Svar: Dårlig søvnvane
6. juni 2018
Alder:
14 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev :)
Nogle gange kommer vi til - naturligvis i den bedste mening - at erstatte et uhensigtsmæssigt søvnritual med et nyt uhensigtsmæssigt ritual... og det lyder til at være sket hos jer. Det vigtigste er dog, at din dreng hele tiden har været tryg ved at sove og forbinder det med noget dejligt - det er en forudsætning for gode søvnvaner fremover, og naturligvis kan han på sigt sagtens lære at sove, uden at han behøver ligge holdt i din favn :)
Du kan gøre forskellige ting... Du kan naturligvis gøre det du overvejer - putte ham og acceptere, at det måske tager en time, før han falder i søvn. Han må i princippet gerne rejse sig, sætte sig, tumle rundt og bruge sig selv motorisk i sengen, før han falder i søvn, og faktisk kan det på sigt være rart for ham, at han selv kan skifte stilling og finde den stilling, som han synes det er rart at ligge i, når han skal sove... Og du behøver ikke nødvendigvis at sidde hos ham i en time, hvor han tumler rundt eller griner og pjatter. Her kan du godt vælge at gå til og fra - og bedst vil det være, hvis han selv lægger sig ned, så det ikke er dig der "bliver ved med lægge ham, når han rejser sig". Hvis du gør det, så virker det ofte som en fjeder, hvor han rejser sig igen og igen, når han bliver lagt. Hvis han selv kan lægge sig, så vil tendensen til at blive liggende være større...
Men han bør ikke ligge og være ked af det, græde og være frustreret osv. i en time, før han skal sove. Det skal stadig forbindes med noget trygt og dejligt at komme i seng. Så hvis det sker, så synes jeg faktisk ikke, at du skal putte ham, før han er parat til at sove. Det vil sige, at han skal puttes ca. en time senere, end du gør nu - simpelthen for at sikre, at han er helt parat til at sove, når det er puttetid. Og samtidig skal du holde fast i hans stå op tidspunkt om morgenen og varigheden af hans dagssøvn. Det er ikke om dagen, at hans søvn skal forlænges, det er om aftenen - og stille og roligt kan du så rykke hans puttetidspunkt frem i takt med, at han begynder at fornemme trætheden i kroppen og behov for at koble fra, finde roen og lægge sig til at sove - og uden at være i din favn, men hvor du stadig godt kan være hos ham.
Det kan være en rigtig god idé at indføre et bad om aftenen. Badet må meget gerne ligge en time før han skal puttes og meget gerne afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme og lignende. Badet vil hjælpe ham med at finde bedre fysisk ro og slappe af i kroppen.
Efter badet og lige før han puttes, vil det være rigtig godt at tilbyde ham en godnatgrød. Det ved jeg, at han har fået før - og det må han stadig meget gerne få :) Det kan være en lidt grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Gerne med et glas letmælk af en kop. Det at få et godnatmåltid lige før sengetid kan også hjælpe ham til fysisk ro - lidt ligesom, hvis du har spist lidt for meget mad og føler trang til at lægge dig på sofaen - samme effekt kan en godnatgrød også give, så han føler trang til at lægge sig i sin seng, fordi han er rigtig godt mæt og fyldt med mad i maven.
Det betyder, at en aftenrutine kunne se således ud:
Aften: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Mad i stykker og også stadig gerne moset mad. F.eks. kan kartofler moses med lidt sovs, men frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme, får lidt babymassage osv. Så han mærker dig og hjælpes til ro i kroppen..
Tilbydes en godnatgrød, dvs. en grovere grødtype evt. med letmælk eller vand af kop.
Får børstet tænder. Og puttes derefter til natten...
Det vil også være en rigtig god idé, at du indfører en puttebamse, putteklud eller lignende, som han på sigt kan bruge som substitut for dig. Det vil gøre det lettere for ham at blive puttet af andre og bamsen/kluden kan også følge med, når han skal passes ude... så han gradvist får en erstatning for mor og mors favn.
Det kan godt være, at du er nødt til at fjerne ham gradvist fra din favn - altså at det er for stort og voldsomt et skridt for ham, hvis du den ene dag sider og holder ham tæt i dine arme, spændt mellem lår og mave - og næste dag putter ham i seng, hvor han kan bevæge sig helt frit...
Måske vil han have brug for, at du starter med at lade ham sidde hos dig, men i et løsere greb, her indfører puttebamse/putteklud, synger en sang for ham eller lignende - så han starter med at vænne sig til ikke at blive holdt på samme måde, men stadig mærker dig tæt på. Og når bamse og putteklud, så er introduceret og han kender godnatsangen, så flytter du ham over i hans seng. Du er der stadig, holder en hånd på ham, putter ham med bamse/klud, synger sammen sang osv. så alt faktisk er som det plejer at være, men den eneste forskel er, at han nu puttes direkte i sin seng og ikke falder i søvn i din favn...
Har han fået en juniordyne? Det vil være rigtig godt, hvis han har en lidt større dyne, som putter sig mere omkring ham og giver ham følelsen af at være holdt, når han ligger i sin seng :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske