Svar: 1 år og urolige nætter vol 2

24. juni 2018

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Rikke

Tak for dit brev, det er rigtig dejligt, at du skriver tilbage - og jeg kan godt se, at I allerede er opmærksomme på og gør flere af de ting jeg har foreslået...:)

At ørerne giver problemer, kan ikke udelukkes, og I kan godt tale med lægen om muligheden for at prøve med noget smertestillende, for at se om det kan hjælpe. At give hende en stikpille eller mikstur Panodil sen aften, før I selv går i seng, kan måske være med til at give lidt roligere nætter - hvis det altså er smerter, som afbryder søvnen.

Alternativet til godnatgrød kan være en banan, evt. skåret i små hapsere... Gerne serveret sammen med en kop modermælkserstatning, som stille og roligt så vil erstatte den nuværende flaske. Når I skal fjerne flasken, så bør det ske som en udtrapning, og det betyder, at I ikke skal fortynde mælken, men derimod give jeres datter mindre og mindre mælk i flasken. Hun skal ikke vænnes til at drikke vand i stedet for mælk, men skal vænnes til helt at kunne undvære flaske, og derfor skal hun gradvist tilbydes mindre og mindre. Så I bør skære i mælken og ikke ændre på sammensætningen af erstatningen :)

Derudover så er det nok alder og udvikling, som spiller ind hos jer. Det er naturligt hårdt at være i vuggestue hver dag og være adskilt fra jer, og jeres datter får rigtig mange oplevelser, som giver ekstra drømmeaktivitet, når hun sover. Alt hvad hun oplever skal bearbejdes i søvne.

Samtidig er hun sandsynligvis også begyndt at bruge sig selv mere motorisk, så hun også har en stor rastløshed i kroppen og derfor om natten får sig ...

Annonce

... lagt i stillinger, som hun ikke selv mestrer at komme væk fra - og så vågner hun fordi hun har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt igen.

I skal prøve at vurdere, om I skal hjælpe hende om natten, eller om hun måske kan finde videre i søvnen selv. Nogle gange skal hun måske hjælpes med en beroligende hånd, andre gange er I nødt til at hjælpe hende om på den anden side, kærtegne lidt osv. før hun atter kan finde ro og komme videre ind i søvnen, men andre gange vil hun måske godt kunne sove videre, men siger blot en masse lyde fordi hun drømmer - og hvor I ikke nødvendigvis behøver røre ved hende... det er en svær balance, for hun skal naturligvis ikke vågne så meget op, at I skal hjælpe hende ekstra meget for at få hende videre i søvnen, men modsat så skal I heller ikke hjælpe hende mere end nødvendigt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Prøv dog, når I hjælper hende, at hjælpe med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Det vil sige, prøv at hjælpe hende videre i sengen, hvor hun allerede ligger, prøv at undgå at tage hende op, og prøv at undgå sut, flaske eller lignende i munden, men hjælp med kærtegn, beroligende ord, putteklud, bamse eller lignende...

Hvis det er alder og udvikling, som spiller ind, så vil tiden naturligt arbejde lidt for jer, og her er det netop vigtigt, at I ikke får skabt nogle vaner, som på sigt vil være uhensigtsmæssige. Derfor er hjælp med kærtegn, beroligende ord og stillingskift en god idé - og sut, flaske, op i favn, vugning osv. en mindre god idé fremadrettet... :)

Håber I kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.