Svar: Søvnbehov 7 måneder
7. august 2018
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du synes det er frustrerende med de korte lure - også selvom din dreng trives med dette søvnmønster, og som nævnt i mit tidligere svar til dig, så tænker jeg, at du godt kan forsøge, om du kan vænne ham til en lidt længere lur midt på dagen og at du kan forsøge at lægge et bad ind der.
Du skal regne med, at han har brug for ca 14.5 times søvn i døgnet med den alder han har. Det vil ofte være rigtig fint fordelt, hvis han sover 10-11 timer om natten og sover 3-4 timer i løbet af dagen - ofte fordelt på 2-3 lure. Hos jer vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme med 3 lure, men har han nogle gange brug for 4 lure, så er det naturligvis også helt okay, det lyder til at kunne være tilfældet hos jer...
Om han kan nøjes med 3 lure eller er nødt til at sove en fjerde lur afhænger helt af, hvor lang en middagslur det lykkes for dig at give ham, sover han en kort middagslur, vil han have brug for to lure i løbet af eftermiddagen.
Det er også helt okay, hvis han ikke når op på 14 timers søvn i døgnet - han lyder til at være en dreng, som sover lidt mindre end dette, men så længe han trives og udvikler sig så fint, som han gør, så er det okay :) Der er altid tale om et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre sover naturligt lidt mindre :)
Det er super fint, at han står op omkring kl 06 og puttes omkring kl 19.30-20. Det er rigtig godt, hvis hans ydertidspunkter på denne måde ligger nogenlunde fast, og du ved, at han så sover ca. 10-10.5 time om natten, så skal du forsøge at få dagssøvnen passet ind efter dette.
Du har tidligere fortalt, at du nogle gange kan få ham til at sove et par timer midt på dagen, hvis du triller ham i barnevognen, og det kan stadig være en god prioritering... Lykkes det at få ham til at sove lidt mere midt på dagen, så er det super dejligt, og lykkes det ikke, så skal du være okay med dette, så sover han måske en ekstra lur den dag, og det er helt okay - prøv at holde nogenlunde fast i ydertidspunkterne og lad dagene variere, som han viser behov for...
Jeg ved ikke helt, hvordan jeres dag er skruet sammen, og hvornår han normalt sover, men en dagsplan kunne måske se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre, vågner af sig selv og begynder dagen omkring kl 06...
Morgen 06.30: Havregrød, vand af kop.
leger, er aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt
Puttes til første lur, måske omkring kl 08...
Formiddag 9-9.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Leger og er aktiv.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.
Frokost 11: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk
Ammes og puttes til middagslur ca. kl 12... På grund af badet kan han måske puttes lidt senere end han plejer her og sover her måske også en lidt længere lur, fordi du lægger dig med ham i dobbeltsengen eller triller ham en tur i barnevognen...
Tidlig eftermiddag 14: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Ammes evt. og puttes til dagens 3. lur - normalt vil man springe eftermiddagsamningen over i denne alder, men det kan godt være, at han stadig har brug for den, for at finde ro og hjælpes til en lur...
Sen eftermiddag 16-17: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker i hånden, bløde frugtbåde, kogte grøntsagsbuketter eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåde fra ovnen og lignende. Udgangspunktet er jeres mad og mere og mere familiemad. Mad med mere og mere bid :) Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen og sover lidt videre...
I denne plan indgår der 3 lure, fordi jeg her går ud fra, at din dreng vil sove en lidt længere middagslur, hvis du lægger dig med ham eller triller ham i barnevognen. Hvis dette ikke fungerer, og han sover en kort middagslur, så vil han naturligt skulle have to lure i løbet af eftermiddagen og kan ikke nøjes med en, og så vil han nå op på fire lure dagligt... Det kan også være, at du er nødt til at bytte rundt på frokost og middagslur, så han efter badet ammes og puttes til middagslur, og så først tilbydes frokost, når han vågner...
Med hensyn til jeres rejse til Spanien, så lyder det rigtig hyggeligt og dejligt, at I skal af sted sammen med bedsteforældrene :) Så er der lidt flere hænder til at tage over og dine forældre vil naturligt elske at kunne være sammen med både dig, din kæreste og jeres lille dreng :)
Det kan være svært at holde en rytme, når man rejser, men du må forsøge. Igen er det rigtig godt, hvis du kan holde ydertidspunkterne nogenlunde stabile, så han starter dagen og puttes til samme tid om aftenen, og så må dagssøvnen variere der imellem. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde nogenlunde fast i hans spisetider dagen igennem, fordi de naturligt også spiller ind på hans søvn. Måske kan I bade i pool i løbet af formiddagen i stedet for at give ham et bad og på den måde ligner rytmen stadig lidt og måske vil han sove godt, fordi der er aircon, så du kan sætte temperaturen i soverummet, så det ikke er hverken for varmt eller for koldt.. og da I har klapvognen med, kan han naturligt også tage en ekstra lur i denne, hvis han har behov for det. Du kan på ferien også vælge at lægge dig med ham, når han skal sove til middag og på den måde hjælpe ham til at sove en lidt længere lur. Midt på dagen er det generelt en god idé med et hvil og være væk fra solen :)
Og så må du igen holde fast i, hvordan han virker. Hvis han er glad, trives, udvikler sig godt og nyder det hele, så er det okay, at han ikke sover helt så meget som gennemsnittet :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, at det kan give lidt idé om, hvordan en dag / et døgn kan skrues sammen, og at det også giver dig lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :) Og god rejse, når I kommer så langt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske