Svar: 1 år og urolige nætter vol 2
24. juni 2018
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev, det er rigtig dejligt, at du skriver tilbage - og jeg kan godt se, at I allerede er opmærksomme på og gør flere af de ting jeg har foreslået...:)
At ørerne giver problemer, kan ikke udelukkes, og I kan godt tale med lægen om muligheden for at prøve med noget smertestillende, for at se om det kan hjælpe. At give hende en stikpille eller mikstur Panodil sen aften, før I selv går i seng, kan måske være med til at give lidt roligere nætter - hvis det altså er smerter, som afbryder søvnen.
Alternativet til godnatgrød kan være en banan, evt. skåret i små hapsere... Gerne serveret sammen med en kop modermælkserstatning, som stille og roligt så vil erstatte den nuværende flaske. Når I skal fjerne flasken, så bør det ske som en udtrapning, og det betyder, at I ikke skal fortynde mælken, men derimod give jeres datter mindre og mindre mælk i flasken. Hun skal ikke vænnes til at drikke vand i stedet for mælk, men skal vænnes til helt at kunne undvære flaske, og derfor skal hun gradvist tilbydes mindre og mindre. Så I bør skære i mælken og ikke ændre på sammensætningen af erstatningen :)
Derudover så er det nok alder og udvikling, som spiller ind hos jer. Det er naturligt hårdt at være i vuggestue hver dag og være adskilt fra jer, og jeres datter får rigtig mange oplevelser, som giver ekstra drømmeaktivitet, når hun sover. Alt hvad hun oplever skal bearbejdes i søvne.
Samtidig er hun sandsynligvis også begyndt at bruge sig selv mere motorisk, så hun også har en stor rastløshed i kroppen og derfor om natten får sig lagt i stillinger, som hun ikke selv mestrer at komme væk fra - og så vågner hun fordi hun har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt igen.
I skal prøve at vurdere, om I skal hjælpe hende om natten, eller om hun måske kan finde videre i søvnen selv. Nogle gange skal hun måske hjælpes med en beroligende hånd, andre gange er I nødt til at hjælpe hende om på den anden side, kærtegne lidt osv. før hun atter kan finde ro og komme videre ind i søvnen, men andre gange vil hun måske godt kunne sove videre, men siger blot en masse lyde fordi hun drømmer - og hvor I ikke nødvendigvis behøver røre ved hende... det er en svær balance, for hun skal naturligvis ikke vågne så meget op, at I skal hjælpe hende ekstra meget for at få hende videre i søvnen, men modsat så skal I heller ikke hjælpe hende mere end nødvendigt.
Prøv dog, når I hjælper hende, at hjælpe med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Det vil sige, prøv at hjælpe hende videre i sengen, hvor hun allerede ligger, prøv at undgå at tage hende op, og prøv at undgå sut, flaske eller lignende i munden, men hjælp med kærtegn, beroligende ord, putteklud, bamse eller lignende...
Hvis det er alder og udvikling, som spiller ind, så vil tiden naturligt arbejde lidt for jer, og her er det netop vigtigt, at I ikke får skabt nogle vaner, som på sigt vil være uhensigtsmæssige. Derfor er hjælp med kærtegn, beroligende ord og stillingskift en god idé - og sut, flaske, op i favn, vugning osv. en mindre god idé fremadrettet... :)
Håber I kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske