ned, hvor han skal sove. Han vil stadig føle sig holdt og omsluttet, men det vil være af dynen eller soveposen, så han oplever ikke skiftet fra din favn så voldsomt, og har derfor lettere ved netop at komme fra favn og ned i seng eller barnevogn.
Bruger han sut? Så kan du evt. tilbyde ham en sut, når han er ammet anden gang, evt. koble den til en klud, som dufter lidt af dig. Det vil give ham en ro i maven og samtidig en fornemmelse af, at du stadig er i nærheden - og det vil derfor også nogle gange gøre, at han har lettere ved at komme videre i søvnen på egen hånd :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske