Svar: Dårlig søvnvane part 2
12. juni 2018
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage, nu hvor I er igang med at indføre nye rutiner :)
Som alternativ til godnatgrød synes jeg, du skal forsøge med en banan og se om den måske glider lidt nemmere ned. Og du må gerne give ham en kop letmælk - evt. lunet lidt eller givet koldt fra køleskabet sammen med bananen og se om han så måske alligevel gerne vil drikke lidt mælk. Det vil være et godt alternativ til brystet og mælken kan have en lidt anden effekt end vand. Hvis han ikke vil have letmælk af kop, så er det naturligvis fint at du tilbyder vand i stedet :)
Jeg tænker også, at du skal forsøge at finde det rigtige puttetidspunkt, og hvis det lige nu tager 45-60 minutter at få ham til at sove, så skal du putte ham det senere. Også selvom du fornemmer, at han egentlig burde kunne sove lidt før, så er det vigtigt, at du putter ham på det tidspunkt, hvor du tænker, at han burde kunne falde i søvn inden for ca. 15 minutter. Han er med den alder han har mere og mere bevidst, og hvis I kommer ind i en rytme, hvor det pludselig tager en time at falde i søvn hver aften, og hvor han rejser sig, skal lægges ned, rejser sig igen, smider med sin bamse, hopper rundt osv. så lærer han, at det er sådan ritualet foregår nu - og det er jo ikke det han skal lære. Derfor er det vigtigt, at han er træt nok til at sove, så du netop med dine hænder, nærhed osv. kan lulle ham i søvn inden for ca. et kvarter...
Det vi være realistisk at skulle bruge ca 10-15 minutter på at få ham til at sove om aftenen og det vil også være naturligt, at du skal være hos ham. Han er vant til at falde i søvn i din favn og faktisk vant til at du sidder med ham, holder ham tæt imellem dine mave og lår, så han er vant til at blive holdt meget tæt, og det er naturligt en meget ny fornemmelse pludselig at skulle sove i sin seng. Derfor er du nødt til at give ham tid og nødt til at være der, så han stadig føler sig tryg ved at sove.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at bruge en puttebamse eller lignende bevidst - så der er stadig nogle måneder at øve det :) Det er vigtigt, at du bruger bamsen hele dagen igennem og lader den følge ham - den skal være med i barnevognen, være der når I kører i bil, han skal have den, når han er træt og skal puttes. den skal være der, når han er ked af det, når I bare sidder og putter sammen osv. Så den bliver en fast del af han trøst, tryghed og ro... og det er helt okay, at ha nogle gange bare ligger og leger med den og derefter smider en fra sig, den er der stadig væk og bliver på den måde gradvist til substitut for dig og din favn :) Er han i vuggestue eller dagpleje, så skal han også have den med her...
Når man er 14 måneder gammel, så forstår man ikke, hvor mor og far er, når I er ude af syne. Det betyder, at han ikke kan forstå, hvis du går fra ham - når han ikke kan se dig, så kan han godt føle sig forladt og alene. Han kan heller ikke forholde sig til tid, så han ved ikke, om du er væk i 3 minutter, 3, timer eller 3 dage. Han mærker bare, at du forsvinder - og når du så kommer ind til ham, så bliver han oprigtigt glad og lyser op i et smil. Derfor er det vigtigt, at du ikke går fra ham og er væk i længere tid. Hvis du vælger at gå, så skal du komme tilbage, før han bliver ked af det og føler sig forladt.
Børn i 13-15 måneders alderen er ofte også i en slags separation-gentilnærmelses-fase. hvor han naturligt kan have ekstra meget behov for at se dig og også mærke dig tæt på fysisk. Han bruger sig selv rigtig meget motorisk nu, er sandsynligvis begyndt at gå lidt rundt og det giver ham en uro og en rastløshed, som gør det rigtig svært for ham at slappe af og finde fysisk ro, når han skal sove. Han begynder også at opleve rummene han er i på en anden måde, han suger flere og flere indtryk til sig - og det gør det svært for ham at koble fra og finde roen og kan ofte også give ekstra urolig søvn, fordi han vil drømme rigtig meget. Det kan derfor være en lidt svær periode at vænne ham til at sove helt på egen hånd, så at I allerede er nået så langt, som I lyder til at være, lyder faktisk meget fint - små skridt er vejen frem :) Og husk, at selvom de kan føles som et skridt frem og to tilbage, så går det stadig fremad :) Mit råd vil derfor være, at du forsøger at holde fast i de gode rutiner, som I allerede har fået skabt og så skal du væbne dig lidt med tålmodighed endnu :)
Lad far være den sm giver ham aftenbad og efterfølgende godnatgrød. Lad far give ham nattøj på, børste hans tænder osv. så det er far, som gør alt det, som leder op til putning. Så bliver det naturligt lettere for far at tage over om aftenen, hvis du en dag ikke er hjemme, og når jeres dreng bliver ældre, kan I naturligt bedre og bedre deles om at putte ham... :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen. Jeg synes faktisk det lyder som om, at der allerede er sket store fremskridt hos jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske