Svar: 1 år og urolige nætter

20. juni 2018

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der er flere ting, som kan forklare, hvorfor jeres datter har så svært ved at sove. Der sker for det første rigtig meget udviklingsmæssigt, hun har problemer med væske i ørerne, hun er startet i vuggestue, er adskilt fra jer i løbet af dagen osv....

Det lyder som om, at jeres datter har en tidlig søvnfase - altså står tidligt op, sover tidligt hele dagen igennem og også går tidligt i seng. Og det må hun naturligvis gerne have. I skal dog sikre jer, at hendes puttetidspunkt om aftenen passer med hvornår hun er stået op efter sin middagslur - og hvor lang en dagssøvn hun tager.

Det er helt naturligt, at hun stadig får flaske, når hun skal sove. Flasken indgår naturligt som en del af hendes putteritual, den hjælper hende med at finde ro, koble fra og falde i søvn - men det er meget vigtigt, at hun ikke falder i søvn med sin flaske i munden.

Det er også vigtigt, at hun ikke falder i søvn i jeres favn, men flyttes over i sin seng før hun sover helt - så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Hvis hun falder i søvn med sin flaske i munden eller i jeres favn og derefter puttes i sin seng, så vil hun vågne op, registrerer, at hun ligger et andet sted, det vil være utrygt for hende, og hun vil blive ked af det og ikke kunne finde ro, før I atter tager hende op eller tilbyder hende flaske. Det handler alt sammen om det, som kaldes søvnassociationsproblemer.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode fordi de lærer jeres datter at falde i søvn selv. Hun lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor hun skal falde i søvn. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de giver jeres datter en afhængighed af jer.

Vi vågner alle sammen flere gange i løbet af natten - og netop nu vågner jeres datter naturligt ekstra meget. Hendes alder og udvikling giver hende en stor motorisk uro, så hun har svært ved at finde fysisk ro. Hendes adskillelse fra jer om dagen kan øge hendes behov for at mærke jer om aftenen og om natten. Hendes oplevelser i vuggestuen vil påvirke nattesøvnen - alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun sover og derfor drømmer hun ekstra meget og kan sagtens ligge og græde, klynke, småsnakke, pludre osv. imens hun sover. Væske i ørerne spiller ind - hun kan naturligt også vågne, fordi hun bliver vækket af smertejag...

Og hver gang hun vågner, så er det vigtigt, at I overvejer, hvordan I reagerer. Det er vigtigt, at I hjælper hende - men med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Det vil sige, at I nogle gange skal trække tiden lidt, og se om hun selv kan komme videre i søvnen. Andre gange skal I hjælpe hende med stillingskift og ...

Annonce

... beroligende hænder. Prøv så vidt muligt at få hende videre i søvnen i sengen og uden at tage hende op og uden at give hende flaske i munden...

Det er rigtig godt, hvis jeres datter ikke længere får flaske om dagen, for det betyder, at hun så er i stand til at blive puttet uden at få en flaske først - og når hun kan det om dagen, så kan I også forsøge at overføre dette til aftenen. Hun skal stadig have sin flaske, før hun puttes - men hun skal slippe flasken, før hun sover. Hun må gerne få flasken i sengen, som du kan eleverer, så hun ikke ligger fladt, men I skal nå dertil, hvor hun slipper sin flaske, smiler til dig, triller om på siden og sover, så du sikrer dig, at hun ikke er afhængig af den i munden for at kunne sove.

Det vil også være rigtig godt, at du om aften forsøger at indføre en putteklud, slaskedukke, puttebamse eller lignende. Noget der på sigt kan fungerer som substitut for dig, og som hun kan bruge, når hun skal i vuggestue, sove der og vænne sig til at være adskilt fra dig i dagtimerne. Ritualet skal bruges hjemme og bruges i vuggestuen - klud, bamse osv. skal følge hende overalt og være en fast del af trøst, og det at skulle sove. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage klud eller bamse til sig og bruge den bevidst, men den kan med fordel introduceres nu.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Er I begyndt at tilbyde hende en godnatgrød? Det vil være en rigtig god idé, fordi den er med til at fylde hende lidt ekstra op før nattetid og serveret sammen med en kop mme, kan den stille og roligt være med til at erstatte flasken aften og sen aften :)

I første omgang vil det være rigtig godt, at I trapper ud af flasken sen aften - så hun lige nu får både godnatgrød, flaske når hun puttes og så flaske igen sen aften. Men mængden af mælk sen aften trappes ud. Det vil sige, at hvis hun lige nu drikker 180 ml der, så trapper du ned til 160, 140, 120, 100 ml indtil hun helt kan undvære at få mælk i maven på dette tidspunkt. Samtidig skal du så indføre puttekluden, beroligende hænder, stillingskift osv. så du på den måde kan hjælpe hende videre i søvnen.

Hvis hun virker til at have ondt i ørerne, så kan I tale med lægen om at tilbyde hende en stikpille eller mikstur mod smerter i en periode, så I sikrer jer, at hun ikke vågner på grund af smertejag. I skal naturligvis også holde øje med om det bliver værre. Væske på ørerne kan naturligt også blive værre, og det kan nogle gange være en idé at bestille tid hos en øre-næse-halslæge, det kræver ikke henvisning :) Når børn pludselig vågner, græder og sover meget uroligt, efter at have sovet godt og sammenhængende, så kan smerter godt være forklaringen og med den alder jeres datter har, kan det sagtens være ørerne som giver problemer... også selvom lægen i første omgang ville se det an :)

Jeg håber, at ovenstående måske giver lidt idé om, hvad der spiller ind hos jer... og dermed også hjælper jer til at finde ud af, hvordan det kan løses :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder