Svar: Få baby til at sove uden bryst

7. juni 2018

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Der er flere ting at overveje hos jer - for det første, så er din datter højst sandsynligt i separationsfasen, og det betyder, at hun naturligt har brug for at mærke dig tæt, være fysisk tæt sammen med dig - ofte især, når hun skal sove. Samtidig med dette, så er hun i vuggestue i løbet af dagen og dermed adskilt fra dig, og det vil naturligt også øge hendes behov for at have dig tæt på om aftenen. Det er derfor naturligt, at hun søger brystet ekstra, før hun skal sove og reagerer på, når du flytter hende fra dig...

Derudover, så skal du naturligvis også se på, hvornår hun sover i løbet af dagen og hvor meget dagssøvn hun får. Nogle børn tager en lille powernap om aftenen, fordi de egentlig har brug for at sove lidt mere om dagen end de gør - og netop i 8-10 måneders alderen oplever man ofte, at børn vægrer sig mod at sove om dagen. De vil hellere lege, opleve, følge med. Der skal ske noget og tiden skal ikke soves væk, og mangler hun ½ times søvn om dagen, så kan hun altså godt finde på at tage denne om aftenen, hvor hun egentlig skulle overgive sig til søvnen.

Andre børn kan naturligt ikke starte nattesøvnen, når vi putter dem, fordi de faktisk sover en del i løbet af dagen. Start i vuggestue kan godt gøre hende ekstra træt og du nævner, at nætterne i øjeblikket gør, at hun er træt og pylret. Og hvis hun lige nu sover ekstra meget om dagen, så vil det naturligt også påvirke hendes puttetidspunkt om aftenen...:)

Og så er der naturligvis også afhængigheden af brystet. Det er helt naturligt, at hun har brug for stadig at blive ammet og hvis du ikke ammer hende, så skal hun tilbydes flaske. Med den alder hun har, anbefaler jeg normalt, at bryst/flaske gives 3 gange dagligt - før middagslur, aften og sen aften. Men det er ...

Annonce

... vigtigt, at hun ikke falder i søvn med brystet eller flasken i munden. Det betyder, at når du ammer hende om aftenen, så skal du lægge hende over i tremmesengen, før hun sover helt. Hvis hun falder i søvn i din favn og derefter flyttes, så vil hun blive ked af det. Det er utrygt for hende, at du pludselig forsvinder, og at hun skal sove et andet sted. Derfor er det vigtigt, at hun når at følge med i, at du flytter hende fra dig, og at hun puttes i sin seng.

Du skal flytte hende fra dig, når hun er døsig. Det betyder, at hun næsten sover, men ikke sover helt. Du skal putte hende fra dig der, hvor du kan se, at hun kæmper med at holde øjnene åbne, - hun er stadig lidt vågen - så hun registrerer, at du flytter hende fra dig, men hun er træt nok til, at du kan lulle hende videre ind i søvnen med dine hænder, imens hun ligger i sin seng. Så hun stadig kan mærke dig og fornemme dig.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Da jeg kan se, at du også giver flaske, så kan du også vælge at udnytte dette. Flaske har den fordel, at den kan gives direkte i sengen. Det betyder, at du helt kan undgå skiftet fra din favn og ned, hvor hun skal sove. Så du kan starte med at putte hende i seng og så stille dig/sætte dig hos hende og give hende flaske, der hvor hun skal sove. Det er også her vigtigt, at du fjerner flasken fra munden, før hun sover helt, så hun ikke falder i søvn med sin flaske. Det skal helst være sådan, at hun slipper flasken, smiler til dig og triller om på siden og sover. Det vil være rigtig godt, at du også eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, når hun ligger ned og får flaske - det kan du gøre ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.

Jeg håber, at dette kan give lidt idé om, hvad der sker hos jer, og hvordan du kan hjælpe hende lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren