Svar: Søvn 3 måneder

8. august 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maja og lille Laura

Tak for dit brev og velkommen til :)

Som udgangspunkt skal du ikke ændre noget, som fungerer, og som udgangspunkt skal du ikke være bange for, at du giver din datter for meget nærhed og kærlighed. Det lille barn har naturligt behov for tæt fysisk kontakt, når det skal sove. Små børn har brug for at føle sig holdt for at føle sig trygge, og små børn falder naturligt ofte i søvn med bryst eller flaske og ved at blive holdt i favn, vugget og lullet i søvn. Det er helt okay.

Det, man skal være opmærksom på er, om de rutiner, man naturligt har i starten, stille og roligt begynder at ændre sig, så noget af det der har fungeret, pludselig bliver til en uhensigtsmæssig vane. Det kan f.eks. være, at barnet i begyndelsen har trives rigtig godt med at sove i mors og fars favn eller er glad for at blive vugget - og pludselig så begynder barnet at vågne en gang i timen, fordi det er ved at blive afhængig af favn eller bevægelse for at kunne komme videre i søvnen. Begynder dette at ske, så er det en god idé at ændre lidt på vaner og rutiner, men det er slet ikke sikkert, at det sker - og så er der jo ikke grund til at kæmpe med at lave nye vaner...:)

Jeres datter lyder til at falde trygt og dejligt i søvn. Hun forbinder det at sove med noget dejligt, og hun sover rigtig godt. Når hun skal sove, så indgår flasken som en naturlig del af hendes putteritual, men hun slipper flasken, får i stedet sin sut og falder derefter i søvn. Det er super fint. Hun er altså lige nu ikke uhensigtsmæssigt afhængig af sin flaske, men har naturligt brug for den, som en fast del af det at falde i søvn.

Da hun ikke er ældre end hun er, så har hun naturligt brug for at mærke dig, når hun skal sove og din nærhed, dine hænder og din fysiske kontakt, hjælper hende til at koble fra både fysisk og mentalt.. Når hun sover godt, så sover hun fint videre, skal lige hjælpes ind i søvnen, når hun skifter søvnstadie efter ca 30-45 minutter og derefter har hun ingen problemer med at komme fra et søvnstadie til et andet - og du kan bevæge dig væk fra hende. ...

Annonce

... Jeg synes det lyder meget fint :)

Når det så er sagt, så er det også rigtig godt, hvis du begynder at medtænke, hvordan du gerne vil have, at hun skal sove fremadrettet. Hvis du går ind for samsovning og ønsker, at I skal sove sammen alle sammen, så kan man sagtens gøre dette. Men har du et ønske om, at hun skal sove i egen seng og ikke behøver ligge i dobbeltsengen hele natten igennem, så kan det være en god idé at arbejde lidt på dette nu. Derfor må du meget gerne fortsat forsøge at putte hende fra din favn og ned, hvor hun skal sove, og hvis det lykkes halvdelen af gangene er det super fint.

Når hun om aftenen har svært ved at sove i egen seng, og det ikke rigtig lykkes, så kan du lade hende falde i søvn i dobbeltsengen og lade hende ligge som nu - men når du så selv går i seng, så vil jeg anbefale, at du giver hende den sene aftenflaske og derefter putter hende over i egen seng, hvor hun så sover sit næste søvnstræk. Hun må altså meget gerne nu begynde at lære at sove i tremmesengen om natten - også selvom hun måske starter i din seng...:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan nogle gange være en god idé at koble tremmesengen til dobbeltsengen. Det vil sige tage den ene side af tremmesengen af og sætte hendes seng sammen med din seng. På den måde kan hun lære at sove i egen seng, samtidig med at du kan berolige hende med hænder, kærtegn osv. Du ligger lige ved siden af hende, så hun stadig kan mærke dig og fornemme dig, og du behøver ikke stå op for at hjælpe hende videre i søvnen.

Det er altså ikke "en skidt vane", som du skriver, at du lige nu giver hende den tryghed og det nærvær, som hun tydeligt viser behov for - og som faktisk gør, at hun er glad for at sove og sover rigtig godt. Men samtidig er det en god idé at medtænke, hvordan du gerne vil have, at hun sover fremadrettet og derfor medtænke, at hun også gerne må sove i egen seng og ikke i dobbeltsengen hele natten. Så hun gradvist lærer, at det er lige så trygt og dejligt at sove mere og mere på afstand af dig :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor